Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dell 8200


carlus

Rekommendera Poster

Börjar en ny gren, för tydlighetens skull...

 

Att välja dator är klurigt, det är svårt att veta vad som är värt att köpa.

 

Viktigast vid ett datorköp är att bestämma sig för hur mycket pengar man vill satsa. Sedan bygger man från det. Kanske börjar man med det man vet att man vill ha, skärm,tangentbord, mus, grafikkort, minne och hårddisk. Lägger där till ett moderkort, kanske med SLI/Crossfire och viss processorfamilj. Till sist väljer man processor utifrån den mängd pengar som finns kvar att satsa. eller börja i andra änden kanske, välj snabb processor och köp idag ett billigt grafikkort som du senare ersätter.

 

Att uppgradera om fem år. Mycket händer med datorerna på fem år, jag kan inte peka på en dator och säga att om fem år kommer du kunna köpa exempelvis en snabbare processor som passar på moderkortet. Två år kommer det nog att finnas, kanske tre år. Men fem år?

 

Å andra sidan, jag tror att en bra dator från idag kommer att stå sig bra även om fem år. Såtillvida man inte vill spela de senaste spelen i full upplösning (40" skärm, 5040x2835 eller liknande). Precis som att du idag kan spela Far Cry på din gamla dator på en 17" skärm i 800x600 men inte på en 22" skärm i 1680x1050.

 

Bäst ekonomi i datorköp är att köpa allt på en gång och då inte köpa det senaste, det snabbaste. Köpa en långsam processor idag med planen att byta ut den om ett år eller två, kostar mer än att köpa en snabbare redan idag. Vanligen.

 

Din gamla dator?

Varför behöver du uppgradera den? Okej, lite mer minne vore inte fel. Håll ögonen öppna. Tyvärr var ju typen av minnen du har i den en mest en parentes, inte alls vanliga någonsin.

 

vad göra med den? Tja, den duger som surfdator, ordbehandling och sådant. Eller så kan du stoppa in lite mer disk i den, installera Linux och låta den agera filserver...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag kommer också med några tankar...

 

carlus skrev:

självklart vill jag ju öka med 400% än bara 10%.

Du kan bara få en gammal dator att hänga med "for so long", om vi ska fortsätta med svengelskan från tidigare, innan det helt enkelt inte är nån vits att hålla på och böka mer med det där.

 

kan man använda den gamla datorn som brandväg eller ngt annat?

Brandvägg (stoppa sen in ett till nätverkskort för internetdelning), skrivarserver, musikmaskin, teve (stoppa in ett TV-kort) och så vidare. Visst, den må ha väldigt låg minnesmängd med dagens mått men 256MB(?) bör ändå inte bli för lite för dessa uppgifter.

 

Alltså jag vill ju ha en som håller standarden minst 5 år framåt, gärna längre,

Man kan önska sig hur mycket som helst men får ändå inte mer än det man betalar för. ;-) Med datorn jag länkade till förut går det säkerligen att spela även om tre år, men ska den hänga med i spelen om fem år – sälj huset och skaffa dyraste datorn du kan hitta och det är fortfarande ingen garanti över att den kommer kunna leva upp till dina krav efter så många år. :-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

Å andra sidan, jag tror att en bra dator från idag kommer att stå sig bra även om fem år.

Men vi får inte glömma vad carlus faktiskt har för önskemål "...klara tunga - nya spel för just nu OCH ett antal år framåt". Jag är själv en hängiven datorspelare (som du säkert har kunnat lista ut för länge sen ;-)). Har spelat i snart sagt 30 år – men på PC så inte förrän från mitten-slutet av 1990-talet – och första konsolen var en Intellivision:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intellivision

 

