Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn kraschar

hanli427

Recommended Posts

Jag har ett problem som jag misstänker är relaterat till grafikkortet, men jag är inte helt säker. Jag har ett Nvidia GTX 280 kort i alla fall.

Datorn kraschar för mig när jag kör olika videorutiner, exempel Windows Aero, videofiler eller spelar spel. Ibland sker krascharna omedelbart, ibland dröjer det ett tag, men om den ska krascha så sker det relativt snabbt efter att jag börjat använda grafikfunktionerna, om det inte kraschar inom några minuter så kan jag fortsätta köra datorn utan problem tills jag stänger av och försöker starta om den igen. Därför tror jag att felet uppstår när datorn startas.

Dessutom kraschar den alltid på första uppstarten för dagen, och det verkar som den är mer stabil på senare försök om jag kan lämna den på ett tag innan den kraschar eller jag startar om den, men jag har inte testat det tillräckligt för att kunna säga mycket om hur det hänger ihop. När datorn kraschar så låser sig allting och skärmen fylls med slumpmässiga pixlar.

Jag uppskattar varje tips jag kan få.

Nej, men datorn är ganska ny, köpt i höstas. Och både moderkort och grafikkort köptes samtidigt och monterades av professionella. Jag har inte haft några problem tills för ungefär en månad sedan heller, och har inte gjort några hårdvaruförändringar sedan jag köpte datorn.

Nvidia släpper väl nya drivrutiner med ett par månaders mellanrum och under första året efter ett moderkort släpps så kommer det ofta ut flera nya drivrutiner och BIOS som rättar till upptäckta fel i drivrutinerna resp. BIOS.

Uppdatering: Datorn kraschade nu trots att den hade varit igång en längre tid, istället för bara strax efter start.

Men den här gången, när jag kom in i windows igen så gav datorn mig möjligheten att söka efter lösningar till felet. Den sa att kraschen orsakades av Nvidias grafik-drivrutiner, men kunde inte ge någon lösning till det.

Jag håller just nu på att uppdatera drivrutinerna från 182.06 till 182.08. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men man kan alltid hoppas.

Noteras kan att jag uppdaterade till 182.06 för knappt en månad sedan, strax efter att krascharna började uppstå i hopp om att de skulle försvinna.

[inlägget ändrat 2009-03-28 12:38:31 av hanli427]

Thomas1 kom med en faktiskt viktig fråga angående bios och chipsetdrivare... Dessvärre verkade du ignorera den med orden att datorn monterats av "professionella"? Att den har monterats av folk som ska föreställa veta vad de sysslar med säger exakt ingenting. :thumbsdown:

Så in med uppdaterad bios, in med fräscha chipsetdrivare... Och uppdatera Windows – Windows update finns till för att användas.

Vad har datorn för nätaggregat? GTX280 kräver en oerhörd massa effekt.

Ok, ursäkta att jag avfärdade tanken lite för snabbt, men jag har svårt att tänka mig hur bios rutinerna skulle kunna orsaka problem helt plötsligt när det har fungerat bra hittills och jag inte har gjort några hårdvaruförändringar, jag är ingen datorexpert, men ändå. Efter det blir min nästa fråga då, Hur går jag tillväga för att uppdatera bios och chipset, jag har inte en aning.

Jag har windows update på automatisk, så det ska inte vara något problem i alla fall.

Jag tror att mitt nätaggregat är på 750w, gtx 280 ska kräva 550w vad jag har för mig, så det borde räcka. Men det finns andra saker i datorn också som drar ström så vad vet jag. Hur reagerar grafikkortet om det inte får tillräckligt med ström?

Jag undrar också hur sådana här kraschar kan påverka datorn i längden, hur mycket skada kan den tänkas ta? Om det redan är en hårdvarudefekt så kan det förstås vara svårt att säga beroende på vad felet är, men jag skulle ändå vilja höra vad du kan säga om det. Bara det faktum att jag tvingas stänga av datorn okontrollerat känns som det skulle kunna orsaka problem.

