Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma åt användares systemmapp


Rozze

Rekommendera Poster

Hej !

 

Det är så att min sambos laptops hårddisk har strulat en tid och nu lyckas jag inte fixa till det.

Det började med att datorn inte ville starta upp, varken i felsäkert läge eller med senaste fungerande konfiguration.

Efter några försök kom det upp text om att hal.dll är skadad eller saknas.

Har försökt med alla möjliga försök till lösningar som jag hittat här i forumet eller på nätet angående hal.dll.

Jag har nu flyttat över hårddisken till min stationära dator och det är fullt möjligt att läsa data på hårddisken.

Nu undrar jag hur jag kommer åt hennes systemmapp som finns på hårddisken? Vill försöka rädde de dokument och mail som hon har där.När jag försöker så får jag upp att jag nekas åtkomst hela tiden.

Jag har försökt från administratörs usern och jag har Win XP Pro, tacksam för hjälp.

 

/ Niclas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är hårddisken OK (inga skador i partitions och filtabellerna)

så borde du kunna starta datorn (tryck F12 vid start och välj boot från CD/DVD) eller på annat sätt omställning i BIOS

med en Puppylinux 4.1.2 CD

När skrivbordet kommer upp.

så har du partitionerna på hårddiskarna längst ner

vänsterklicka på de du "montera=ansluta dig till" så kan du sedan börja kopiering med filhanteraren (när du kommit underfund med hur den fungerar.

När du är klar, VIKTIGT, avmontera parttionerna genom att högerklicka på dem och välj umount.

Orsaken är att har du tilräckligt med minne skrivs inget innan det behövs på hårddisken, dvs det skrivs först när du kör umount.

umount garanterar att alla filtabeller osv är blir uppdaterade och klara.

ungefär som innan man tar ut ett USB-minne, säker borttagning.

http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/puppylinux/puppy-4.1.2-k2.6.25.16-seamonkey.iso

bara 94 MB att ladda hem och bränna på en CD med tex

Deepburner Free

från

http://techworld.idg.se/2.5620

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Cecilia för hjälpen.

 

Dags att skaffa sig en server för att ta backup på tror jag.

 

/ Niclas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...