Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MIDI i Ljudkort? In-/utgångar/interface en garanti för detta?


JohnRick

Rekommendera Poster

Mitt mål är att pyssla med MIDI på datorn.

Till detta behöver jag ju rimligtvis:

*Dator

*Mjukvaruprogram med midiredigering (Cakewalk SONAR)

*Midiklaviatur (el motsvarande)

*Externt ljudkort

 

 

När jag testkörde en trialversion av cakewalk igår listades inte mitt inbyggda ljudkort (som sitter i en DELL Inspiron 1525) bland alternativen - och jag får följaktligen inte ut ngt ljud om jag skapar en MIDI-fil.

Borde det inte finnas åtminstone en Microsoft Wavetable Synth e.d på det ljudkortet så man kan höra MIDI-ljud?

 

Vidare en (möjligen) dum fråga:

 

MIDI-interface har för mig alltid varit som en "adapter" mellan ljudmodulen och datorn så att de kan kommunicera med varandra.

Plötsligt fick jag för mig att MIDI-interface innehåller mjukvarusynth också då man ju pratar omAudio interface, vilket är synonymt med ljudkort. Externa ljudkort kan ju även ha inbyggda MIDI-interface och in/utgångar, men det innebär inte per automatik att de har möjlighet att producera MIDI-ljud....eller?

 

Tacksam för input asap!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag inte vid datorn med min Cakewalk Sonar 7-installation men jag är ganska säker på att mitt ljudkort (Audiophile nånting) inte har General Midi funktion och kan inte spela upp midi-filer direkt. Jag använder bara mjukvarusynthar och man får med några på köpet med Sonar. Om man får med dessa i trialversionen ska jag låta vara osagt.

 

Har du testat med att lägga in en mjukvarusynth som Cakewalk TTS-1 och skapa en midi-fil där istället? Tutorial på Youtube:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...