Ok, ursäkta att jag avfärdade tanken lite för snabbt, men jag har svårt att tänka mig hur bios rutinerna skulle kunna orsaka problem helt plötsligt när det har fungerat bra hittills och jag inte har gjort några hårdvaruförändringar,

Och det har du förmodligen alldeles rätt i så en ursäkt från din sida tycker jag blir "fel"... ;-) Dock brukar man många gånger kunna spara tid genom att tillse att nämnda bios samt drivrutiner är uppdaterade – att uppdatera "ovanför" spelar liten roll ifall problemen orsakas redan på lägre nivåer.

Så bör (måste) också Windows vara uppdaterat för annars kan grafikkortet ha hur bra drivrutin som helst utan att det kommer fungera tillfredsställande. Nu har du förstås Nvidiakort och således Forceware men för Ati-användare kan det vara helt nödvändigt att uppdatera Windowskomponenter som .NET och Visual C++, vid sidan av Catalystprogramvaran. Catalyst är nämligen, till skillnad från Foreceware, beroende av dem. Men där hjälper tyvärr Windows update föga utan det blir till att hämta och uppdatera manuellt. :(

Nåväl, ovanstående var bara exempel på vikten av att hålla Windows uppdaterat, och då har jag inte ens hunnit nämna Windowskomponenten DirectX ännu. Hämta gärna hem hela paketet på närmare 100MB och installera det för då tillser du inte bara att nyare filer läggs in utan också att äldre, eventuellt korrupta, filer som redan ligger i datorn byts ut. Senaste DX släpptes förra månaden, mars -09:

http://sv.afterdawn.com/programvara/skrivbordsprogram/grafik/directx_redistributable.cfm

Det var alltså lite mjukvara som bör ses över...

EDIT:

Gigabyte S-Series X48-DS5

Det finns faktiskt biosuppdateringar för detta moderkort som rör AHCI och RAID...

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?ProductID=2766#anchor_os

Ifall biosen inte är uppdaterad kan det därför mycket väl vara en anledning till krascher. Det bör också bero på hur det nu egentligen är inställt i biosen. RAID kan du såklart bortse ifrån ifall du inte använder fler än en disk... Men AHCI har också med disken att göra:

http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/CS-012304.htm

Windows Vista

Har OS:et som lägst åtminstone service pack 1 installerat? (mitt OS har dessutom SP 2, se bild)

[inlägget ändrat 2009-04-01 10:30:00 av RN]

1133018_thumb.jpg

Jag tror att mitt nätaggregat är på 750w, gtx 280 ska kräva 550w vad jag har för mig, så det borde räcka.

Det gör det säkert i alla fall så länge det är rätt kopplat... ;) GTX280 har två strömkontakter; en 6-pinnars samt en 8-pinnars, båda ska vara inkopplade.

Så bör moderkortets egna kontakter givetvis också vara kopplade korrekt. Längst uppe till vänster på moderkortet har du två st 4-pinnars för ytterligare ström på 12V-spänningen (eg avsedda för processorn). Ena är (var?) täckt av en liten plastbit. Den kan du mer än gärna avlägsna så att kontakten friläggs och kan kopplas in – förhoppningsvis är sen nätagget också utrustat med alla nödvändiga kablar och kontakter. Annars är det ett problem.

Hur reagerar grafikkortet om det inte får tillräckligt med ström?

Nvidiakort (sen flera år tillbaks) klockar ner sig själva och tickar på i lägre fart. Givetvis med onödig förlust av prestanda som följd. Men det är förstås inte helt säkert att funktionen funkar som det är tänkt eller ens är tillräcklig för en fortsatt stabil dator.

Jag är beredd att påstå att nätaggregatet är datorns kanske allra viktigaste komponent. Vid bristfällig tillförsel av ström kan den omöjligen fungera tillräckligt bra. Saker som kan uppstå är t ex plötsliga omstarter (eller datorn bara dör), startproblem, programkrascher (som kan förleda en att börja testa RAM-minnet istället), dåliga 3D-prestanda med "stuttering", grafikfel, frysningar, krascher etc.

