Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har Elgiganten en skruv lös?


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag brukar rekommendera mina bekanta att handla på El-Giganten. De har alltid haft en sund inställning vad gäller öppet köp och returer. Har själv köpt i stort sett alla hemelktronikprylar där, som platt-tv, Wii-konsoll, DVD, portabla DVD, skrivare och bärbara datorer. Brukar även i jobbet köpa datorrelaterade produkter som routers osv.

 

I december 2008 köpte jag en Fujitsu-Siemens Amilo för 8000:- + en som vanligt påprackad försäkring.

 

Nu i veckan upptäckte jag att ovandelen, vid tangentbordet var löst i ena änden.

Något rasslade inuti den. Befarade att någon plastdetalj gått sönder. Vände på datorn och såg då att tre skruvar saknades på undersidan till ett lock.

Lossade resterande skruvar och såg att två skruvar inuti var helt lös (vilket var orsaken till den lösa ovandelen). Skruvade fast dessa och kunde konstatera att ytterligare tre skruvar gick att dra åt något varv.

 

Eftersom jag gärna ville ha de tre saknade skruvarna kontaktade jag Fujitsu-Siemens men de hänvisade till inköpsstället El-Giganten. Ringde deras kundtjänst och ville de skulle se till att tre skruvar stoppades i en påse och skickades till mig. Kundtjänsten kunde inte lösa detta men butiken skulle kunna hjälpa mig.

 

Åkte till butiken och förklarade mitt ärende. De skulle kolla upp detta och kolla vad det skulle kosta. Jag menade att det skulle ingå i garantin. Tre sketna skruvar...

De menade då att i så fall måste jag lämna in datorn på reparation!!

Idag fick jag ett SMS där det stod att jag kunde köpa skruvarna på stan så slapp jag fraktkostnaden.

 

Tre skruvar + fraktkostnad (ett frimärke) - säkerligen ingen utgift jag inte klarar av.

Mest troligen ingen utgift som inte El-Giganten klarar.

Definitivt ingen utgift som inte Fujitsu-Siemens klarar.

Eller?

 

Eftersom det på gångavstånd från El-Giganten finns Siba, MediaMarkt, ONOFF, Kjell & Co, Clas Ohlson så är det ju ingen större svårighet för mig, och företaget, att välja annan leverantör av hemelektronik.

Lika enkelt är det att inte rekommendera El-Giganten längre.

 

För tre sketna skruvars skull - var det värt det tro?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett skvatt förvånad. Elgigantens personal är helt inkompetent och jag kan inte rekommendera dem till någon.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kompetensen är det väl si och så med men framförallt servicekänslan.

 

Något som verkar saknas på flera företag..

 

Ringde åter Fujitsu-Siemens och sa jag ville köpa reservdelar. Blev hänvisade till InfoCare i Linköping. Fick även en e-postadress då de sa att "men det är endast via e-post". Skickade brev dit. Ingen respons. Skickade brev till den e-postadress som står på hemsidan. Ingen respons.

 

Tråkigt..

 

Har på mindre än ett år beställt fyra bärbara Fujitsu-Siemens i tjänsten, två bärbara Fujitsu-Siemens privat.

Om det ska vara så förb. svårt att få tag i några sketna skruvar till dessa så blir förmodligen nästa inköp ett annat fabrikat.

Visserligen vet jag ju inte om andra leverantörer hanterar detta bättre men sämre kan det ju inte bli...

 

[inlägget ändrat 2009-04-01 07:33:56 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste i detta ärende:

Fujitsu-Siemens har hört av sig 1/4 och jag har fått ett ärendenummer.

De meddelar att de ska kontakta mig inom kort.

 

InfoCare meddelar 1/4 att de skickar skruvar kostnadsfritt.

 

Tänk att det tog skruv ändå...

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu har jag skaffat ersättningsskruvar som passar:

ELFA 48-022-86 M2x5 (man får kolla så att de inte blir för lång)

25 st för 23 kr + moms (tror jag det var)

 

Passar alltså till Fujitsu Amilo.

 

Min uppfattning ang. Fujitsu som tillverkare och El-Giganten är dock oförändrad.

Ingen mening att handla i butik om det ändå inte innebär en gnutta servicekänsla.

Till butiken kan man gå och kolla & känna, sedan hem å beställa från nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...