Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
carlus

dell 8200

Rekommendera Poster

okej. jag vet att du svarar när du har TID! det r lungt!

fortsätt sen när du har mer tid!

64-bitarsversionen av XP; vad är det för ngt?

Pratar om vista eftersom, det r ju det man får men nya maskiner eller är det inte så nu mera? vista är nu mera standard för datorer nu eller har jag fel??

jag har bara stött på vista genom laptop som tjejen har. och det verkar bättre då den hittar *drivers* på egen hand och installerar det automatiskt, så är det iaf på hennes bärbara.

Windows 7? vad är det för ngt - ett nytt OS ???

jag Skulle ALDRIG använda visata på 1800 tals skräp hehe....

jag har alltid tänkt tvärt om... försöka ha xp så länge som möjligt.

ingen anning om detta med att 32 bitar inte kan "uttnyttja" fullt 4 gb ram eller mera - det ni har pratat om här-

Vet ej om jag behöver maksin för 15 tusen, men maskinen lär ju vara MERA värt sitt pris än 2002 då syrran köpte sin för 15 - om du vet vad jag menar! så med tanke på att jag oxå tänkt att 15 var lite väl att ta i, det r ju därför jag frågade först om runt 9 tusen..... så länge den har minst 4gb ram, 10/100/1000 nätverkskort och grafik O ljud kort som pallar nuvarande spel och spel en tid framåt, gärna få en skärm med i paketet så; JA en jag kan tänka mig en maskin till flera tusen mindre...

en xtra fråga del II: tänkas att jag tycker och ni tycker 15 tusen är för mkt.... vad anser du om de datorer som kostar 45 - 75 tusen? vilka människor är det som skaffar sig sådan monster maksiner????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
en extra fråga; jag har hört att en del datorer gör dubbelt, så hur fungerar datorer med två grafik kort.. man kan ju bara koppla skärmen till ett, hjälper det andra till ändå?

Ja det är tekniker för att få upp grafikprestandan med hjälp av två eller fler grafikkort (alltså inte att förväxla med singelkort som kanske har fler än bara en GPU) – SLI för Nvidia och Crossfire(X) för ATI. Jag körde SLI i förra datorn och sedan förra sommaren med nyare prylar så istället Crossfire.

Prestandafördelarna är en blandad historia; vissa spel tjänar oerhört medan för andra spel så händer "ingenting". Generellt tjänar man onekligen iaf på att ha två grafikkort men fler än så blir i princip bortkastat.

Ett av Monshis exempel från mitten av maj bestod ju faktiskt av en Crossfire-konfiguration. :-)

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10304

Monshi har kikat lite hos Komplett och jag knallar då till nån annan butik och rotar... Och efter att ha rotat runt ett tag på Prisjakt så leder stegen till Dustin som kanske är nätbutikernas nr ett(?) Vill först iaf säga att det kan vara hopplöst att finna ett datorpaket som uppfyller samtliga av ens önskemål och krav utan man får istället nöja sig med den bästa kompromissen.

Mitt förslag blir faktiskt en Dell(!) inkl 23-tums skärm (full HD 1920x1080) och Vista Home Premium. Och det hade jag faktiskt inte trott att det skulle bli från början...

http://www.dustinhome.se/pd_5010303640.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5472

(kanske kan glädja Cecilia eller Dellicia eller Delicious eller vad hon heter den där huvudmoderatorn på det här bygget :)?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
(kanske kan glädja Cecilia eller Dellicia eller Delicious eller vad hon heter den där huvudmoderatorn på det här bygget Skoj?)
;)Har sedan nästan ett år en Packard Bell, men visst gillade jag de två Dell jag hade innan. :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
64-bitarsversionen av XP; vad är det för ngt?

Man kan säga att det faktiskt inte är XP utom till namn och utseende utan istället Windows Server 2003. ;-) Fast det är hursomhelst OS som inte längre är intressanta i sammanhanget.

vista är nu mera standard för datorer nu eller har jag fel??

Ja, vare sig man gillar det eller inte så är det ju så.

Windows 7? vad är det för ngt - ett nytt OS ???

Det ska tydligen släppas 22:a oktober...

jag Skulle ALDRIG använda visata på 1800 tals skräp hehe....

