Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dell 8200


carlus

Rekommendera Poster

 

 

jag har en dell dimenstion 8200...

 

vill uppgradera den...

 

behöver RAM minnen som passar

den skall kunna ta 400mhz ram minnen.. (minns inte vilket exakt)

 

 

Är det ngn som kan ge mig tips på delar som passar till min 8200? och som vet hur jag kan fixa delar; vilka delar som passar och vart ifrån jag kan köpa dem??

 

alla tips är tacksamma!

 

8200 är jätte bra dator... trots att den är från 02.

den håller måttet än idag!

 

det enda som känns behövs är ram minnet!

men har ngn tips på grafik kort så är jag tacksam..

eller tips på andra delar som jag kan upgradera som INTE kostar skjortan!

 

dellar fårn 8300 passar dom i 8200 ??

 

tack på för hand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Fortsättning härifrån:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1132056#1132189

 

RN skrev:

[log]Jag utgår från att det rör sig om en stationär Dimension 8200 och inte en bärbar Inspiron 8200... Men jag har en motfråga: hur mycket RAM-minne har den? Det anser jag är viktigt för frågan om datorn överhuvudtaget är värd att spendera ett enda öre på. Varför då? Jo, den har sannolikt RDRAM vilket innebär att en minnesuppgradering skulle ha kostat lika mycket som en helt ny dator! Och är minnesmängden idag för låg är det heller inte särskilt lönsamt med andra uppgraderingar såsom grafikkort, eller processor (som knappast går att få tag i annat än på begagnatmarknaden).

 

Vad har cpu-z att upplysa om typen av RAM-minne – förhoppningsvis så bekräftar det inte mina farhågor om RDRAM, men jag är inte särskilt hoppfull om det. :P

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Samt vad upplyser programmet om processorn – typ, sockel, hastighet? Enligt följande info så kommer nätaggregatet tyvärr inte att klara av nåt annat än ett tämligen enkelt grafikkort:

http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim8200/techov.htm#

1101836[/log]

 

carlus skrev:

[log]den har 256 mb ram.... 4 platser.

den ska kunna ha 4st

måste ta fram infon om vilka dell har rekommenderat....

tror det var rdram som du sgäer - vad dell sa..

 

men finns det ina andra minnen som går använda, typ fråm samsung..

har hört ngt om det.[/log]

 

8200 är jätte bra dator... trots att den är från 02.

den håller måttet än idag!

Det gör den säkert även om det såklart beror på vad den blir belastad med... ;) Men jag skojade eller överdrev inte det minsta när jag påstod att en uppgradering av RDRAM kan kosta lika mycket som en helt ny dator! Så ifall det rör sig om denna minnestyp ger jag kalla handen till uppgraderingar och råder tvärtom att inte spendera ett enda öre på den. :thumbsdown:

 

128MB Samsung RDRAM kostar förvisso "bara" en femhundring men betänk då att för det beloppet så får man 4096MB DDR2-minne!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

okej, jag förstår helt vad du menar.. tack för informationen!

skuille uppdaterat denna dator då jag fick den då; verkar det som...

 

men men...

 

 

så kan du dåå hjälpa mig hitta en bra dator med platt skärm så är bättre kap än att uppgradera min gamla dator?

 

antingen dell eller ngt man plockar ihop själv eller bygger ihop själv...

 

helst skulle jag vilja stanna under mellan 5 - 10 000.

ju bättre dator för destu mindre; bättre för mig - min ekonomi, om du förstår vad jag menar?

 

vad jag vill ha, gärna 4gb ram, men även kunna spela på den....

datorn kunna hänga med i dagens spel samt lite längre fram precis så som min dell från 2002 gör. (har gjort)

 

- know what i mean?!