"Den här datorn måste väl ändå komma att stå sig", tänker man efter varenda generation hårdvara – det visar sig aldrig stämma. Istället för att sia och härmed fantisera så kan man skruva klockan tillbaks fem år och titta vad vi hade då: rykande färskt GF 6800 Ultra som i ett slag faktiskt fördubblade prestandan av den då rådande konungen Radeon 9800XT. Nå, står sig detta 6800U nu fem år senare? Ja det gör det, i bemärkelsen att det går att spela allting med i åtminstone 800x600. Men för en spelare med minsta självrespekt duger naturligtvis inte det. ;-) Eventuellt skulle två sådana i SLI-koppling duga... men njae, det blir faktiskt sämre prestanda än med ett enda 7900GT. Men det kortet då? Tja, 7900GT kan man köra på ett tag till – och det är nu ganska precis tre år gammalt.

 

Både 7900GT och HD4850 släpptes ungefär inom samma klass (vid tiden så övre mellanklass/prestanda) men med två års mellanrum. Prestandatrappan stiger hela tiden uppåt och det som är mainstream- ena året kliver ned till budget-klass andra året. Med det här sättet att se på saken så hade ursprungliga prestandakortet 7900GT vid tiden för HD4850:s släpp halkat ända ned till budgetklass.

 

HD4850 får man väl idag se som ett hyggligt mainstreamkort, nästa år vid dess treårsdag kommer det att vara ett ganska mediokert budgetkort, om än ett som sannolikt kommer fixa samtliga spel – åtminstone beroende på vad man själv har för krav på bildkvalité kontra prestanda.

 

Spelen driver utvecklingen framåt, och ofta ligger hårdvaran ett par år efter dem i tiden.

[inlägget ändrat 2009-04-20 11:39:26 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

 

så om hårdvaran ligger efter spelen betyder man aldrig kan veta om det kommer att stå sig om 3 - 4 - 5 år framåt?

 

när ni säger:

 

[log]"i bemärkelsen att det går att spela allting med i åtminstone 800x600" [/log]

 

och

 

[log]Å andra sidan, jag tror att en bra dator från idag kommer att stå sig bra även om fem år. Såtillvida man inte vill spela de senaste spelen i full upplösning (40" skärm, 5040x2835 eller liknande). Precis som att du idag kan spela Far Cry på din gamla dator på en 17" skärm i 800x600 men inte på en 22" skärm i 1680x1050. [/log]

 

vad exakt menar ni då? pratar ni då om vad grafik kortet fortfarande - vad det klarar i förhållande till vilken skärm man har eller vad? jag hänger inte riktigt med; är inte insatt i detta alls vad gäller skärm... jag bara sätter på spel och kör det på min 19 tums skärm... hur blir det med inställningarna av skärmen. om jag har 1024x768 eller vad det nu heter i windows är det vad jag spelar med eller tar spelet bara 800x600 som ni pratar om eller vad?

 

Förutom allt jag sagt innan, så kom på att jag behöver det senaste nätverskkortet... heter det 10/100/1000 ? jag har bara 10/100 ... får man det nyaste nätverskkortet med alla datorer nu mera eller kan man gå på nit och få 10/100 ??

 

RN...när du har tid, kan du kolla vad jag får för dator paket för 15000kr ??

tack på för hand!

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-17 16:10:33 av carlus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel strävar hela tiden efter några fundamentala grafikdetajer

1: Högre upplösning

2: ger högre detaljrikedom

3: ger möjlighet till fler individuella objekt

4: mer naturliga animationer.

5: och mer därtill.

 

Om man som spelare kan göra avkall på något av detta kan man klara sig med mindre prestande. Svårare är det inte.

 

Upplösningarna jag gav vara bara exempel. Vad du spelar med idag, ingen aning. Bäst är det alltid att köra med skärmens egna upplösning.

 

Nätverkskort - Gb/s är integrerat på i princip alla moderkort, därmed nästan alla datorer, idag. Fast, vem har nät hemma som klarar Gb/s?

 

 

15 000 kr? Oj, det stiger. Då är det en ordentlig speldator du får, säker på att vill satsa så mycket?