Jag har sett klagomål av folk som påstod att Vista gick för trögt på P4 3.2GHz – en processor som är sex år gammal. Och det resonemanget är ungefär som om man klagade på att XP går för trögt på en processor från 1995..! :-P

Kanske är det sant att konkurrent-OS till Vista flyter mjukare men dessa är å andra sidan inga intressanta alternativ till en speldator.

en xtra fråga del II: tänkas att jag tycker och ni tycker 15 tusen är för mkt.... vad anser du om de datorer som kostar 45 - 75 tusen? vilka människor är det som skaffar sig sådan monster maksiner????

Diverse olika produktionsbolag kanske, men knappast särskilt många privatpersoner...

[inlägget ändrat 2009-06-04 14:26:09 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har inte varit åt en dator på ett tag... så där av sett inlägge nu.

tack för svaren!

ska kolla upp vad ni hittat för ngt spännande! :)

jaså det blev en dell.... hihi det gör inget...

instämmer med cecilia, dell är himla bra märke...

därför jag har svårt att släppa den gamla burken jag har.

ni sa jua tt 15000 var för mkt, man inte behöver sådan maskin.. hehe..

så vad säger NI om detta påstånende av en bekant:

"att man måste minst köpa dator för 20.000kr. inkl 24tums skärm...."

vad anser ni om att bygga nya datorer?

stämmer det att man måste hålla på med "kylkräm" och sådant för fläktarna? är nya datorer inte alls lika lätt attt bygga ihop som gamla??

jag skriver kylkräm för jag minns inte vad det hete... man skulle iaf ha rätt lager, annars skulle det bli helt fel i fläkten... vad vet ni om detta..

[inlägget ändrat 2009-07-01 12:04:14 av carlus]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-----------------------

vad gäller vista v. XP... så tycker jag vistas ljudkontroll center eller vad det nu heter är INTE alls lika bra som XP.. på vista finns det bara två ljud... och på XP har dom 5-6 olika ljudbarimetrar... om ni vet vad jag menar... jag talar om när man trycker på ljudiconen i högra NEDRE hörn...

finns det ngt sätt att förbättre ljudet?

eller är det jag som växlar om allt???

och vista har en ljud spalt för varje program som har ljud????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är väl egentligen en fråga för Vista-forumet, men i alla fall så om du högerklickar ljudikonen nere till höger och väljer Uppspelningsenheter så ska rutan enligt bifogad bild framträda.

I rutan ska Speakers finnas. Om inte, så är ljudkortet inte installerat korrekt. I alla fall så om du markerar Speakers och trycker någon av knapparna Konfigurera eller Egenskaper så finns det massor av parametrar att ställa in...

[bild bifogad 2009-07-01 12:51:57 av RN]

1147736_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och beroende på vad du har för ljudkort kan det också ha egen programvara för ljudinställningar. Här en bild över "X-Fi Game Mode" med valet hörlurar...

[bild bifogad 2009-07-01 13:13:24 av RN]

1147741_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ni sa jua tt 15000 var för mkt, man inte behöver sådan maskin.. hehe..

så vad säger NI om detta påstånende av en bekant:

"att man måste minst köpa dator för 20.000kr. inkl 24tums skärm...."

Att denna bekant inte är så otroligt erfaren på området och således inte vet vad denne pratar om. (kom ihåg att det var du som frågade – jag brukar vanligen bete mig mera diplomatiskt än så ;-))

Jag anser att man inte kan se på det hela så svart-vitt. I denna tråd är det en dator åt dig med dina speciella önskemål som vi har försökt hitta exempel på. I andra trådar kan jag ge helt andra förslag...

vad anser ni om att bygga nya datorer?

Hur då "anser"? Jag bygger bara själv sen 10-12 år tillbaks (istället för att köpa färdiga)...

stämmer det att man måste hålla på med "kylkräm" och sådant för fläktarna?

Kylpasta heter det. :-) Men ja, det stämmer. Dock egentligen vara för processor- och vga-fläkt.

nya datorer inte alls lika lätt attt bygga ihop som gamla??

Nyare datorer kan vara bra mycket lättare att pussla ihop tack vare användarvänliga märkningar etc.