[inlägget ändrat 2009-03-30 22:25:37 av carlus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

nu har jag scannat.. här fick jag som svar:

 

 

[log]

 

 

 

 

 

Maximum Memory Capacity:

Currently Installed Memory: 256MB

Available Memory Slots: NaN

Number of Banks:

Dual Channel Support: No

CPU Manufacturer: GenuineIntel

CPU Family: Intel® Pentium® 4 CPU 1.80GHz Modell 2, Version 4

CPU Speed: 1794 MHz

 

 

Q: Will my system recognize the maximum upgrade?

 

A: Possibly

 

How much memory your Windows OS will recognize depends on which version of Windows you are running. 32-bit versions of Windows will see (and utilize) only 3GB or 3.5GB. To utilize more memory, install a 64-bit version of your OS. More information about OS memory maximums can be found at http://www.crucial.com/kb/answer.aspx?qid=4251.

 

 

Q: What memory goes into my computer, and can I mix speeds?

 

A: memory with support for speeds.

 

 

 

Q: How much memory can my computer handle?

 

A: .

 

Adding the maximum amount of memory will improve performance and help extend the useful life

 

of your system as you run increasingly demanding software applications in the future.

 

Q: Do I have to install matching pairs?

 

A: No.

 

No, you can install modules one at a time, and you can mix different densities of modules in your computer. But if your computer supports dual-channel memory configurations, you should install in identical pairs (preferably in kits) for optimal performance.

 

 

Q: Does my computer support dual-channel memory?

 

A: No.

 

Your system does not support dual channel.

 

 

 

Q: Does my computer support ECC memory?

 

A: No.

 

Your system does not support ECC. Because ECC and non-ECC modules should not be mixed within a system, install the same type of modules that are already in your system.

[/log]

 

 

 

räcker det eller kopierade jag fel fakta??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- know what i mean?!

I know exactly what you mean. :)

 

Ifall datorn ska kunna hänga med tillräckligt bra under så många år så behövs en prestandamaskin eller kanske t o m ett riktigt entusiastbygge. Man göre sig icke besvär med varken budget- eller mainstreammaskiner. Men trots det påståendet har denna Dimension 8200 tydligen alltså kunnat göra dig nöjd; en dator som jag då den var ny skulle ha velat placera in i övre mellanklass – gränsande mellan mainstream-prestanda.

 

Men några 5000 spänn, glöm det, men säkert går det i alla fall att hitta någonting livskraftigt för ditt högre tak 10000kr... ska kika efter.

 

Och jag har först gjort en sökning på stationära datorer inkl skärm för mellan 5000-10000kr:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s36299063&o=eg_1124

 

Av dem i listan har jag sedan sållat ut och fastnat för följande maskin:

http://www.ammdata.se/PartDetail.aspx?q=p:10500155;b:1367;pl:1

 

Den har inte bara 4GB minne utan dessutom ett 64-bitars operativsystem som gör att OS:et verkligen också kan nyttja allt detta minne. Grafikkortet HD4850 kommer duga att spela med under ett bra tag till. Och det har också hårdvarustöd för det DirectX 10.1 som kom i och med Vistas service pack 1.

 

[inlägget ändrat 2009-03-31 07:17:45 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra; visste att du skulle förstå!! :):):)

 

ja, 8200 är riktigt bra för vara från 2002. det är min systers.. hon köpte den för 15000... så det kanske var en bra dator eller vad tror du?? (bättre än jag trodde från början, jag trodde syrran blivit lurad och på vissa saker blev hon det som t.ex hon hade inget nätverkskort så det fick jag köpa till när jag fick den) jag har haft den i 4 år : och jag har kunnat spela spel som jag inte trodde var möjligt som fear, far cry m.fl samt kunnat spela mvk filer/filmer... har svårt att köpa ny för jag älskar denna dator; den har varit underbart bra; det är bara ram minnet som jag velat höja...