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10168

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10304

exempelvis.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=440986

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s37730933&o=tillv_pop_produkt_namn#prodlista

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

denna gamla dator kostade 15000kr 2002 då SYRRAN köpte den som jag berättade förut...även om den varit bra och jag gillar den som attan, så känner jag att hon blev lurad då hon köpte den!!*mer sen*

 

och där av har jag inte köpt ngn ny dator för jag vet inte vad jag ska köpa och datorerna blir ju bara bättre och bättre för bättre pris....samt jag vet inte alls så mkt som jag skulle vilja satsa... :S

 

så jag har tänkt mindre, jag tycker 9000 är för mkt.

så näe, jag är inte säker på att satsa så mkt... (15000)

jag höjd priset för att veta hur stor skillnaden blir.....

 

hur mkt tycker du man ska betala för en riktigt bra spel dator?

 

 

 

om du var jag... vad skulle du köpa?? vad skulle du lägga ut?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

jag gjorde om det... och vet inte om jag gjorde rätt ändå...

här är vad som kom upp...

 

[log]Maximum Memory: 2048MB

Slots: 4 (2 banks of 2)

Standard Memory: 128MB removable

Installed in pairs of modules.

Q: Will my system recognize the maximum upgrade?

 

A: Possibly

 

How much memory your Windows OS will recognize depends on which version of Windows you are running. 32-bit versions of Windows will see (and utilize) only 3GB or 3.5GB. To utilize more memory, install a 64-bit version of your OS. More information about OS memory maximums can be found at http://www.crucial.com/kb/answer.aspx?qid=4251.

 

 

Q: How much memory can my computer handle?

 

A: 2048MB.

 

Adding the maximum amount of memory will improve performance and help extend the useful life of your system as you run increasingly demanding software applications in the future.

 

Q: Do I have to install matching pairs?

 

A: Yes.

 

Your system requires that you install memory in pairs.

 

 

Q: Does my computer support dual-channel memory?

 

A: No.

 

Your system does not support dual channel.

 

 

 

Q: Does my computer support ECC memory?

 

A: No.

 

Your system does not support ECC. Because ECC and non-ECC modules should not be mixed within a system, install the same type of modules that are already in your system.

[/log]

 

ser dock inget om vilka minnen som passar...

vad gör jag för fel??

 

 

tack på för hand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplettpaket för mellan 7 000 och 10 000 kr skulle jag satsa på.

 

Jag börjar med ett grafikkort (4850) som grundkrav. Det ger ett mindre urval. Ur det väljer jag det paket som passar bäst, AMD eller Intel. Ser vad det landar på och ökar minne till 4 GB och om ryms inom budget en snabbare processor.

 

svårare än så behöver det inte vara.

 

Du kan alltid kasta ett öga i denna tråd där det finns en del tips om hårdvara.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1138278

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen!!

 

så vad r skillnaden på AMD eller Intel? alltid undrat det.

vad r bäst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så vad r skillnaden på AMD eller Intel? alltid undrat det.

vad r bäst?

Det är två olika tillverkare av processorer, där Intel är marknadsledare vilket innebär att AMD ofta är lite billigare för samma prestanda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de har varit och är världsdominerande ser ut att kunna bli en riktigt dyr smäll p g a olagliga konkurrensmetoder under hela 2000-talet – i runda slängar tio miljarder kronor i böter är minst sagt en häftig summa:

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/745&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

 

En enorm eloge till AMD som ändå lyckats hålla näsan ovanför vattenytan trots oddsen de haft emot sig på en planhalva som bokstavligen alltså tycks ha dikterats enligt Intels villkor!

 

Tack vare AMD kan vi vanliga dödliga sitta med dessa monster-PC:n vi nu har – må det vara en dator med AMD- eller Intelprocessor – för annars hade vi knappast haft råd med just dem...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN...när du har tid, kan du kolla vad jag får för dator paket för 15000kr ??

