Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildregister


Ingen annan

Rekommendera Poster

Ingen annan

Har minst 20 tusen bilder i mitt bildarkiv. bara digitalt sedan 2001. Äldre bilder är till en del inskannade, mer ska det bli. Lägger in uppgifter i Metadata. Söker i dag, i registren, med hjälp av Adobe Bridge. Funkar sådär, skulle gärna ha en valmöjlighet.

 

Kan någon tipsa om något program att använda.

 

varje gång jag tömmer minneskortet så gör jag det till en fil med namnet

ÅÅÅÅ-MM-DD-EttOrd. Nivån under innehåller RAW, jpg, jpeg för web och ev special bearbetningar.

 

Några bilder ligger på www.falubilder.se Texten under bilderna är hämtade från Metadata, beskrivningar. Webbfotogalerierna är framställt i Photoshop.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har själv runt 57000 bilder sen -99 och använder Picasa 3 som är googles bildprogram gratis och väldigt smidigt.

 

Du skriver in tex midso isökningen och alla bilder med antingen mapp eller filnamn är diå endast synliga, du kan vrida upp bilder steglöst och ljusa till bilder på någon sekund, den tar alla format tom Nef.

 

Dubbelklicka på bilden för redigering, dubbelklicka för att komma tillbaka, synka med en webmapp, kort sagt allt som inte PS gör smidigt.

 

Metadata är inte redigerbart men du kan se inställningar i kameran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan

Tack för ditt svar. Försökte att installera men det ville sig inte riktigt. Har beställt en ny hårddisk på 1Tb, får den nästa vecka ska då flytta över alla bilder till denna och göra ett nytt försök med Picasa.

 

Om det inte går att redigera metadata gör inget, men att söka på det, är ett måste.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...