 

ler* jag är inte snål utan jag vill bara ha det bästa för det bästa priset.. det är ju inte som man har råd att köpa dator för 40.000 kr eller mer, men då dell 8200 är så bra för sin ålder så tänkte jag likadan dator för tiden JUST nu - vilket du REDAN förstått! :)

 

Så jag vet ju att priser sänks och datapaket blir bättre; där av menade med att ju billigare destu bättre för jag vet att nu mera kan man få 4gb istället för 1gb för samma pris som 1gb kostade för ett par år sedan...

 

tack för dina rekommendationer!

 

hur gör man för att lära sig mera om insidan av datorn?

 

sådan kunskap som du sitter på:; man vet vilka kort som passar till varandra, vet från innehållet vad som är bra för spel och en prestanda maskin.... gäller det att läsa upp sig eller bygga datorer för det? eller hur har du gjort för att lära dig det du kan???

 

tack igen! hörs snart!

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-31 09:05:58 av carlus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hon köpte den för 15000... så det kanske var en bra dator då eller vad tror du??

Det var säkert en riktigt fin maskin även om det (som alltid) finns/fanns bättre... men också ännu dyrare. T ex datorns grafikkort GeForce 3(?) släpptes redan året dessförinnan, 2001, så 2002 fanns följaktligen ännu kraftigare kort och mot slutet av det året släppte ATI bomben Radeon 9700Pro som fick Nvidias kort att framstå som tämligen fåniga – men så kostade det förstås också flera tusen kronor. :P GF 3 fick i alla fall stöd för shaders (SM 1.1) vilket är största förklaringen till varför det har kunnat hänga med och serva er så länge. :) Dagens shadermodell är istället 4.1... ;) (Vista SP1/Win 7)

 

Vidare kunde datormodellen ha lite olika ljudkort men ifall eran blev utrustad med SB Live! 5.1 så har den ett kort som fortfarande kan mäta sig med och ge inbyggda ljudkretsar (i moderkortet) en match.

 

Och så vidare...

 

har svårt att köpa ny för jag älskar denna dator;

Den behöver väl inte skrotas för den skull utan kan ju leva kvar som andradator. :) Det är tio år sen nu som jag hade endast en dator rullande och igång hemma...

 

hur gör man för att lära sig mera om insidan av datorn?

Skruva isär den och plocka ihop den igen, skruva isär kompisens dator och börja pilla (var beredd att ta konsekvensen, en rak höger ;-)), skruva isär grannens katts dator och börja pilla. Plöj igenom grannskapet efter fler datorer att pilla sönder. Och pilla, pilla.

 

Skaffa dig teoretiska kunskaper över vad du just har pillat sönder. ;-) Läs litteratur; låna böcker på biblioteket, köp böcker, läs facktidningar i högar. Dammsug Internet. Börja med en sida om biosen...

http://www.techarp.com/freebog.aspx

...och lek sedan med inställningarna på din egen dator – om allt går åt h-e kan du alltid nollställa den med en bygel på moderkortet (läs manualen som kvällsläsning; nästa kväll så läs den på nytt (undrar just varför lillebrorsan kallar mig "autistisk" ;-)).

 

En bra bok att börja med, som ger en grundläggande översikt och förståelse över datorns funktioner är i alla fall Hur datorer fungerar:

http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=458781

(den kanske är tio år eller så men datorns grund är ännu äldre...)

 

Lär ut åt andra det du själv har lärt dig! Jag har hållit i föreläsningar (orkar inte nu längre, av medicinska skäl) och har aldrig lärt mig själv så mycket som då. Sätt annons i lokaltidningen att du kan komma och hjälpa med installationer etc (sånt du klarar, ta dig inte vatten över huvudet). Hjälp till med mer avancerade saker i takt med att du själv blir duktigare. Hjälp andra och du lär dig själv! Men oj jag kan fortsätta skriva men det här har redan blivit tillräckligt långt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

hej igen!

tack för tipsen vad gäller BOK och pilla sönder datorer!

 

geforce... hmmmm...

INGEN anning hur tar jag reda på vad för graf kort jag har då?