Nej, därför att jag är rädd att jag bara kastar bort min tid. Du måste först besluta dig för om du verkligen kommer att köpa ny dator eller inte, och till vilket pris. Om du bestämmer dig för att "ja, jag skall köpa dator till priset X" så kan jag stå till tjänst.

 

Det är nämligen inte bara att klicka in sig på första bästa nätbutik och snabbt bara ta "den eller den" datorn. Så enkelt köper man inte en dator, iaf inte om man faktiskt också vill veta vad man får. Ska det bli riktigt bra måste det göras med omsorg.

 

Men jag tror i alla fall inte att din syster blev lurad då hon köpte datorn då för flera år sen... Vad jag minns av tråden (orkar inte läsa igenom allting på nytt nu) verkade datorn ha varit en helt okej maskin till ganska normalt pris. :thumbsup:

 

när ni säger: [...] vad exakt menar ni då?

Hm, jag måste nog läsa vad vi har sagt i alla fall... :)

 

Okej, min kommentar med början ""Den här datorn måste väl ändå komma att stå sig", tänker man efter varenda generation hårdvara – det visar sig aldrig stämma." var ämnat som svar på Monshis spekulation "Å andra sidan, jag tror att en bra dator från idag kommer att stå sig bra även om fem år.".

 

Sen vad jag försökte säga med att "skruva klockan tillbaks fem år" var att om man tar den tidens monsterkort med stort m och ser på vad det presterar idag, då kan man bilda sig en faktiskt rätt bra uppfattning om vad dagens monsterkort kommer att kunna leva upp till om fem år från nu. Med andra ord så är sannolikheten tämligen stor att dagens Radeon HD4890 och fem år kommer leverera ungefär likvärdigt med vad GF 6800Ultra levererar idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

näe då jag vill INTE slösa din tid..

 

som jag sagt innan,

jag vill ha en ny dator.

jag behöver en ny.

 

detta du säger med omsorg, är just anledningen till varför jag INTE köpt ngn ny.

jag vet vad jag vill ( det jag skrivit) men jag vet inte vad jag får för pengarna.

sitter inte med den kunskap som ni har.

 

jag frågar er här, för jag VILL ha tips och råd,

på hur jag hittar min dröm maskin! ( vad jag vill att den ska vara till etc)

 

jag är INTE här för att slösa ngns tid!!

 

har velat ha dator i massa år! tog över syrrans för att jag visste inte vad jag skulle köpa

datorerna blir bara bättre och bättre för bättre och bättre priser...

 

där med behöver jag erfraen hjälp som NI här på forum.

ni har hjälp massor; men jag vet inte vad jag ska välja.

 

har diagnosen "besluts ångest" och har ofta gått från affären med INGEN vara än köpa det jag vill ha.

det kommer vara så här hela mitt liv,

 

jag vet INTE vad jag ska lägga för få den dator paket jag önskar ( pratat om innan )..

 

så vlaet står mellan 9 000 - 15 000...

även om datorerna är mkt bättre nu för 15000 än då...

så jag vill inte göra samma misstag som syrran med hennes 15000.

 

och ngn av er sa att 15000kr var för mkt att lägga ut så då går jag på det.

så vad gör jag????

 

 

så jag är självklart osäker på om jag ska satsa så mkt som 15000 kr,

med tanke på det du sa.. men jag vill ju ha en riktigt super dator för så bra pengar som möjligt, vare sig det är 15 eller 9 tusen! vet du vad jag menar då???

 

tacksam för all hjälp och lovar att ni slösar inte tid om ni hjälper mig!!

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-31 17:50:35 av carlus]

[inlägget ändrat 2009-05-31 17:56:18 av carlus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja det var inte så hårt menat, jag var bara rädd att om jag plockar fram ny dator igen – som jag redan har gjort åt dig för flera veckor sedan – så kommer samma fråga ändå att återkomma på nytt om ytterligare flera veckor(?) Och i så fall känns det bortkastat. Men som sagt, det är nu inte hela världen och ifall du tog illa vid dig så ber jag om ursäkt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej. tack! vilken tur att du inte menade allt för allvar med det! *puh*

men jag får OXÅ be om ursäkt för att jag fick dig tror att jag INTE tagit åt mig av dina råd och länkar!! jag lovar att du slängde inte bort tiden på leta dator åt mig. jag har sparat det du sa, länken etc.