[inlägget ändrat 2009-07-01 13:50:23 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ler* näe jag vet inte om bekanten är så erfaren eller försöker framstå som det. tror mera på Er här inne än bekanten.. :)

ja jag förstår det... klart det blir andra förslag i andra trådar... alla vill ju inte ha samma dator som jag... hehe....så det förstår jag så klart

okej... kylpasta.... :-) jaså nyare datorer är lättare, jag tänkte mest att det var svårare med tanke på kylpastan, det låter krångligt..

ska kolla länkarna och återkommer! :)

nu har jag kollat...

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10304

ser mkt bra ut!

är det självklart att man får med ett Nätverk 10/100/1000 Mbps kort med denna datorn???

frågar eftersom jag ser inte om det står med... är jag blind???

2)

fattar jag rätt...

är det två grafik kort och två hårddiskar i denna burk?

så vart finner jag en skärm som passar till denna då??

vad rekomenderas??

-----------------------------

http://www.dustinhome.se/pd_5010303640.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5472

Ser oxå mkt bra ut.med skärm i paketet! :)

men skillnade mellan dessa två är då:

den ena: 1TB hd, 4 gb ram, 2 grafik kort.....Ingen skärm.

den andra: 23tum skärm, samt har 3GB ram och 640 gb HD...1 grafik kort (?)....

eller missar jag ngt??

vilken är bäst? är dom lika bra???

[inlägget ändrat 2009-07-01 16:34:40 av carlus]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Komplett datorn

Nätverk inkluderat på moderkortet. Stöder GBLan.

Två hårddiskar, ja. På vardera 500 GB

Två grafikkort, ja. Två Radeon 4830

Skärm - hitta en du gillar:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1019

Dustin

Ett grafikkort, en hårddisk. 2x4830 kan ge bättre prestanda (RN får säga mer om det)

Stöder ej Crossfire om du skulle vilja stoppa in ett till.

Intel-processor, helt annat moderkort och processor.

Skärm ingår.

Något mer? Tycker du velat om datorn ganska länge nu...

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är inte alls lätt att bestämma sig för köp när man har diagnos: "besluts ångest". lidit av det hela livet.

så ni får ha överseende med det! tack på för hand!

därmed kan ajg säga att jag har velat köpa ny dator (egen dator) i 100 år nu... ja jag är så gammal... hehe... inte lätt att välja o datorer blir bara bättre o bättre för mindre pris... vill INTE ångra mig efteråt.

tog över syrrans (dell 8200) för jag inte kunnat bestämma mig.

jag är inte sådan som bara kan gå köpa... :( nackdel i vissa fall....

era 2 förslag är jätte bra. men jag kan inte det som NI kan och därför är det svårare.. har frågat här på forumet bara för att jag ska få mera under fötterna eller vad det nu heter... :)

vilken av era förslag är bäst lr r dim jämnlika??

stödjer ej crossfire = att man inte kan ha flera grafikkort eller vad????

så till DITT förslag... vilken skärm skulle du köpa till den burk som är ditt förslag: monshi!!! ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stöder ej crossfire, nej precis. Det moderkortet har "bara" en PCIe16 plats, bara plats för ett kort. Men sedan är frågan om man behöver den möjligheten? 4850 är ett bra kort, har själv ett sådant.

Skärm? Inget sagt, inget gjort. En 22" 16:9 skärm är mitt tips. Sedan vilken? Man kan inte hålla sig uppdaterad om allt. Har köpt två skärmar senaste året, det får vara nog för några år framåt.

Ingen av dessa modeller finns kvar nu.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

carlus: jag kan såklart ha fel men bedömer i alla fall att datorn som du helst bör köpa skall vara/kännas trygg, enkel och funktionell.

Om din systers gamla trotjänare har tjänat dig väl så varför inte fortsätta att hålla dig till Dell som du ju har erfarit kan göra dig nöjd.

Ta absolut inte det här på fel sätt nu, men sjukdomar/skador kan också vara ett sätt för de drabbade att styra sin omgivning på. Man kan tycka att omgivningen får ha överseende, såklart, men de drabbade får i sin tur lov att acceptera att omgivningen till slut kan tappa tålamodet med dem.

Alla är drabbade av något. Det är inte synd om någon.

Som sagt missförstå mig inte för jag vet vad lidande innebär, t ex så klämdes jag fast i en bil i mitten av 90-talet men inte är det synd om mig för den skull – saker händer hela tiden. Mera synd var det (kanske) om de två som förolyckades... Men det finns egentligen bara två val i livet: antingen överlever man eller så skjuter man sig. Det är upp till var och en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...