Så man bör absolut inte ta till i underkant med nätagget utan snarare tvärtom överdriva. Speciellt om man betänker att aggregatet aldrig ger 100% av specifikationen utan snarare mellan kanske 65-85% beroende på kvalité. Resten försvinner inte bara som värme utan inom utrymmet ovanför säg 85% rymmer även nätaggets process att omvandla "väggens" växelström till datorns likström.

Det blev mycket att säga nu men så kan dina krascher också bero på så många olika saker, eller en kombination av flera saker.

[inlägget ändrat 2009-04-01 10:25:59 av RN]

Ok, det var en del information att ta del av. Jag har uppdaterat DirectX åtminstone, får se om det hjälper, för tidigt att säga något än så länge.

Jag har vista SP1. Finns SP2 ute? Eller är det bara i beta än så länge? Det borde väl dyka upp i Windows update när det blir tillgängligt.

Vad gäller nätaggregatet också, finns det något sätt att kontrollera hur mycket ström det levererar och om komponenter som grafikkort får tillräckligt. Om det inte är helt tillräckligt, är det tänkbart att det kan behöva en stund för att 'värma upp', medan den levererar mindre (otillräcklig) ström, men efter ett tag så ökar strömtillförseln och blir tillräcklig, vilket skulle förklara varför datorn är mindre stabil kort efter att jag slagit på den för först gången för dagen, och verkar vara mer stabil när den fått stå på ett tag. Den verkar också bli något mer instabil när grafikkortet körs hårt, och jag kan höra fläktarna spinna snabbare.

Jag försökte också installera Nvidia Ntune på datorn, men när jag försöker starta Nvidia Monitor så kraschar datorn med BSoD (inte den frysning och slumpmässiga-pixlar-skärm som jag får vid andra kraschar). Nu kan jag inte heller hitta något sätt att ta bort Ntune från datorn heller. Inte för att det verkar orsaka andra problem åtminstone.

För BIOS så verkar beta versionen vara den enda som släppts efter att jag köpte moderkortet (ok, det kanske inte innehåller tidigare uppdateringar ändå, men version F7 innehåller bara RAID fix ändå enligt beskrivning och jag kör inte RAID), är den helt stabil? Också, hur installerar jag uppdateringar till BIOS, det stod någon varning om att det kan vara skadligt för datorn också om man gör fel, har du något att säga om hur man ska gå till väga, och vad man ska vara försiktig med.

Jag fick inte heller något svar på huruvida kraschar kan orsaka mera permanent skada på datorn, eller förvärra existerande fel. Jag skulle vilja veta hur riskabelt det är att utsätta datorn för dem.

[inlägget ändrat 2009-04-01 21:27:23 av hanli427]

[inlägget ändrat 2009-04-01 21:29:38 av hanli427]

Jag stängde av och startade om datorn idag, och jag har ännu mer problem att få den att fungera än någonsin. Jag lät nu datorn stå avstängd över natten.

Direkt efter att datorn kom igång så försökte jag spela upp en video fil, datorn kraschade direkt, den låste sig och skärmen blev blank. Jag startade om den och lät den stå ett tag, när jag kom tillbaka så hade energispar funktionerna stängt av skärmen och jag kunde inte få igång den igen och fick lov att starta om datorn (den har inte kraschat av det problemet tidigare). Jag startade om igen och lät den stå en stund igen, när jag gick tillbaka till den så försökte jag igen köra en videofil men datorn kraschade igen, den här gången med en massa slumpmässiga pixlar över hela skärmen, jag startade om och försökte köra videofilen två gånger till utan att det fungerar. Alla omstarterna idag har varit att jag har slagit av strömmen och väntat en stund innan jag slog på den igen. Nu låter jag datorn vänta ett tag innan jag använder några videorutiner igen.