 

vill lära mig mera om datorer, och priser. (jag lär mig bäst när folk visar mig) så tänkte om jag kunde få ännu bättre dator för lite mera.

så ville jag BARA se vad och hur mkt bättre datorn blev.

 

även om jag INTE tror att jag kan ju inte bli "lurad" som syrran blev 2002.

så vill jag som du sa, veta vad jag får för pengarna!!

 

kunde jag detta, skulle jag inte frågat o haft dator redan, förmodligen inte tagit över dell 8200.. men jag kan inte det jag vill kunna... är för ny i den delen av data havet...

 

har dock pysslat ihop 5-8 gamla compaq burkar. och sålt dem. så lite har jag lärt mig, men det är bara första grässtrået eller vad man säger...

 

jag är såååååå tacksam för dina tips! och din TID! så du annar inte... är så tacksam så jag är ärligt direkt är en riktigt vän till de personer som verkligen tar sig tid och hjälper mig!! Även om de inte behöver mer vänner, så behandlar jag dem som nära vänner för jag uppkattar verkligen er hjälp!

 

:-)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-31 21:08:21 av carlus]

[inlägget ändrat 2009-05-31 21:09:04 av carlus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du låter faktiskt som en härlig människa. :-)

 

så ville jag BARA se vad och hur mkt bättre datorn blev.

Det var just detta jag reagerade emot; "vad får man för det beloppet, vad får man för den här summan, men för så här mycket pengar då??"; därför att folk lägger ner sin energi på att ge förslag och ifall det då inte leder nånvart (till ett faktiskt köp, exempelvis ;-)) så kanske det inte känns lika mycket värt att hjälpa till. :-P

 

Kärnfrågan är: vad ska datorn användas till? Så får man givetvis sen också lägga ett pristak utefter sin egen ekonomi. Men var realistisk. Det händer att folk ställer frågor som "jag vill ha en grym speldator för 4000kr! va ska ja ha?". Och då undrar man vilken planet de lever på för det är naturligtvis bara att glömma. Har man inte råd med det som krävs som har man inte...

 

En till viktig fråga är: under hur lång tid är datorn tänkt att vara med i matchen? Gör man som Monshi, köper en dator med några års mellanrum, eller gör man som RN, byter ut nånting i den en gång i halvåret?

 

Är du inte den som ids hålla på för mycket utan köper en dator och i princip bara låter den vara i flera år så anser jag det vara än viktigare att den konfigurerades rätt från början. Då ska det vara multi core, minst 4GB minne, håll inte på längre och fjanta med 32-bitars OS och så vidare...

 

Men nu säger magen åt mig att gå och äta nånting. ;-)

 

[inlägget ändrat 2009-06-01 12:45:57 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, jag förstår hur du menar men så är INTE fallet..det lovar jag dig/er. för mig handlar det bara om TVÅ belopp - och JA jag kommer köpa dator, antingen 9 lr. 15 tusen. ville bara se skillnaden på dom två; men dator kommer det att bli. måste ha en ny ifall det händer ngt med den jag har.

 

så NEJ, din hjälp är INTE i onödan! och jag uppskattar den väääääääääääääääldigt mkt!

 

hade jag din kunskap, skulle jag inte störa dig och som jag menade förra inlägget, jag frågar inte om hjälp för sedan strunta i den hjälpen! värde sätter vart ENDA ord du säger!

 

[log]Då ska det vara multi core, minst 4GB minne, håll inte på längre och fjanta med 32-bitars OS och så vidare[/log]

 

ja, minst 4gb r vad jag önskar som sagt innan. du menar att ska man ha ny dator så, ska man köra med vista eller låta bli ha ny dator med gb alls??

