Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Clip art


Eva-Lotta

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har gjort en hemsida och nu vill jag använda en bild från Clip art på min hemsida. Jag har gjort om bilden en del. Bilden hade ett objekt från början och jag kopierade så att det nu finns 15 objekt på bilden. Kan jag nu använda Clip art bilden helt fritt på min hemsida? Jag har hemsidan liggande på ett webbhotel och många människor går in och tittar på den så jag är angelägen om att inte göra fel.

 

Mvh

 

Eva-Lotta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Clip art" i sig själv är ingen produkt eller har bestämda licensformer, det är ett koncept, ungefär som "böcker" eller "parkeringsplats", exakt vad som gäller beror på vems clip art det är.

 

Om du med "Clip art" menar Microsofts clip-art-bibliotek så är svaret förmodligen "kanske". Så här säger licensreglerna:

The Microsoft Clip Art Gallery provides a compilation of artwork for your personal use. Microsoft licenses some of the artwork from third parties and therefore cannot grant permission for you to redistribute the artwork. For more information on the terms of use, refer to the End User License Agreement (EULA) that accompanied the product from which you obtained the clip art.

...

The following guidelines apply to the use of clip art:

 

1. You may use clip art in your school assignments and projects.

2. You may use clip art in your church brochure.

3. You may use clip art for personal, noncommercial uses.

4. You may not use clip art to advertise your business.

5. You may not use clip art to create a company logo.

6. You may not use clip art to illustrate the chapters of a book.

http://www.microsoft.com/about/legal/permissions/default.mspx#E4

 

Men, och här blir svaret nästan säkert "nej":

Jag har gjort om bilden en del.

Att ta någon annans verk, modifiera det och återpublicera det utan att ha upphovsmannes tillstånd är i sig ett upphovsrättsbrott. Jag kan inte se något sådant tillstånd i de relger som microsoft har för sina verk.

 

Eller menade du något annat clip-art-bibliotek?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...