Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stationär vs bärbar gamingdator


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Jag är helt värdelös på datorer och aldrig köpt en dator tidigare. Men nu börjar det närma sig så nu undrar jag hur en bärbar dator står sig i förhållande till en stationär dator?

Antar att det inte är så lätt som ett förhållande tex.

En bärbar dator för 15000 är lika bra som en stationär för 12000?

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror, som i många andra fall, på hur du skall använda den!

 

Jag har deltagit i hårdvarucertifieringen på mitt arbete och träffat många leverantörer och lyssnat på detaljerade beskrivningar av resp. hårdvara..

 

Generellt kan man säga att när en leverantör skapar en bärbar dator så är det primära fokuset på strömsnålhet..

 

Allt i den bärbara värderas utifrån strömsnålhet.. Moderkort, Chipset, grafikkort och framför allt Hårddisken..

 

Där har du även den största skillnanden..

 

I en stationär dator så har de en stor och snabb hårddisk, vilket i de flesta fall innebär en hårddisk med högt varvtal, för att få låga åtkomsttider..

 

I en bärbar så väljer de nästan alltid en långsam hårddisk, med lågt varvtal, då detta sparar stora mängder ström och ger en längre driftstid när datorn går på batterierna.

 

En hårddisk med lågt varvtal ger även lägre prestanda.. som är märkbar vid krävande användning, T.ex. spel, filmredigering etc. I dessa fall märker man även skillnader i grafiken.

 

Denna skillnad kommer man nog aldrig ifrån, Lägger man sedan till att även andra komponenter valts där strömspar har högre prioritet än prestanda så kan man generellt påstå att bärbara har lite mer begränsade användningsområden än en stationär.

 

Men om prestandan inte är i ditt fokus så är en bärbar av idag ett hyggligt alternativ.. sålänge du accepterar att en bärbar har kortare livslängd än en stationär dator... och har sämre ergonomi, Det är helt enkelt jobbigare att arbeta länge vid en bärbar dator än vid en stationär.

 

Det är iallafall de generella större skillnaderna mellan bärbar och stationär.. Ditt tänkta användningsområde blir nog det som avgör vilken du prioriterar..

 

 

 

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

[inlägget ändrat 2009-03-24 13:08:13 av /Thomas]

[inlägget ändrat 2009-03-24 13:10:41 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Vet inte riktigt hur jag lyckades beskriva så dåligt vad jag är ute efter.

 

Vad jag vill ha är en speldator! Säger ju sig självt att en bärbar har betydligt lägre prestanda men frågan är hur mycket sämre det egentligen är om man lägger till 1000-2000kr för att kunna ta med sig den överallt.

Storleken på en bärbar dator skulle inte spela någon som helst roll eftersom att den framför allt kommer användas tillsammans med annan skärm, tangentbord och mus. Men ger samtidigt en liten extra möjlighet för skolarbeten och smidigare att ta med sig på LAN.

 

Eller är det bara att glömma en bärbar dator för spel?(Enda spelet jag kommer spela är Starcraft2 som ännu inte kommit ut).

 

edit: självklart kör jag också dualview(2 skärmar). Men antar bärbara datorer har 2 bild utgångar idag..

[inlägget ändrat 2009-03-24 17:47:36 av Templar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte det inte finns bärbara datorer med dubbla VGA uttag. Men finns: 1xVga tillsammans med 1xHDMI. Fråga:

Kan jag koppla in mina skärmar till dessa uttag och köra dualView?

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men finns: 1xVga tillsammans med 1xHDMI. Fråga:

Kan jag koppla in mina skärmar till dessa uttag och köra dualView?

Man kan nog inte svara generellt på det utan det kan variera mellan olika datorer om båda utgångarna kan vara aktiva samtidigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen :) och jag hoppas att du hittar något du blir nöjd med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en snabbkoll på prisjakt. Om du ska ha en bärbar dator att spela på så ska du ha en grafikkrets av typen GeForce 9700M, 9800M eller Radeon 3650. Dessa kretsar presterar något bättre än ett GeForce 9500 grafikkort för stationär dator och väl under ett GeForce 9600GT. Inget av dessa kort får anses vara särskillt högpresterande.

 

Den billigaste bärbara dator jag hittade med rätt grafiklösning var en Fujitsu Siemens Amilo Xa3530 - 2,1GHz DC 4GB 320GB DVD±RW 17" för 9663kr. Den datorn har en Radeon 3650 grafikkrets.

 

Gör jag en sökning på motsvarande stationära dator med samma/motsvarande grafikkrets, minne och processor så blir billigaste alternativet HP Pavilion A6552.SC - 2,2GHz QC 4GB 640GB DVD±RW med ett GeForce 9600GT för 4950kr.

 

Detta är rock bottom när det gäller spelprestanda. Om vi tittar på marknaden för stationära datorer så kan du för bara 1000-2000 kr mer få en mycket bättre dator. Det är framförallt grafikkortet som uppgraderas i sånna fall. För att öka prestandan motsvarande på den bärbara måste du snudd på dubbla priset.

 

Personligen tycker jag inte att det är värt att köpa en bärbar dator om man vill spela. Man kommer att göra avkall på prestandan och mängden pengar som måste upp motsvarar inte den extra nyttan att kunna flytta datorn. Då är det bättre att satsa på en slimmad stationär dator, tex med en låda med bärhandtag eller en "väska" som man kan stoppa både skärm och dator i för att enkelt kunna bära dem med sig på LAN.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag inte att det är värt att köpa en bärbar dator om man vill spela. Man kommer att göra avkall på prestandan och mängden pengar som måste upp motsvarar inte den extra nyttan att kunna flytta datorn. Då är det bättre att satsa på en slimmad stationär dator, tex med en låda med bärhandtag eller en "väska" som man kan stoppa både skärm och dator i för att enkelt kunna bära dem med sig på LAN.
Kan ju kombineras med en liten billig "netbook"-dator för några tusen om man vill ha en dator som ska bäras med till skolan varje dag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syftet med en bärbar skulle framför allt vara att kunna spela på raster och lunch i skola. Får man ju spelat 1-2 timmar extra per dag. Svårt val. Är endast ett spel jag kommer spela,Starcraft 2, vilket borde flyta på om jag köper en dator strax över 10k veckorna innan det släpps. Egentligen är enda anledningen till att köpa en stationär dator Diablo 3. Men kan ta många år till innan det kommer....

 

[inlägget ändrat 2009-03-27 20:37:26 av Templar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj. Den ser fin ut. Ligger dock över min prisklass. Siktar på 10k-15k. Antar den ligger på över 30k.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...