 

[log]eller gör man som RN, byter ut nånting i den en gång i halvåret?[/log]

 

och jag skulle gärna göra som RN ;) men den kunskapen har jag inte, så detta nästa köp; får bli sådan som alla delar är rätt konfigurerade från början :) *tack*

 

[log]En till viktig fråga är: under hur lång tid är datorn tänkt att vara med i matchen? Kärnfrågan är: vad ska datorn användas till?[/log]

 

som sagt från början, jag vill att datorn ska håll med i gamet så länge som möjligt! Jag vill ha en bra dator, som passar för spel båda nu och ett par år framåt. *som jag sagt hela tiden* jag är relalistisk , för mitt pristak är mellan 9 - 15 tusen! :) enligt er är det ett rimligt, pristak, ngn av er sa till och med att 15 var för mkt! hihi så jag vill gärna veta hur mkt mer dator jag kan få för 15 då in sagt att det var lite mkt att lägga ut.

 

en extra fråga; jag har hört att en del datorer gör dubbelt, så hur fungerar datorer med två grafik kort.. man kan ju bara koppla skärmen till ett, hjälper det andra till ändå?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag vill ha en bra dator, som passar för spel båda nu och ett par år framåt.

Ingen kan mäta sig mot RN och Stålis i dessa trådar, men jag har faktiskt börjat tröttna på att uppgradera mina burkar år efter år för att hålla min spel-nerv nöjd. Jag börjar faktiskt fundera på att låta datorn gå över till att bara bli mitt utvecklingsverktyg och sälja ut mig själv och köpa en konsol istället. Dessa förnyas ju långt mer sällan och därmed kan man förlita sig på att en sådan (ex. PS3 eller 360) inte kommer att göra en besviken under en långt tid.

Jag bara önskar att de kunde se till att man kunde spela alla konsolspel med tangentbord, för oss traditionella WSAD-spelare =)

 

[inlägget ändrat 2009-06-03 00:47:03 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Anjuna!

 

Lite OT! Har du några bra speltips på lut?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Lite OT! Har du några bra speltips på lut?

Tyvärr inte, tillbaka (efter kabrak från spelburken) till att spela på jobblaptopen, så just nu sitter jag i en retro-era ett tag med äldre spel.

Däremot såg jag att det skall bli verklighet av en Syberia 3, även om jag inte hört närmare än att den möjligvis skall komma 2010. Hursomhelst, något att se fram emot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jo förresten Mindsleep, Velvet Assassin, dessvärre gick den inte alls på min nuvarande lap, men som stealth-älskare är den bokmärkt tills nästa maskin rullar in på mattan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar faktiskt fundera på att låta datorn gå över till att bara bli mitt utvecklingsverktyg och sälja ut mig själv och köpa en konsol istället.

Hädare!! Jag ska spruta vigvatten över dig och använda krucifix som kast-stjärnor! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

lite fel tåd att prata spel med tanke på att tråden leder bort från mig för få hjälp vad gäller ny dator, medan jag väntar på svar från RN, tillägger detta: jag köpt ps2 i somras... fick ALLA spel jag ngnsin ville ha till kanon pris!har väntat 10år på få ps2. bra val för nu har jag alla spel jag velat ha, sluppit sitta vänta på releaser som blir uppskjutna, slipper dyra priser m.m

 

jag vill ha den dator som KAN spela de nya spelen då jag känner att jag inte vill sitta med kontroll i handen eller för dom spel som bara finns på datorn; en del spel blir ju bättre på dator och andra på konsol ändel har fått RIKTIGT kloka utvecklare som gjort spel LIKA super bra på dator som på konsol!

 

 

 

RN: glöm inte läsa (svara) på min senaste inlägg

läs nedan:

 

[log]jo, jag förstår hur du menar men så är INTE fallet..det lovar jag dig/er. för mig handlar det bara om TVÅ belopp - och JA jag kommer köpa dator, antingen 9 lr. 15 tusen. ville bara se skillnaden på dom två; men dator kommer det att bli. måste ha en ny ifall det händer ngt med den jag har.