 

 

NY fråga:

så OM jag vill uppgradera min dell 8300 på så sätt att jag byter ut delar inuti och struntar i det som finns...

 

så om jag skaffar NYTT modekort, ram minne, nätag, fläkt

 

hur vet jag vad som passar ihop?

vart går jag köper delarna?

vem har bästa delar till bäst pris??

 

pin hit och dit - :; vart lär jag mig vad jag ska köpa?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen!

tack för tipsen vad gäller BOK och pilla sönder datorer!

Hej carlus, och för all del, men jag visste ärligt talat inte riktigt vad jag skulle skriva då mycket av detta väl ändå är självklarheter... :P Men skickligheten kommer i alla fall i takt med erfarenheten. Därför tjatade jag också om "pilla, pilla"... Man kan säkert inte bli riktigt ordentligt duktig på felsökning, få kunnande om kompatibilitet etc, ifall man inte har pillat isär eller fixat säg 50 datorer av olika åldrar.

 

INGEN anning hur tar jag reda på vad för graf kort jag har då?

Kolla vad gpu-z har att säga om det (se bifogad bild över hur det ser ut):

http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/

 

så OM jag vill uppgradera min dell 8300...

Men hur var det nu, var datorn modellen 8200 eller 8300??

 

så om jag skaffar NYTT modekort, ram minne, nätag, fläkt

 

hur vet jag vad som passar ihop?

Oj det är för mycket för att sammanfatta i ett inlägg. Vilka standarder följs; AGP eller PCIe; PATA eller SATA; vilken ATX-standard följs beträffande nätaggregat* och moderkort et cetera och med mera..? Om vi sen tar enbart exempelvis en AGP-port kanske du minns från tidigare inlägg att enbart den lilla detaljen kan komplicera det hela – och så baseras datorn på en oerhörd massa fler detaljer. Dessutom så ifall du skaffar nytt moderkort är sannolikheten stor att också grafikkortet behöver bytas ut till ett som följer PCIe...

 

vart går jag köper delarna?

vem har bästa delar till bäst pris??

Använd prisbarometrar som Prisjakt och/eller Pricerunner...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=328

http://www.pricerunner.se/t/2/Datorprodukter

...och ta gärna del av vad andra konsumenter har att säga där om butikerna ifråga.

 

vart lär jag mig vad jag ska köpa?

Några exempel på testsajter...

http://www.anandtech.com/

http://www.firingsquad.com/

http://www.tomshardware.se/ (på svenska)

http://www.xbitlabs.com/

 

* Dell följer inte vanlig ATX-standard varför uppgraderingar av nätagg i deras datorer kompliceras.

 

P.S. Butiker brukar sälja uppgraderingspaket innehållande moderkort, processor samt minne vilka de garanterar(?) ska fungera ihop. Men kom ihåg: byter du moderkort i din Dell måste sannolikt också nätagget bytas ut och vice versa.

 

[bild bifogad 2009-04-02 11:47:27 av RN]

1133285_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tack för alla tipsen!

 

pricerunner tycker jag är kneppigt för priset stämmer aldrig från när man kommer till butiken har dom ett annat pris från vad PR påstår att det ska kosta

 

Blev fel när jag skrev, jag undrade om det gick att kombinera 8200 (min dator) och en 8300.. tänkte kan inte vara sådan stor skillnad...

 

har kollat upp det och så här är insidan av min dator:

 

graf: Nvidia geforce 4 ti 4200 *bra eller dåligt???*

 

ACPI uniprocessor PC

 

Ide ata/atapi-sytrenheter

intel 82801va vys master ide controller

 

processor intel pent. 4 cpu 1.80 ghz

ram 256 mb 1.79 ghz

 

fick jag med alla information som behövs???

 

kollar upp det du sa tills vi hörs nästa gång, måste till F-kassan nu.

så ha en bra dag.. vi hörs igen!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blandar jag min in i denna tråd. Börjar med att tacka Rn för fina inlägg.

