Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga om "Anpassad installation" av RedHat 5.2


Christian Eriksson

Rekommendera Poster

Christian Eriksson

Med det här inlägget hoppas jag få lite hjälp från personer som har erfarenhet av "anpassad installation" av RedHat 5.2.

 

Jag har manuellt, paketfil för paketfil, laddat ned paketkategorierna Base, Mail/WWW/News Tools, Dialup Workstation, X Windows system (fick jag indirekt genom föregående paketkategorier), C Development, Extra Documentation, Emacs with X windows samt File Managers till en dos-partition. Sedan har jag läst att innan jag kör installationsprogrammet måste filen \RedHat\base\comps redigeras för anpassad installation. Då är min enkla fråga; består redigeringen av att radera paket-poster i filen som refererar till paket som ej är nedladdade?

 

Jag undrar också om det går att köra rpm från installationsdisketten för att kontrollera paketberoenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Eriksson

Körde installationsprogrammet och fick två felmeddelanden. Det första var:

 

"Error: Cannot open /tmp/rhimage/RedHat/base/inst a113.tr:

No such file or directory. Installation will proceed in English."

 

Valde jag fel språkinställning (se-Latin1)?

 

Nummer två var:

 

"Fel: error opening directory"

 

Nog tyckte jag att jag angav rätt partition (en dospartition) för RedHat/base och RedHat/RPMS! Hur ska man ange doskatalogen (i mitt fall roten på D:) i installationsprogrammet för Linux; \ eller /?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag bara skrev beteckning hda5 (eller vad det är för dig) från Linux installationsprogram där filerna låg, Device om du gör det på engelska. Annars ska det vara typ /dev/hda5/ om nästa steg är RedHat.

Jag tror inte det är kritiskt med disketter, installerade från PC+CD RH5.0 med hjälp av disketter till den mindre distributionen i PC-Extra 1månad före PC+. (Disketterna från PC+ funkade inte???). RH5.2 i PC+ 12/98 gick det för mig att bara köra autoboot.bat på CDn och så var det igång. PC+ kanske på biblioteket? Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Eriksson

Nu har jag fått indikationer på (i gruppen: news:comp.os.linux.setup ämne: Error messages when specifying path to installation files!) att "Linux-sökvägen" /tmp/rhimage/Redhat/RPMS inte är åtkomlig under Linux installationsprogram. Detta beroende på att biblioteket RPMS skapat under windows 95, i Linux fått namnet rpms (och Linux är som bekant känsligt för stora resp. små bokstäver).

För att åtgärda detta laddade jag ner programmet mv till katalogen D:\RedHat. Tryckte sedan Alt-F1 i installationsprogrammet så jag fick en prompt. Ställde mig i /temp/rhimage/RedHat och gav sedan kommandot "./mv rpms X" (för att sedan ge kommandot "./mv X RPMS") men fick då felmeddelandet "./mv: cannot move 'rpms' to 'X': Read-only file system". Varför får jag inte skriva i biblioteket?

 

Jag behöver alltså byta namn från rpms till RPMS under Linux installationsprogram. Ideér om hur det ska gå till välkomnas (mv misslyckades).

 

Beträffande felmeddelandet "Cannot open /tmp/rhimage/RedHat/base/install3.tr: No such file or directory. Installation will proceed in English" så har jag via Linux-prompten konstaterat att den sökvägen existerar under Linux installationsprogram. Det gör det ännu svårare för mig att förstå felmeddelandet.

 

Mvh Christian Eriksson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Christian, efter utan problem installerat RH 5.0 från en FAT16 partion dit PC+ CDn var kopierad med W95B så blev det stopp när jag försökte göra samma på en burk med NT4 (FAT16)RH5.2. När jag trixade kom det upp ett medelande om att det RH låg på extended partition som jag ändrat i. Boot again (det hjälpte inte). Min slutsats var att det var lättare om /RedHat/ låg på C:\. Har inte hunnit prova än. Vad det gäller byta katalog namn borde du kunna göra det i W95 från stora till små bokstäver.

Jag tror problemet för dig är filen install.3.tr: . Har du den? Tack för tipset om newsgroupen.

mvh Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...