Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB/CD-spelarproblem på Windows 98 dator


Euro

Rekommendera Poster

 

Hejsan,

 

Har problem med en Windows 98-dator, det är lite rörigt men jag ska försöka förklara så gott det går.

 

Det har hänt nåt med skrivaren som är kopplad till datorn, ibland skriver den bara ut halva sidorna och ibland inte alls så jag tänkte att man kanske skulle uppdatera drivrutinerna eller installera om den helt. Det är då det börjar bli krångligt, datorn har ingen Internetuppkoppling, CD-spelaren funkar inte och USB-portarna verkar helt döda så jag vet inte riktigt hur jag ska få in de nya drivrutinerna i datorn.

 

Jag har för mig att man inte bara kan stoppa in ett USB-minne och datorn ”känner av” det som i tex XP utan man måste installera drivrutiner till det först. När jag stoppar in USB-minnet så händer det ingenting men startar jag om datorn med minnet i så blinkar det till några gången så det är ju i alla fall någon slags kontakt där.

 

Alltså, jag vill ha lite tips på hur man kan göra vad det gäller det här:

 

• Hur man gör för att få USB port/minne att fungera

• ”Felsöka”/reparera CD-spelaren

• Ominstallera skrivaren

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har hänt nåt med skrivaren som är kopplad till datorn, ibland skriver den bara ut halva sidorna och ibland inte alls så jag tänkte att man kanske skulle uppdatera drivrutinerna eller installera om den helt. Det är då det börjar bli krångligt, datorn har ingen Internetuppkoppling, CD-spelaren funkar inte och USB-portarna verkar helt döda så jag vet inte riktigt hur jag ska få in de nya drivrutinerna i datorn.

Det lättaste blir nog att få cd-enheten att fungera, är den "död", så får du helt enkelt testa med en annan, för det behövs inga speciella drivrutiner eller så för en cd-enhet, till och med gamla win98, ska känna av den automatiskt.

 

Jag har för mig att man inte bara kan stoppa in ett USB-minne och datorn ”känner av” det som i tex XP utan man måste installera drivrutiner till det först. När jag stoppar in USB-minnet så händer det ingenting men startar jag om datorn med minnet i så blinkar det till några gången så det är ju i alla fall någon slags kontakt där.

Sant, det är detta som brukar skapa problem gällande USB i Win98.

Men du måste installera drivrutiner för usb även i xp

 

 

 

 

Så svaret tills slut blir...

 

 

• Hur man gör för att få USB port/minne att fungera...Glöm detta så länge

• ”Felsöka”/reparera CD-spelaren...Testa med en annan, som du vet fungerar

• Ominstallera skrivaren...För att ominstallera, måste du ju ha en fungerande cd-enhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, just det! Det är ju som du beskriver i din sista punkt. Man har hamnat i nåt slags "Moment 22" eller vad det kallas. Behöver man inte installera drivrutiner till en ny CD-spelare? Skulle kunna ta en DVD-spelare från en annan dator, spelar det nån roll att den spelaren är mycket nyare med tanke på drivrutiner osv?

 

Vad det gäller USB så menar jag att det bara är att sticka in ett minne i XP så funkar det eller installerar den drivrutiner själv första gången?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man inte installera drivrutiner till en ny CD-spelare?

Nej, det behöver man inte, och du kan ta en ny eller en gammal cd-enhet, huvudsaken är att du vet att den fungerar, är bara själva systemet okej, så ska det fungera.

 

Vad det gäller USB så menar jag att det bara är att sticka in ett minne i XP så funkar det eller installerar den drivrutiner själv första gången?

För att USB-portarna ska kunna fungera i XP, så måste drivrutinerna vara inlagda för dessa, och det gör man direkt efter att man har installerat själva operativet, det är drivrutinerna för moderkortet man installerar, där usb-portarna ingår.

Är det så, då fungerar det med Plug in Play, som du är inne på.

 

Men i ditt fall nu, så tror jag att du har bäst möjlighet med att pröva och stoppa i en fungerande cd-enhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...