 

Frågan som bör ställas är vad ska du använda datorn till?

Din gamla dator är en utmärkt dator att arbeta i Word, Excel, surfa med osv. Kanske inte orkar med visa högupplöst video från nätet men vanliga Youtube och liknande borde inte vara något problem. Spela spel torde vara problematiskt, nya spel kräver mer än du har att ge med den.

 

GeForce 4200Ti är ett bra kort. Bra i den mån att när det kom var det ett bra kort. Hade själv ett sådant tills blixten kom och tog det i somras.

Uppgradera din gamla dator? Enda du kan uppgradera är i praktiken minnet om du kan få minnen till bra pris. Annat går i princip inte. Ja, hårddisk kan du stoppa in större.

Nytt grafikkort, nej. Två saker begränsar. Dels drar grafikkorten mer ström än din dator kan ge, dels hänger inte din processor med de kort som finns idag samt (ja en tredje) utbudet av kort som verkligen passar i din dator är skralt.

Enklast är att köpa helt nytt, din dator är såpass gammal. Du kan aldrig lyfta prestanda av den gamla datorn såpass att det känns värt det.

 

Inte ens chassit är värt att spara. Chassin idag är bättre ventilerade än de som såldes för sju år sedan, komponenterna behöver bättre kylning numera.

 

Dell 8200

http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim8200/specs.htm#1101572

Dell 8300

http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim8300/sm/specs.htm

nej, annan minnestyp där... annars hade det varit något att ta därifrån. Kanske du kan ta grafikkortet.. tror inte processor passar.

 

Nog enda chansen att få tag på RDRAM minne till vettigt pris är att ta från annan gammal dator.

 

ed: minnen. slängde för en tid sedan gamla minnen men de hade nog inte passat ändå, tror det var SDRAM-minnen. RDRAM var väl aldrig speciellt vanliga?

Ed2: Har du en 8300 också? Det är en aningen enklare dator att uppgradera minnet på...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-04-07 10:29:54 av Monshi]

[inlägget ändrat 2009-04-07 10:30:37 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

tack för svar!

 

jag håller med: GeForce 4200Ti är bra kort för det har hållit med i 7 år och klarat en massa spel som jag inte trodde en skulle göra; tro det eller ej men min dator klarar att spela MKV format, ha direkt 10x eller vad det nu heter bland annat så den är helt otroligt bra för att vara från 2002 och så det är lite svårt att släppa den, älskar denna dator även om jag vet att jag inte kan spela dagens spel med den...

 

så för uppgradering, då gäller det att hitta en annan 8200 där ute då i sista utväg. dell hade ngn ide om uppgradering; minns inte vad det var men det kostade 1500kr eller ngt... det var det enda dom hade som passade; men jag minns ej vad det var.. får kolla min mail.

 

för JA, enda sättet att få rdram är att ta från en annan dator..

men har inte hittat en 8200 som ngn vill sälja...

 

vad tycker du en 8200 är värd - oavsett om de hängt med i tiden o hunnit med att uppgradera sina då jag HELT glömt att köpa delar då delarna fortfarande fanns... hehe...

 

så du tycker att RAM r det enda som är värt att upggradera...??!

 

 

näe, jag har ingen 8300, sett några till salu, tänkte kunde använda delarna... men du säger ju att det inte går så... tråkigt ju!

 

 

 

alla ram minnen är önskvärda för mig ÄVEN om jag inte kan använda dem till just denna dator! så det var synd att du slängt dina sd minnen!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, minnet är värt att uppgradera. Om du kan hitta gammalt minne för någon hundralapp. Du får då en dator som svarar snabbare, inte swappar med disken alls lika mycket. En dator där du kan ha epost, webbläsare och Word öppet samtidigt utan problem.

 

Processor - nej, styrkretsarna sätter stopp. Och ett lyft till annan P4 ger bara bråkdel av vad du skulle få vid en lite större insats av pengar.