Dessa problem skiljer sig inte speciellt från vad jag har haft tidigare, förutom att de är mycket mera ihållande, det känns som att problemet blir värre och det krävs fler och fler omstarter innan jag kan få datorn att fungera.

Hittils i varje fall så har det varit att när jag väl har fått datorn stabil så att den fungerar så fortsätter den att fungera tills jag stänger av den (en längre tid). Att stänga av strömmen en kort stund, eller göra en varmstart (starta om utan att stänga av strömmen) verkar inte påverka stabiliteten och jag har inga problem efter sådana. Jag har i och för sig fått att datorn har kraschat ett par gånger även då jag har haft den stabil en längre tid, men i de situationerna så har jag pressat grafikkortet hårt och jag har kunnat höra fläktarna spinna mycket snabbare än normalt. Efter de krascharna så har jag bara behövt starta om datorn en gång så fungerar det bra.

Men det verkar som problemen bara blir värre och jag är rädd för att jag till slut inte kan få den att fungera alls, än så länge är det bara när jag kör videofunktioner som jag får problem, men beroende på vad problemet är så kan det bli värre. Eftersom problem bara uppstår efter att jag har haft datorn avstängd så kan jag för närvarande undvika problem genom att ha datorn påslagen hela tiden, men jag är också rädd för att det inte kommer att räcka heller till slut.

Det faktum att problemen påverkas av omstarterna som jag har beskrivit gör i varje fall att det för mig låter som att det är hårdvarurelaterat, någonting behöver tid att värma upp eller nåt innan det kan fungera (åtminstone någorlunda väl), snarare än drivrutiner.

Jag behöver hjälp med att få reda på vad problemet är, jag vet att det kan vara svårt att diagnosticera så här men tips är välkomna. Jag har fler frågor i inlägget ovan, så kom ihåg att läsa de också.

[inlägget ändrat 2009-04-03 10:38:08 av hanli427]

Jag undrar också hur sådana här kraschar kan påverka datorn i längden, hur mycket skada kan den tänkas ta?

Så länge den inte bara slocknar, stängs av, så låt den krascha... det är ingen fara. Men ifall datorn dör som om strömmen plötsligt bara försvunnit så kan dock hårddisken ha tagit stryk av det. Inte bara filer kan ha blivit korrupta utan hårddisken kan faktiskt även ta fysisk skada när dess läshuvuden inte landar kontrollerat. (kanske värt att kontrollera din disk med av tillverkaren avsett program, såsom t ex Drive fitness test för IBM-diskar)

Ovanstående är alltså inte att förväxla med när datorn bara fryser och du använder resetknappen för att starta om den – ingen fara.

Jag har vista SP1. Finns SP2 ute? Eller är det bara i beta än så länge? Det borde väl dyka upp i Windows update när det blir tillgängligt.

Nej jag borde ha varit tydligare och skrivit att det är SP 2 RC – Release Candidate – jag använder. Men så länge datorn bara har SP 1 ska den ändå kunna fungera bra och utan dessa fel som du upplever.

Vad gäller nätaggregatet också, finns det något sätt att kontrollera hur mycket ström det levererar och om komponenter som grafikkort får tillräckligt.

Egentligen inte med mindre än att handgripligen mäta med en multimeter... Men det finns även speciella testinstrument såsom här exempelvis:

http://www.recom.nl/testers.html

http://www.datanova.se/ItemInfo?itemId=64192516&itemName=Antec+ATX12V+Power+Supply+Tester

Nu har säkert de flesta inte några sådana instrument men man kan åtminstone få en viss uppfattning med hjälp av mjukvara också. Kolla vad HWMonitor har att upplysa om spänningsnivåerna 3.3, 5.0 och 12.0V:

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

T ex bör 12V-spänningen som är det intressanta för grafikkortet inte avvika mer än kanske kring 0.6V nedåt, men inte heller uppåt. Dessa värden brukar också gå att avläsa i biosen. Och om 12V-spänningen är nere och nosar runt 11V är datorn knappast särskilt stabil eller tillförlitlig.

