Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

32-bitars?


TottoB

Rekommendera Poster

Har Windows XP HE.

CPU typ AMD Athlon XP, 2166 MHz (13 x 167) 3000+

Har jag 32-bitars eller 64-bitars?

TottoB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga om du har 32- eller 64-bitars OS bara genom att veta vad du har för CPU. CPU:n klarar bägge.

Gissningsvis har du 32-bitars-versionen, det brukar det vara.

 

Edit: Tror inte XP Home Edition fanns som 64-bits förrän rätt sent (den verkar finnas nu).

[inlägget ändrat 2009-03-21 19:12:47 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP är totalt onödigt att ha 64-bitars i då det inte använder det på alls samma sätt som Vista eller Windows 7 gör.

 

OBS! I produktfamiljen från Microsoft så fanns det bara en 64-bit version av XP, Windows XP Professional x64 Edition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En valid anledning till att köra 64-bitars XP är förvisso att det är betydligt större chans att man kan göra en upgrade från det till en 64-bitars Vista eller Win7 utan att behöva göra en total ominstallation.

 

OBS! I produktfamiljen från Microsoft så fanns det bara en 64-bit version av XP, Windows XP Professional x64 Edition.

Jo, fast jag undrar om det är sant fortfarande. Det kan förvisso vara förklädda trojaner och sånt men jag har sett serienummer till "Windows XP Home Edition 64 bit version" på nätet (en sån här google t.ex http://www.google.se/search?q=Windows+XP+Home+Edition+64+Bit+Version+serial) och jag har för mig att jag läst någonstans att de faktiskt tryckte ut en riktig dylik efter ett par år.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta't lite lugnt här. Att tipsa om hur man skaffar sig nycklar till windows kan vi betrakta som medhjälp till piratverksamhet. Något vi inte vill ha på Eforum, se regelverket.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaja, jag funderade på den aspekten men tänkte att de flesta här förmodligen klarar att använda google och jag tyckte det var fånigt styltigt att exemplifiera existensen med att "man kan använda en sökmotor för att söka efter vad som rent hypotetiskt skulle behövas för att köra en piratkopia av en sådan produkt vilket tyder på att den finns" (och jag hittade ingen länk rakt in i microsoft.com som bevisade samma sak, jag antar att det är något som bara skeppas OEM om det finns).

 

se regelverket.

Men snälla Monshi, jag har varit med längre än dig. Jag kan förmodligen reglerna lika utantill som du.

Det fanns en anledning till att jag gav en länk till google och inte en länk rakt in för hemtankning av produkten.

Du får gärna redigera bort länken om du tycker det var ett regelbrott.

 

Edit: Man ska göra en rätt överdriven tolkning av regel 8 om man ska tolka en länk till google som en efterlysning eller distribution av upphovsrättsskyddat material förresten...

[inlägget ändrat 2009-03-27 09:45:48 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din länk, inte så farlig, Pelles... aj ser att jag delvis var ute i fel tråd.

 

ThePelle här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1130036#1131965

mmh

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TottoB skrev:

Har Windows XP HE.

Har jag 32-bitars eller 64-bitars?

Du har 32-bitars XP.

 

Windows XP Home Edition har aldrig funnits som 64-bitars och kommer aldrig att finnas som 64-bitars.

 

Det bara är så!

 

 

Tillägg:

Jag kör XP x64 i en triple boot med Vista Ultimate x64 och Windows 7 x64. XP x64 är det i alla avseenden snabbaste systemet av dessa tre.

Jag har inte råkat ut för någon brist på drivrutiner för XP x64. Finns för allt jag har behov av.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-27 10:55:54 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...