Nytt moderkort? Då behövs nytt nätagg

Samt köper du moderkort idag har det PCIe-platser (ej AGP), annan minnestyp osv. Det har hänt mycket sedan du köpte datorn.

 

Du kan köpa en billig dator för 3 000 kr som slår prestandan i din nuvarande många många gånger om. Dubbla det och du har en bra dator som håller några år. Lägg till 2 000 kr till och du har även en bra skärm.

Ungefär. grovt.

 

ed: Värd? Din gamla dator? Finns det skrotpremier? Du ska vara glad om du kan sälja den...

Den fungerar nog bra men den är gammal. En sju år gammal hårddisk? Hoppas du har en backup.

Hårda ord men sanningen, utbud efterfrågan helt enkelt. vad säljer de Dell 8300 för?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-04-07 10:55:19 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så min dator har AGP... då vet jag!

 

Ja. jag vet att RN har kommit med sina förslag! och som jag sa till honom, så hade jag hade tänkt mig mellan 6 - 8.000 kr så OM jag frågar dig oxå om din åsikt

 

Om du skulle ge mera detaljer på vart du skulle köpa dator som är färdig byggd; var köper du den då? vart skulle du köpa datorn OM du köpte den i delar för att byga själv! alltså: vad är dina tips? eller håller du helt med RN?!

 

hur många år är "några år" för dig?? hur tänker du när du säger så?

 

rdram minnen är dock INTE billiga! :(

så bästa valet r att hitta en annan 8200..

 

om jag hittar en annan 8200; vad tycker du den är värd då?

vad kan jag ge för bud på sådan?

 

vad tycker du en 8300 är värd?

 

vad har du för dator då? vad gör du med din dator??

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla datorn är en HP 757.se som är klart jämförbar med din. En P4@2.4, 1 GB minne och ursprungligen g4Ti4200 kort. Nu tjänar den som surfdator, word, excel och liknande. Spel? Nja, inte nyare även om den klarar WoW och lite äldre FPS-spel (i låg upplösning) och liknande.

 

Köpte i somras dator i delar från Komplett. En med mer kraft som klarar modernare spel, och äldre i högre upplösning, och högre upplöst video exempelvis. Fast den tjänar även den i mångt och mycket som en surf-kontors-dator.

 

En stationär dator ska hålla i minst fem år. Om man spelar mycket kan det vara kortare, kan kräva uppgraderingar för att klara nyare spel.

 

Var köpa dator? Komplett är ett ställe, finns fyrtioelva till firmor. Köper inte datorer så ofta direkt. HPn är en gammal förmånsdator, förra inköpet av dator skedde, tror jag, kring 1996...

 

RN har vettiga åsikter, mer kunnande än mig i mycket gällande hårdvara om jag ska vara ärlig.

 

Vill du bygga själv? Har du kunnandet? Vill du bestämma helt (inom ramar) själv men låta annan bygga så har komplett paket exempelvis. Ser dock att de för stunden ligger över 10 000 kr alla deras paket:

 

http://www.komplett.se/k/kd.aspx?bn=10723

 

Färdigbyggd? Tja, då är det de stora drakarna och då kan du jaga priser och köpa där du vill. Stora drakarna, då menar jag alltså Dell, HP, Acer...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v278#rparams=k=s36520125

 

 

Vågar mig inte på att ge någon direkt rekommendation. Är det en speldator du är på jakt efter eller bara en modernare dator, snabbare? Inte helt klart för mig. Känns som om kanske egentligen är ganska nöjd med det du har idag. eller?

 

Hittar Dell 8300 på blocket. Folk vill visst sälja dem för 1 600 kr och uppåt. Man kan fråga sig där vad som är värt de pengarna. Visst, skärm, tangentbord, mus och dator...Flera annonser har visst legat där ett tag ser jag, de som tar uppemot 3 000 kr för sina datorer kan nog få svårt att få dem sålda.