Men jag återkommer...

Ok, tack väldigt mycket för tipset om HWmonitor, jag tror att den just har löst problemet.

Min +12V spänning fluktuerar runt knappt 1V, med ett max på drygt 4V för tillfället. -12V ligger någorlunda stadigt på -1.73V, -5V ligger på runt 0.7V mesta tiden.

+3.3V och +5V verkar ligga stadigt på korrekta nivåer, men +12V är helt åt helvete. Verkar som om jag får lov att skaffa nytt nätagg. (Eller är det möjligt att det orsakas av ett jordningsfel i annan komponent, eller är nätagget konstruerat för att påtvinga spänningen oavsett)

Jag har bifogat en bild av infon i HWmonitor.

Under omständigheterna, tror du det är en bra idé att ha datorn igång över huvud taget?

[inlägget ändrat 2009-04-03 12:31:57 av hanli427]

[inlägget ändrat 2009-04-03 12:46:05 av hanli427]

[bild bifogad 2009-04-03 12:49:53 av hanli427]

[inlägget ändrat 2009-04-03 12:50:43 av hanli427]

1133581_thumb.jpg

Min +12V spänning fluktuerar runt knappt 1V, med ett max på drygt 4V för tillfället.

Huh, det skulle innebära en effekt på mellan 12 och 48 Watt!? Om det stämmer måste det ju onekligen vara något fel på nätaggregatet – har du garanti kvar?

Om du går in i biosen och kollar; avläser den också lika tokigt värde? (i min bios ligger det under menyn Power -> Hardware Monitor) För i så fall ser det ju ut som att det jag skrev tidigare faktiskt stämmer in precis på din dator...

"Vid bristfällig tillförsel av ström kan den omöjligen fungera tillräckligt bra. Saker som kan uppstå är t ex plötsliga omstarter (eller datorn bara dör), startproblem, programkrascher (som kan förleda en att börja testa RAM-minnet istället), dåliga 3D-prestanda med "stuttering", grafikfel, frysningar, krascher etc."

Bifogar också en bild över hur HWMonitor avläser spänningarna i min dator.

Under omständigheterna, tror du det är en bra idé att ha datorn igång över huvud taget?

Njae jag skulle nog då inte rekommendera att ha igång den mer än nödvändigt... Jag har nämligen varit med om överbelastat nätagg som sa POFF och sen luktade det rök..! :P

[bild bifogad 2009-04-03 13:32:39 av RN]

1133593_thumb.jpg

Jag gick in i BIOS och kollade, för mig så stod det under PC Health (eller något i den stilen). Där stod 12V på korrekt värde (lite drygt 12V) så jag vet inte riktigt, däremot så fanns inget värde för 5V källan där.

Hur kan jag få ett värde i BIOS och ett annat värde i HWmonitor?

Är det tänkbart att det orsakas av jordningsfel eller något i grafikkortet, och att det inte är aktiverat när jag är i BIOS så värdet där inte är påverkat av felet, men väl inne i Windows så ges ett felaktigt värde då grafikkortet är inkopplat.

Temperaturerna som mäts i nätagget verkar inte tyda på överbelastning i och för sig, de verkar rättså måttliga, men det kanske inte spelar någon roll. Och grafikkortet verkar inte vilja starta ändå som det är.

Hur kan jag få ett värde i BIOS och ett annat värde i HWmonitor?
Det är inte självklart hur programmen ska tolka de signaler som kommer från spännings- och temperaturavkännarna utan det gäller att programmen klarar av moderkortet och det gör BIOS för det är ju gjort för just det moderkortet. När jag kör något program som kollar spänningar så står det att det som borde vara 12V bara är 10V men i BIOS så står det rätt och datorn fungerar bra.

