Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför är nya tonerkasseter så dyra egentligen?


KFIB

Rekommendera Poster

I dagens läge är det ju ingen ide att köpa nya toner till en färglaser, för skulle man göra det så blir det ju nästan dubbelt så dyrt än att skaffa en ny färglaser för hemmabruk.

Tycker då att priset är väl egentligen en aningen högt på tonerna...

 

Som idag fick jag reklam från misco, en ny hp färglaser för hemmabruk/lilla kontoret kostar då 1790:-

Den dagen jag skulle behöva ny toner

Cyan 808:-

Magenta 822:-

Gul 822:-

Svart 890:-

 

Summa för nya toner då är ju 3342, nästan dubbelt så mycket än vad skrivaren i sig kostade med dessa toner inkluderade...

 

En tycker att det är mer onödigt att skaffa en ny skrivare när tonerna börjar ta slut, men med de priserna de har på nya toner så är det ju mer ekonomiskt försvarbart att skaffa en ny jävla skrivare den dagen än byta toner i den.

Eller resonerar jag helt galet här?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dina beräkningar bör du ta med hur mycket toner som finns i de som levereras med den nya skrivaren. Jämfört mot de nya du köper. Kan ju vara svårt att veta men man kan ju försöka fråga de som säljer skrivaren...

 

Var det originaltoner du kollat pris på?

 

Har själv en gammal DELL 1100 hemma och toner till den blir dubbelt så dyrt om jag köper "pirat" jämfört med original från DELL.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in o kollade lite på det dära, den skrivaren leveras med startkit i toner, dvs halvfulla tonerkassetter.

Om man tog o räknade halva priset då på tonerkassetterna så var ju de trots allt dyrare, o jag hittade inga pirat.

 

Men hur som helst så kan ju inte själva skrivartekniken vara så billig att den kostar noll kronor o att all kostnad ligger i tonerkassetterna. Något är ju fel.

 

Kollar man på skrivare som bara är lite dyrare följer det med tonerkassetter som är fulla (ej hp i detta fall), o dyrare innebär inköpspris på 2200:-

Nya toner kostar ca 2800.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som om det vill sälja abonnemang på något när de säljer skrivare. Dvs, en låg introduktionsavgift men kostnad per månad som blir högre.

 

Rent utsagt absurt att sälja skrivare för så mycket mindre än värdet, uppenbarligen är, på tonerkassetterna som följer med.

 

Tittade själv igår på att kanske skaffa en färglaser hem som ersättare för en bläckstråle men ryggade direkt tillbaka när jag såg priserna på tonerkassetterna.

 

För den som inte är rädd för att blir lite kladdig, den kan ju alltid fylla på själv:

http://tonerfabrik.com/

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är toner egentligen så himla dyra?

 

Hur mycket skriver du ut per dag, 20 a4, 50 a4 eller mera?

Vid normal hemma-användning så räcker toner mycket länge.

 

Har själv en färglaser står här, skriver ut normalt för för privatbruk 5-10 utskrifter per dag, både text och bilder, den har stått här i nästan tre år, har inte bytt några toner ännu, har dryg halva förbrukningen kvar i kassetterna, så dyr i drift är den inte, även om kassetterna ligger på dryga tusenlappen st, men slår man ut priset på dryga tre år, så är det inte dyrt, betalar jag gärna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Beroende på hur mycket du kommer skriva ut, så är ett tips att köpa en lite dyrare skrivare. Toners till dyr skrivare är billigt. Att köpa toner (eller bläck) till en billig skrivare, är bara en avbetalning av skrivaren.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, och om man köper en "billig" färglaser, sådana finns idag för ca 1000-1500, och toner räcker i minst 1-2 år, och dom torkar ju inte heller, så kan man ju nästan räkna en sådan skrivare för en engångsskrivare, när tonerna är slut, så köper man en ny skrivare, så billigt är det ju nästan idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den biten jag menar som är så extrem onödig i dagens läge. Att köpa en ny skrivare eftersom det är billigare.

 

Att slänga en fungerande o duglig skrivare helt i onödan bara på grund av att det är billigare att köpa en ny än att byta toner, det är det jag anser är helt fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ingen här har hindrat dig från att göra som du vill.

 

Om det är billigare att köpa en ny, varför inte göra det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju varför är toner så extremt dyra egentligen? När de kan skrivare med nya hel eller halvfulla kasseter för ca 2000 medans en ny uppsättning av kassetter kostar närmare dubbelt så mycket än en ny skrivare.

Är det att tonerpulvret i sig som är så dyrt eller är det kassetten eller är det bara att de tar ut en så stor vinstmarginal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju varför är tonerÄr det att tonerpulvret i sig som är så dyrt eller är det kassetten eller är det bara att de tar ut en så stor vinstmarginal?

så extremt dyra egentligen?

Det handlar nog mest om att det är tekniken i kassetterna, som är dyra, precis som det är hos vanliga bläckpatroner till bläckskrivarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på den Xerox-skrivare jag undersökte så kostar ny toner cirka 800 kr per kassett.

 

Hos Tonerfabrik, som jag länkat till ovan, kan man köpa flaskor med pulver samt ett chip, som krävs då kassetterna räknar antal utskrifter, för 79.95 euro. Utan chip, 49.95 euro. Chippet ska dock krävas enligt dem.

http://tonerfabrik.com/refill-toner/xerox/phaser6110/refilltonerset4chipsforxeroxphaser6110.php

 

För alla färger.

 

Så ja, ett visst överpris finns det men å andra sidan tar de ut en underpris på själva skrivaren. Någonstans vill de tjäna lite pengar. De kan börja med att ta bort det där räknarchipet, bara det måste kosta en slant.

 

Finns det något märke med lägre pris på toner?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om kassetterna är så dyra hur kan de då sälja nya skrivare hela tiden till ett pris som gör det att det är billigare att skaffa ny skrivare när tonerna tar slut.

Därmed skulle varje såld skrivare vara en förlustaffär om tonerkassetterna är så dyra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren går de knappast med vinst på att sälja. Konkurrensen är sådan, priserna så pressade. Då satsar de på att tjäna pengar på tillbehör och förbrukningsvaror. Kanske det går att köpa en dokumentmatare, speciell OH-film eller liknande?

 

Det har ju varit så för bläckstråle i många många år, nu har det även kommit till laser.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...