 

Hittar även Dell 8200 där. från 1 500 kr och uppåt...

Nä, det är svårt att bedöma vad gamla datorer är värda. Delarna kan i sig vara värda mer än hela datorn. Det vill säga för någon kan minnet vara värt en del, för en annan grafikkortet men tillsammans ger de inte en dator som är så intressant idag. Tycker jag.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

men jag tycker det låter väldigt bra med det du skrev....

 

alltså: [log]"Köpte i somras dator i delar från Komplett. En med mer kraft som klarar modernare spel, och äldre i högre upplösning, och högre upplöst video exempelvis. Fast den tjänar även den i mångt och mycket som en surf-kontors-dator. "[/log]

 

jag vill ha en snabbare dator (minst 4GB ram) och gärna klara tunga spel ett antal år framåt tills datorn inte längre är duglig om du vet vad jag menar! eventuellet: att dator kan uppgradera om 5 år utan att det kostar skjortan m.m

 

vad köpte du för dator i sommras då? vad hete den: vad innehåller den??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett paket från Komplett. Amd Athlon X2 6000+, 4 GB DDR2 6400, Radeon 4850, Gigabyte GA MA770-DS3....

 

osv

men vad det har att göra med ditt datorköp det vette tusan.

 

Om man ska sikta på att ha en uppgraderingsbar dator ska man se till att ha ett starkt nätagg, PCIe-platser som räcker, senaste sockel för processor, ja... det vanliga. Men det ska sägas, det är omöjligt att idag säga vad som finns om fem år. Den dator du köper idag kan vara helt föråldrad tekniskt. Stationära av dagens mått kanske inte ens finns?

 

4 GB minne för den delen, då blir det Vista 64bit. 32 Bit kan bara nyttja drygt 3 GB...

 

men men, kan titta runt lite och se vad jag finner...senare. Titta igenom de på prisjakt och se om du hittar ngt som passar.

Fast vad jag skulle köpa idag?

Processor - ohh, en mellanklass.

Grafik - 4850 kort som jag har

Skärm, 22". Inte mindre.

Resten vette tusan.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag frågar om din dator för att få perspektiv på hur innehållet av en dator är som du beskrev "En med mer kraft som klarar modernare spel, och äldre i högre upplösning, och högre upplöst video exempelvis. "

 

- hänger du då med om vad din dator har med mitt köp att göra!!

:)

 

 

 

så vad kostade din dator då? vad fick du med i priset ??

 

ja, SNÄLLA kolla runt och skriv vad du finer intressant då väl när du har TID!

 

take care

[inlägget ändrat 2009-04-07 19:35:13 av carlus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag gav? mer än vad det skulle kosta idag. Så är det när man köper dator. Det kostar alltid mer igår än vad det gör idag.

 

men jag satsade till slut cirka 9 000 kr för själva datorn, exkl. skärm. Idag får du mer än det för samma pengar. Lite bättre moderkort, lite snabbare processor men faktiskt kostar grafikkortet lika mycket nu som då!

 

Samt som sagt, det finns andra här som är bättre än jag på att hitta bra datorer...

 

Den RN länkade till förut såg bra ut tycker jag. Bra dator, troligen bra skärm. För dyr eller vill du ha alternativ? Har du inte full budget idag att köpa fullt bestyckad dator kan du köpa en med integrerat grafik och senare komplettera med grafikkort av ditt val. 4850 som ingår i datorn RN länkade till kostar ex.v. cirka 1500 kr.

 

du kan titta igenom de datorer komplett satt ihop i olika prisklasser, länkade viss inte riktigt rätt förut. De brukar sätta ihop vettiga komponenter och du kan där få en känsla för vad det är som kostar. Det har olika klasser, Gamer, custom, home... och olika datorer, olika prisklasser. Vill du ha en speldator ska det dock sägas att integrerad grafik på moderkortet räcker inte riktigt hela vägen.