Så i sånt fall så är spänningen från 12V ledningen korrekt, eftersom BIOS säger det, men HWmonitor ger så väldigt underligt värde, inte nog med att det är alldeles för lågt, det håller på och hoppar upp och ner en hel del också. Ska jag tolka det som att något förmodligen är fel ändå? För trots allt så fungerar inte datorn (i varje fall så att jag inte kan köra grafikkortet)

Jag lägger också till lite mera data från HWmonitors utskrifter utifall att det är av hjälp.

[log]CPUID Hardware Monitor 1.1.3.0

-

Mainboard Vendor Gigabyte Technology Co., Ltd.

Mainboard Model X48-DS5 (0x1BD - 0x576295)

LPCIO

-

Vendor ITE

Model IT8718

Vendor ID 0x90

Chip ID 0x8718

Revision ID 0x5

Config Mode I/O address 0x2E

Dump config mode register space, LDN = 0x4

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F

00 00 00 00 00 00 00 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00

10 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

20 87 18 05 00 00 00 FF 3F 03 89 00 00 01 00 00 00

30 01 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

40 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

50 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

60 02 90 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

70 00 02 00 00 04 04 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

Hardware monitor

-

ITE IT87 hardware monitor

Voltage sensor 0 1.10 Volts [0x45] (CPU VCORE)

Voltage sensor 1 1.86 Volts [0x74] (VIN1)

Voltage sensor 2 3.30 Volts [0xCE] (+3.3V)

Voltage sensor 3 5.00 Volts [0xBA] (+5V)

Voltage sensor 4 0.96 Volts [0xF] (+12V)

Voltage sensor 5 -1.73 Volts [0x1B] (-12V)

Voltage sensor 6 -0.96 Volts [0xF] (-5V)

Voltage sensor 7 5.11 Volts [0xBE] (+5V VCCH)

Voltage sensor 8 3.22 Volts [0xC9] (VBAT)

Temperature sensor 0 32°C (89°F) [0x20] (TMPIN0)

Temperature sensor 1 37°C (98°F) [0x25] (TMPIN1)

Fan sensor 0 1538 RPM [0x1B7] (FANIN0)

Dump hardware monitor

LPC Register space, base address = 0x0290

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F

00 13 10 00 00 FF FF 00 37 FF 87 54 09 17 B7 FF FF

10 FF FF FF 76 D7 FD FC FD 01 FF FF FF FF FF FF FF

20 45 74 CE BA 0E 1A 0D BE C9 20 24 FE 80 46 75 75

30 FF 00 FF 00 FF 00 FF 00 FF 00 FF 00 FF 00 FF 00

40 7F 7F 7F 7F 7F 7F 5F 74 2D 40 9C 22 FF FF FF FF

50 FF 2A 7F 7F 7F 50 F6 F6 90 F6 04 12 60 00 00 00

60 00 14 41 23 90 03 FF FF 00 14 41 23 90 03 FF FF

70 00 14 41 23 90 03 FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF

80 FF FF 00 00 FF FF 00 00 00 00 00 00 00 00 02 00

90 FF 00 00 00 FF 00 00 00 FF FF FF FF FF FF FF FF

A0 00 00 00 00 00 00 00 FF FF FF FF FF FF FF FF FF

B0 FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF

C0 FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF

D0 FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF

E0 FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF

F0 FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF [/log]

[inlägget ändrat 2009-04-03 18:02:49 av hanli427]

LOG infogad av moderator.

[inlägget ändrat 2009-04-03 20:13:01 av RN]

Hmm, Testade EVEREST för att se om det kunde ge någon ytterligare info, däremot så vill inte test-versionen visa 12V spänningen. Men GPUn verkar definitvt vara allvarligt nedklockad åtminstone.

