Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GPS och hastihet


Cerold

Rekommendera Poster

Jag har ingen GPS men undrar om någon GPS kan visa den hastigheten som gäller på den väg jag kör. Inte den hastighet jag håller. Många gånger kan man ju missa en hastighets skylt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Dom flesta GPS som jag har provat visar både den tillåtna hastigheten och den hastighet som du kör i!

Mvh Laston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag har varit inne i flera affärer och frågat om detta men ingen har kunnat ge mig ett svar på detta. Skall inte dom som säljer GPS vara informerad om det. Är det säkert så kommer jag att investera i en GPS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Under förutsättning att den du har abonnenmang hos för uppdateringar, sköter sig så fungerar det. Det hände ju ibland att det ändras hastighet på en väg och då är det ju viktigt att den ändringen kommer till din GPS. GPS'en i sig själv har inte den blekaste aning om vilken hastighet som gäller, utan någon måste berätta det för den.

 

Samma sak när det gäller nybyggda vägar och vägar som tagits bort. Ibland tar det flera månader innan GPS'en är uppdaterad.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som Mr Andersson antyder:

 

I kartorna i GPS finns allt som oftast hastighetsinformation. Att veta att denna är uppdaterad, det kan man aldrig. Du ska ALLTID lyda det som står på skyltarna på vägen, GPSn kan ha fel! Även senaste kartan kan sakna korrekt information.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ja, det funkar inte att säga "men i min GPS står det att det var 90 km/h här" när polismannen ber dig att skriva under fortkörningsboten :)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eh, vad.

Fråga: Hastighetsbegränsningen för aktuella vägen, finns det på GPSen?

 

Svar: Ja men du ska aldrig helt lita på den, titta på skyltarna. Det är de som gäller.

 

Förövrigt, GPSn behöver informationen om tillåten hastighet för att kunna beräkna den troliga restiden till ett mål.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Öh? Jag tror att det är just det frågeställaren är intresserad av. Varför vill man annats veta om man kör för fort eller inte...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...