 

http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=10627

 

Som sagt - en speldator, komplett med HD, DVD, t-bord och allt, kostar kring 7 000 kr eller mer. Lägg där till en bra skärm för 2 000 kr. Då har du det paket RN länkade till.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

hej igen...

 

 

3 frågor:

 

detta med 64bitar och 4gb ram minne.. vad händer om man bara har win xp; använder datorn INTE all sin kraft då?

 

 

2)

 

här är delar som jag skulle kunna uppgradera min del 8200 med..

men tips att hitta dem...

[log]

Processor: Pentium 4

Processor fart: 2800 MHz

RAM: 512 Mb RAM-Minne (RDRAM)

Moderkort: Intel 850 Chipset

Ljudkort: Sound Blaster Live

Hårddisk: 110 GB (Ultra ATA)

[/log]

 

3)

 

kille i som säljer 8200 med detta innehåll, lite svårt att köpa den bara...'

bor för långt bort...

 

vad TYCKER NI detta är värt att buda på burken, skärm och t-bord;mus??

 

eller

 

vad TYCKER NI detta är värt att bud för en databurk som innehåller

 

[log]

Processor: Pentium 4

Processor fart: 2800 MHz

RAM: 512 Mb RAM-Minne (RDRAM)

Moderkort: Intel 850 Chipset

Ljudkort: Sound Blaster Live

Hårddisk: 110 GB (Ultra ATA)

 

[/log]

 

 

tack på förhand

 

[inlägget ändrat 2009-04-17 20:43:02 av carlus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Google is your friend...

eller gamla trådar här

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1006857

 

2: Men samtidigt, vad är poängen med att uppgradera den? Du ökar prestandan med, säg, 5-10% när du med en mindre investering i ny datorn kan öka den med 400%

Få tag på det du söker? Det är nog till att annonsera om delarna eller köpa en komplett skrotad dator som innehåller det.

 

3: Värt? Jadu, alltid svårt. Du kan köpa en bärbar dator som klår det du tittar på rent prestandamässigt för 3 000 - 4 000 kr.

Men visst, är det en komplett dator, med operativ, skärm, t-bord och så blir det väl 2 000 kr. Bara mus och t-bord nytt kostar ju 1 000 kr...

 

men som jag frågat - vad är målet? Vad ska du ha datorn till? Vilken budget har du? Mitt råd är enkelt, har du inte råd idag, spara några månader till och köp helt ny dator!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

tack för att du besvarar frågorna! :)

 

självklart vill jag ju öka med 400% än bara 10%.

men inte heller överge min dell 8200.

 

kan man använda den gamla datorn som brandväg eller ngt annat?

för jag vill gärna ha kvar den oxå...

 

jag vill HELST ha en ny dator; men hur många FINA tips RN gett mig och jag kollat på olika datorer genom åren innan jag pratat med RN, så har jag aldrig kunant bestämma mig för vad jag ska köpa... känner att jag vill inte slänga pengarna i sjön. om ni förstår vad jag menar.

 

vad jag ska ha den till, det är som jag beskrev tidigare ; men beskriver det igen med MERA ord.....

 

[log]jag vill ha en snabbare dator med minst 4GB ram, har HD på MELLAN 250 gb till 500 gb - och gärna ljudkort, grafik kort etc som klara tunga - nya spel för just nu OCH ett antal år framåt Alltså jag vill ju ha en som håller standarden minst 5 år framåt, gärna längre, vill gärna att dator kan uppgradera om 5 år utan att det kostar skjortan så som det skulle göra med min dell 8200 om jag skulle uppgradera den. - HÄNGDE NI MED?? hoppas det![/log]

 

jag kan för lite om dators innehåll för att kunna bestämma mig vilken dator jag ska köpa... är så konfudersam så där av har det inte blivit ngn ny dator; fast jag vela ha en i många år!

 

*mer sen*

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...