 

så NEJ, din hjälp är INTE i onödan! och jag uppskattar den väääääääääääääääldigt mkt!

 

hade jag din kunskap, skulle jag inte störa dig och som jag menade förra inlägget, jag frågar inte om hjälp för sedan strunta i den hjälpen! värde sätter vart ENDA ord du säger!

 

Då ska det vara multi core, minst 4GB minne, håll inte på lä...

Då ska det vara multi core, minst 4GB minne, håll inte på längre och fjanta med 32-bitars OS och så vidare

 

 

ja, minst 4gb r vad jag önskar som sagt innan. du menar att ska man ha ny dator så, ska man köra med vista eller låta bli ha ny dator med gb alls??

 

eller gör man som RN, byter ut nånting i den en gång i halvå...

eller gör man som RN, byter ut nånting i den en gång i halvåret?

 

 

och jag skulle gärna göra som RN ;) men den kunskapen har jag inte, så detta nästa köp; får bli sådan som alla delar är rätt konfigurerade från början :) *tack*

 

En till viktig fråga är: under hur lång tid är datorn tänkt ...

En till viktig fråga är: under hur lång tid är datorn tänkt att vara med i matchen? Kärnfrågan är: vad ska datorn användas till?

 

 

som sagt från början, jag vill att datorn ska håll med i gamet så länge som möjligt! Jag vill ha en bra dator, som passar för spel båda nu och ett par år framåt. *som jag sagt hela tiden* jag är relalistisk , för mitt pristak är mellan 9 - 15 tusen! :) enligt er är det ett rimligt, pristak, ngn av er sa till och med att 15 var för mkt! hihi så jag vill gärna veta hur mkt mer dator jag kan få för 15 då in sagt att det var lite mkt att lägga ut.

 

en extra fråga; jag har hört att en del datorer gör dubbelt, så hur fungerar datorer med två grafik kort.. man kan ju bara koppla skärmen till ett, hjälper det andra till ändå?[/log]

 

[inlägget ändrat 2009-06-03 10:44:16 av carlus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej carlus, jag tänker inte glömma dig, men inlägg som inte kan skrivas bara i all hast får jag lov att klämma in nånstans mellan mina "vanliga" sysslor. ;-)

 

du menar att ska man ha ny dator så, ska man köra med vista eller låta bli ha ny dator med gb alls??

Inte nödvändigtvis. Jag körde själv med 64-bitarsversionen av XP under lång tid, och snart är dessutom Windows 7 här i skarp version.

 

Numera använder jag, och kommer sannolikt så att göra under lång tid framåt, Vista Ultimate x64. Detta Vista har helt oförtjänt dåligt rykte, skapat och underhållet av idioter som inte vet vad de sysslar med. Vista funkar bra mycket bättre än XP – rätt konfigurerat och på rätt (spel)-dator!

 

Yngsta brorsan har inte snabbare dator än AMD64 3000+, 2GB DDR400-minne och med ett X1950Pro AGP, men kan ändå köra Vista hur mjukt och smidigt som helst. Felet som många verkar göra är att de installerar Vista på gammalt skräp från 1800-talet, och sen låter bli att uppdatera ordentligt – man skall utgå ifrån lägst Service Pack 1!

 

*som jag sagt hela tiden* jag är relalistisk , för mitt pristak är mellan 9 - 15 tusen! :) enligt er är det ett rimligt, pristak, ngn av er sa till och med att 15 var för mkt!

Om 15000 säger jag som Monshi: "säker på att vill satsa så mycket?". Du får en mycket fin maskin för det beloppet. Men behöver du verkligen det eller kan du nöja dig minst lika bra med tillräckligt fin maskin till ett flera tusen kr lägre pris? Unna dig en semester för mellanskillnaden! :-)

 

Men jag får fortsätta sen, nånting kom emellan nu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...