Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överklocka en PII 300


Peter Lindvall

Rekommendera Poster

Peter Lindvall

Är det någon som lyckats överklocka en PII:a

300 MHz???

 

När jag försöker ändra busshastigheten eller multipliern till ett högre läge så registrerar datorn det som att CPU:n går långsammare, alltså, när man startar datorn så kan det t ex stå 133 MHz ist för 300 MHz..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Lindvall

Om du med MB menar MotherBoard så är svaret: Soltek SL-67A

 

Är "SL2W8" ett serienr. på CPU:n?

Om ja, så kan man väl hitta det någonstans

på processorn. Korrekt???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man "ska" tejpa över kontakten (limma över eller slita bort om man vill vara grym) på B23 eller något (är inte säker på vilken), för att man ska kunna köra 100MHz busshastighet. Det gäller främst Celeron-processorer, men kan nog gälla P2-300 oxå.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du inte blandar ihop det med att modifiera Celeronen så att den går att köra i dual-mode? Vad jag vet så är inga Intelprocessorer busslåsta än så länge. Celeronen går utmärkt att köra med 100 MHz buss utan några modifieringar, förutsatt att inte klockmultipeln är så hög att den interna frekvensen blir orimlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är säker.

 

Det finns ett fåtal moderkort som inte följer intels standard för bushastighetslåsningen, och det är bl.a. abit, asus och aopen.

 

Så du tänker nog att det funkar perfekt, men på andra moderkort kommer inte bushastigheten överstiga 66MHz såvida du inte tar bort den galvaniska kontakten på kontakt B21 (Ja, det är pin B21 som man ska disabla).

 

T.ex. i detta fall som detta ärende rör så är det just ett sådant moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oops, detta tejpandes gällande pin B21 är för att kunna köra med andra bushastigheter, men multipliern e något helt annat.. sorry!

 

Och frågan var rörande multipliern, så jag e ute och cyklar! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Sundberg

jag kör min PII 300mhz i 3*100mhz och det har alltid funkat perfekt, men nåt mer har jag inte lyckats krama ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Celeron är låst till 66MHz efter moderkortsstandarden, men om mna har ett av dom populära överklockarmoderkorten så "skiter" dom i det och det är bara att ange frekvens.

 

Huruvida 300:an är låst till 66MHz eller inte är ju en annan sak, men dom äldre 300:orna var varken busslåsta eller multiplierlåsta, så jag tog för givet att bara bussen var "låst" och inte multipliern. Att sedan celeron alltid har varit multiplier-låst är en annan sak.. hmm

 

drar mig nog ur denna diskution.. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Martin Sundberg

Abit har sin "Soft Menu" (=bios) där man ställer in processorhastigheten. Abit BX6 2 kostar c:a 1200:-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...