Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reparera Windows XP


Jiger

Rekommendera Poster

Jag kan inte öppna "Lägg till/Ta bort program" i kontrollpanelen, ett snabbt timglas sedan inget mer. Vad göra?

Om det blir tal om att reparera Win XP-installationen, hur exakt gör man steg för steg. Jag har Återställningskonsolen installerad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows kan vara skadat, antingen p g a felaktig hårddisk eller virus.

 

Om du bootar med Windowsskivan kan du reparera Windows på två sätt. Det första är att välja Reparera m h a Återställningkonsolen vid första menyn. Där skriver du

 

chkdsk /r

 

Detta kan ta uppemot en timme och brukar sällan hjälpa, tyvärr.

 

Det andra alternativet är att välja Installera Windows. När ditt gamla Windows hittas väljer du Reparera. I detta läge bör du ha tagit backup på alla dina viktiga filer, ev mejl mm. Om inte Windows fungerar, kan du montera disken i en annan dator och kopiera därifrån. Om reparationen går bra installeras Windows om, men lämnar allting annat orört, dvs installerade program, data mm. Obs att du måste ange din produktnyckel (står på en klisterlapp på datorn, eller fodralet till Windowsskivan). Om Windows går att köra kan du läsa av produktnyckeln innan reparationen med t ex gratisprogrammet Aida32:

 

http://aumha.org/freeware/freeware.htm

 

Produktnyckeln hittar du under Mjukvara > Licenser

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows kan vara skadat, antingen p g a felaktig hårddisk eller virus.

 

Jag har kört en fullständig diskkontroll under natten och det hjälpte alltså inte, som du misstänkte.

Jag har svårt att tro att det rör sig om virus, eftersom alla andra funktioner i kontrollpanelen fungerar och att andra tecken på virus i datorn saknas. Jag tycker det verkar troligare att någon fil eller registerpost har blivit korrupt.

 

Vad menar du med: "Om reparationen går bra installeras Windows om" har du erfarenhet av att det är en skakig process, som inte alltid går att lita på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska erkänna att jag bara gjort reparation av Windows enligt sista alternativet två gånger, och då gick det bra. Om disken är OK (testa först med nåt disktestprogram, t ex Hitachis DFT) ska det gå bra. Anledningen till att Windows inte fungerar kan vara skadad disk, eller bara korrupta Windowsfiler. Om datorn stängts av onormalt, eller vid t ex strömbortfall kan filerna bli korrupta, och då kan en reparation hjälpa.

 

Jag brukar som sagt inte laborera med reparationer, utan enklast är att skaffa en ny disk och installera om. En gammal disk går förr eller senare sönder, inget att lägga ner för mycket jobb på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina synpunkter och erfarenheter! :thumbsup:

 

Jag valde dock (disken är mindre än 2 år gammal) att försöka hitta en återställningspunkt med det utmärkta programmet Rollback och hittade till slut en från den 7/2 (!) som löste problemet. Nu återstår endast att uppdatera programmen som uppdaterats sedan dess.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...