[log]Fält Värde

Egenskaper för grafikprocessor

Grafikkort XFX GeForce GTX 280

BIOS version 62.00.0E.00.71

GPU kodnamn GT200

PCI enhet 10DE-05E1 / 1682-2400 (Rev A2)

Transistorer 1400 miljoner

Processorteknologi 65 nm

Kretskortsstorlek 576 mm2

Busstyp PCI Express 2.0 x16 @ x16

Minnesstorlek 1 GB

GPU klockhastighet (Geometric Domain) 301 MHz (orginal: 602 MHz)

GPU klockhastighet (Shader Domain) 602 MHz (orginal: 1296 MHz)

RAMDAC klockhastighet 400 MHz

Pixel pipelines 32

TMU per pipeline 1

Förenade skuggare 240 (v4.0)

DirectX hårdvarustöd DirectX v10

Pixel fyllnadshastighet 9632 MPixel/s

Texel fyllnadshastighet [ TRIAL VERSION ]

Minnesbussegenskaper

Busstyp GDDR3

Busbredd 512-bit

Realtidsklocka 100 MHz (DDR) (orginal: 1107 MHz)

Effektiv klocka 200 MHz

Bandbredd [ TRIAL VERSION ]

Övrigt

Fläkt hastighet 0%

nVIDIA ForceWare Clocks

Standard 2D GPU: 300 MHz, Shader: 600 MHz, Minne: 100 MHz

Low-Power 3D GPU: 400 MHz, Shader: 800 MHz, Minne: 300 MHz

Performance 3D GPU: 602 MHz, Shader: 1296 MHz, Minne: 1107 MHz

Grafikprocessortillverkare

Företagsnamn NVIDIA Corporation

Produktinformation http://www.nvidia.com/page/products.html

Nedladdning av drivrutin http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Drivrutinsuppdatering http://driveragent.com?ref=59

[/log]

[log]Fält Värde

Sensoregenskaper

Sensortyp ITE IT8718F + DES (ISA 290h)

GPU sensortyp Analog Devices ADT7473, Volterra VT1165 (NV-I2C 2Eh, 70h)

Moderkortsnamn Gigabyte EX38 / EX48 / X38 / X48 Series

Chassiintrång upptäckt Ja

Temperaturer

Moderkort 30 °C (86 °F)

CPU 30 °C (86 °F)

CPU 1 / Kärn 1 51 °C (124 °F)

CPU 1 / Kärn 2 48 °C (118 °F)

CPU 1 / Kärn 3 48 °C (118 °F)

CPU 1 / Kärn 4 48 °C (118 °F)

GPU [ TRIAL VERSION ]

GPU Minne 35 °C (95 °F)

GPU omgivning 36 °C (97 °F)

GPU VRM 42 °C (108 °F)

SAMSUNG HD103UJ [ TRIAL VERSION ]

WDC WD3000GLFS-01F8U0 [ TRIAL VERSION ]

WDC WD5000AAKS-00YGA0 [ TRIAL VERSION ]

Kylfläktar

CPU 1424 RPM

GPU 1468 RPM (40%)

Voltvärden

CPU kärna 1.10 V

+3.3 V 3.30 V

+12 V [ TRIAL VERSION ]

+5 V viloläge 5.11 V

VBAT batteri 3.22 V

DIMM 1.86 V

GPU Vcc [ TRIAL VERSION ]

GPU VRM [ TRIAL VERSION ]

Current Values

CPU 11.17 A

GPU VRM [ TRIAL VERSION ]

Power Values

CPU 12.33 W

[/log]

Vad gäller att BIOS gav ett bra värde för 12V spänningen, hur mycket belastning har nätagget då? Kan det vara för att det inte belastas, alla komponenter som drar mycket ström är inte aktiva än? och därmed får jag låga värden först när datorn är igång? Kan det vara därför?

[inlägget ändrat 2009-04-04 07:47:37 av hanli427]

Är det tänkbart att et spänningsfall som det här kan orsakas i en annan komponent så att den drar mer ström än vanligt, eller att det är ett jordningsfel. Jag anatar iofs att det borde åtföljas av temperaturökningar ocskå då?

