Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Finns diagnostik-/kalibreringsverktyg för CD/DVD?


deemdanna

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

jag har på sistone upplevt fenomenet att de musik-CD jag bränner i min PC:s CD/DVD-brännare inte går att spela upp i en stand-alone CD-spelare. Vare sig i min egen eller vänners - "NO DISC" står det.

 

Emellertid fungerar "fabriksinspelade" CD OK. Jag ska kanske nämna att det rört sig om RW-skivor jag har spelat in.

 

Nu undrar jag om det finns verktyg för att kolla att brännaren fortfarande positionerar läs/skrivhuvudena korrekt. Exempelvis en fabriksinspelad "normalskiva" som man kunde kalibrera mot.

 

Vad skulle annars kunna vara mitt problem - om inte läs/skrivhuvudena positionerar sig exakt lika i både brännare och spelare?

 

Några idéer? Jag vore oerhört tacksam för all input!

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Vad skulle annars kunna vara mitt problem - om inte läs/skrivhuvudena positionerar sig exakt lika i både brännare och spelare?

 

Om en CD bränns för snabbt och/eller man har för dåliga skivor, så kan det hända punkterna som bränns (som är tänka att reflektera / inte reflektera laserns ljus) inte är tillräckligt distinkta för att en CD-spelare ska kunna avgöra om det är 0 eller 1, och efter några försök ger den upp och visa No disk.

 

Alla CD-spelare har inbyggda funktioner för att ändra fokusering och position för läshuvudet annars skulle inte många skivor gå att läsa.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, så bränna långsamt och med bra media? Jag brukar hålla mig kring 2-3 X och använder uteslutande Fuji. Inte vet jag - men jag har fått för mig att de är bra.

 

Det är ju inte precis bulk...så vad, konkret, blir ditt råd till mig Mr? Kanske jag ska överge RW-skivorna till förmån för "en-gångs"? Kanske de är stabilare?

 

Jag har inte en susning :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Skivorna är ju helt ok, så jag hade testat att bränna på 1X för att se om det blir bättre.

 

Och jag läste först nu att du använder RW-skivor... Det är inte ovanligt att vanliga CD-spelare inte kan läsa dem, så testa även med engångsskivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag hör dig, i morgon blir det att köpa några engångsskivor och bränna på lägsta hastighet. Vem har brått? Det är väl bättre att skivorna går att spela efter bränning än att det gick fort att bränna dem...

 

Tack för tips Mr!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Det är väl bättre att skivorna går att spela efter bränning än att det gick fort att bränna dem...

 

Så sant, men att bränna 1x är lika lång tid som att lyssna på den :)

 

Du bör absolut kunna bränna 4-8x utan problem, med rätt skivor.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina förslag Mr A, det är snart dags att slå igen denna...butik för i kväll. Kanske vi kan fortsätta i morgon?

 

Igen tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Återkom gärna om hur det gick, det finns kanske fler som sitter med samma problem och kliar sig i huvet...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna om hur det gick, det finns kanske fler som sitter med samma problem och kliar sig i huvet...

 

Det ska jag så fort affärerna öppnar så att jag kan köpa CD-R-skivor. Under tiden en annan sak som mystifierar mig (som Nalle Puh sa: "det här blir mystiskare och mystiskare...") i går, medan jag försökte utesluta fel på min ordinarie brännare, öppnade jag PC:n, kopplade loss brännaren och kopplade helt tillfälligt in en annan jag har som jag vet är OK på busskabel respektive ström. Det blev tight men det ska det ju vara ;)

 

Denna sålunda "inympade" brännare upptäcktes av Windows XP och fungerade sedan som den ordinarie. Emellertid löste det inte problemet, utan ett annat uppstod när jag kopplade in den ordinarie igen.

 

Plötsligt hade enheterna fått andra bokstäver: brännaren, som tidigare var O: blev nu D: och så vidare. Inte mycket stämde förstås nu med sökvägar etc. Detta trots att jag alltså kopplat in brännaren exakt som tidigare.

 

Hur kan detta vara? Vad kan jag göra åt det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändra enhetsbokstäver i diskhantering (högerklick på Den här datorn - Hantera).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Cecilia, tack för det. Du är en riktig klippa! Men, om du vill får du gärna förklara för mig varför det blev så kladdigt - jag kopplade ju tillbaka precis som det varit?

 

Hursomhelst, tack.

 

Vänligen,

Göran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, om du vill får du gärna förklara för mig varför det blev så kladdigt
Tyvärr så kan jag inte det, för jag har inte några djupa kunskaper i hur Windows hanterar enheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna om hur det gick, det finns kanske fler som sitter med samma problem och kliar sig i huvet...

 

...sa Mr Andersson och här är lösningen: när jag köpte CD-R fungerade det, alldeles som du antydde däruppe. Inga fler RW-skivor här!

 

Slut för idag, tack för idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...