[inlägget ändrat 2009-04-04 08:06:14 av hanli427]

Hej hanli427, du får ursäkta dröjsmålet men det är helg och kalasväder ute. ;) Men igår fick jag faktiskt för mycket av det goda efter bara en halvtimmes promenad; jag är säker på att det finns nåt som kallas ljuschock... :P

Jag skulle som Cecilia i alla fall lita mer på biosen än HWMonitor... Men jag blev lite intresserad av varför programmet i så fall läser av så fullständigt galet.?! Det har inte buggat ur så pass för mig nån gång (men därmed inte sagt att det inte skulle kunna göra det) så undrar just ifall det orsakas av något underliggande problem...

Och så är jag för långsam, det kommer information här att tolka i en strid ström, men jag tycker ändå vi bromsar lite för att summera vad som faktiskt redan blivit gjort. I tråden har möjliga felorsaker blivit presenterade (lös dem!)... Har exempelvis moderkortets chipset blivit installerat än?

http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID=816&lang=eng

Det är alltså filen infinst_autol.exe som ska installeras (som vilket annat program som helst). I Enhetshanteraren -> Systemenheter bör du sedan ha fått nåt som heter Intel® X38/X48 Express Chipset PCI Express Root Port – denna bland andra drivare som sen också kommer att ha lagts in för moderkortet...

Men vi kan för all del hålla några fler möjliga orsaker i tankarna för...

...någonting behöver tid att värma upp eller nåt innan det kan fungera (åtminstone någorlunda väl), snarare än drivrutiner.

...där hittade jag faktiskt nånting i din långa och klanderfria felbeskrivning; kretsarna kan visst behöva nå rätt temperatur för stabil funktion. Men riktigt så är det ju inte meningen att datorn ska bete sig utan då skulle jag själv ha bytt ut den trilskande komponenten – må det vara grafikkortet (GTX280 har väl en felfrekvens på hela 10%?) men det är faktiskt moderkortet som jag är lur på... :-/

EDIT:

Om det skulle visa sig vara grafikkortet som felar så varför inte ersätta det med Radeon-kort ifrån HD4000-serien – moderkortet är ändå utrustat med Crossfire...

[inlägget ändrat 2009-04-05 11:08:25 av RN]

Beklagar dröjsmålet med svar, men jag väntar på en extern hårddisk som jag har beställt så jag kan ta en backup innan jag börjar mixtra med datorn. Jag återkommer när jag har tagit backupen och testat dina tips.

Redigering: Jag vet inte om det är relevant, men jag tycker det är värt att nämna, utifall att. Jag fick just den externa hårddisk som jag hade beställt, och skulle använda den för att göra en backup. Jag kopplade först in den i min reservdator för att omformatera till NTFS mm, när det var gjort så förberedde jag för att koppla in den till min felande dator för att göra backup.

Jag satte in sladdarna baktill i datorn, skärm, tangentbord och mus. Jag hade satt i strömkabeln först men tog ut den igen direkt då jag bestämde mig för att sätta in den sist.

Efter det försökte jag sätta in usb-kabeln från hårddisken i datorn, när jag höll på och försökte få in den i uttaget så small det till från adaptern som satt i väggen och jag kände en lätt bränd lukt. Strömkabeln till datorn var inte ens i vid det tillfället (även om den hade varit i en kort stund strax innan). Adaptern fungerar inte nu längre, men åtminstone verkar det inte vara någon skada på själva hårddisken.

Som jag sa så vet jag inte om det har någon relevans till mina tidigare problem, men jag tänkte nämna det ändå, utifall att det är tänkbart att något jordningsfel eller något skulle ha kunnat lämna en laddning på chassit eller något. Trots allt, en nätadapter ska inte smälla när man försöker stoppa i usb-kabeln till enheten. (Ja, jag tror att jag kom åt själva chassit med metallhöljet på usb-kontakten när jag försökte sätta in den)

[inlägget ändrat 2009-04-07 18:01:03 av hanli427]

Hmm, jag kollade nu och det verkar som om chipset drivrutinerna redan är där.

Intel® X38/X48 Express Chipset PCI Express Root Port finns redan i listan.

det verkar som om chipset drivrutinerna redan är där.
Men det är kanske inte den bästa versionen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...