Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med usb-enheter på pc


Pia H

Rekommendera Poster

Har fått problem med mina usb-enheter, datorn känner igen maskinvaran (t ex kamera, scanner, ipod) men jag kan inte öppna dem, det händer ingenting... Har försökt systemåterställning, hjälpte ej, har kollat drivrutiner men de behövde ej uppdateras... Någon som känner igen problemet och har förslag på lösning? Har Windows XP.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har liknande problem fast med en flyttbar disk.

Det är en Trekstore 1 TB stor, den funkar på min gamla P4, men inte på min nya dator. På den nya datorn har jag en minneskortläsare som heter enhet F. Vad jag läst mig till är detta problemet för mig ... då jag ansluter disken (Trekstore) blir den G, eftersom jag inte har något kort i kortläsaren blir det något fel med enheterna och datorn fattar inte och kan därmed inte läsa disken. detta problem och liknande skall tydligen vara löst i kommande Windows 7, min kortläsare får där enhetsbetäckning först när jag sätter i ett minneskort.Kanske inte till någon hjälp, men du får kanske någon ide´om hur du ska komma förbi ditt problem.

MVH Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara gärna vad du menar med öppa dem?

Menar du att du inte får dem att fungera alls?

 

 

Jag hade förstått om du menade, precis som "peacock" att det var en hårddiskenhet som inte fungerade, för det är ganska enkelt (oftast iaf) att fixa.

Start ->Program ->Administrationsprogram->Datorhantering.

Där väljer du sedan diskhantering.

Väl där inne kan man sedan högerklicka på de enheterna som finns i listan nedan (De med en "skala" som grafiskt visar partitionerna), och välja "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar", och på så vis kunna ändra.

 

Om man vill flytta på CD/DVD-enheter gör man på samma sätt och flyttar fram dessa ett par steg (Så att man frigör den bokstaven som man kanske tänkte tilldela en hårddisk).

Obs att den enhet man installerat Windows på, vanligtvis C:, går inte att ändra.

 

För den som aldrig hållt på med Diskhantering och tycker det är jobbigt att ha olika enheter kan skapa tomma mappar på hårddisken, och montera, som det kallas, de övriga hårddiskarna under de mapparna, och, om så önskas, ta bort enheterna helt och hållet så att man slipper, om man finner det förvillande, trilskas med olika enheter.

 

För de som använder "Mina Dokument", kan enkelt skapa tomma kataloger där och ha diskarna tillgängliga under den mappen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som föregående inlägg hade det varit bra med mer utförlig information.

 

Själv hade jag problem med min föregående dator med usb-enheter. Ibland kände datorn av enheten, ibland inte. Jag kunde aldrig se enheterna i WindowsCommander, i utforskaren kunde jag se vissa usb-minnen men kunde inte öppna dem. Har usb-skrivare. Vissa dagar fungerade den, vissa dagar bad datorn mig koppla in den (fast den var ikopplad och på). Jag var helt övertygad om att det säkert var ett virus, för jag fick även för mig att datorn var långsammare än innan - speciellt vid start och avstängning.

 

Jag frågade alla datorkunniga bekanta och fick tipset att försöka nå enheterna i kommandopromten. När jag kom hem och skulle prova detta lyckades jag inte starta datorn alls. Det visade sig att nätaggregatet gått. När jag bytt till ett nytt och starkare agg funkade alla usb-enheter klockrent och datorn var klart piggare.

 

Har lärt mig efter det att det som är mest basic bör kollas först ;)

 

Ett tag senare klagade en kompis (som jag brukar vara datorsupport till) att hennes skrivare krånglade. Några dagar senare startade datorn inte, men fläktarna gick. Jag kopplade ur alla enheter utom en hårddisk och då startade datorn, om än långsamt. Vi provade med ett annat nätagg och det visade sig att det var fallet även här...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar med att jag inte kan öppna dem är: t ex scanner, om jag går in på kontrollpanel - scanner så ligger scannerikonen där helt korrekt (om jag tar bort usb-kabeln så försvinner ikonen precis som den ska) men när jag ska öppna ikonen för att komma till guiden "scanner och kamera" så händer ingenting. Om jag då i stället går andra vägen och går in på mjukvaran som installerades ihop men scannern och försöker ansluta den vägen så får jag felsvar "scanner kan ej hittas". Har även testat med annan usb-kabel men får samma svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var exakt så min skrivare betedde sig när elaggregatet var dåligt... Har du testat att koppla bort alla enheter utom en och se om det fungerar då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du kopplat in enheterna, använder du någon hub?

 

Nackdelen med just USB är bl.a. att ibland hänger inte vissa enheter med en omstart eftersom dessa enheter är beroende av en sk. "reset" när de pluggas i eller ur, och vid en omstart hinner dessa ibland inte med, mestadels pga. drivrutinerna som kan vara kassa ibland, och ibland även Windows i sig självt.

Men händer inget när du pluggar ur och sedan in igen är det något skumt med Windows.

 

Ta gärna en titt i tjänshanteraren (Start->(Alla) Program->Administrationsverktyg->Tjänsthanteraren), och klicka sedan på rubriken/kolumnen "Status" och håll utkik efter processer som står med startmetoden automatisk men inte startat. Obs, ett par av dessa processer startar och stoppar av sig självt genom vissa program, och dessa behöver du inte bry dig i något nämnvärt.

 

Här kan man dock prova sig fram ganska mycket med övriga program också om man misstänker att det kan vara något annat som spökar eller ligger i vägen. Det är enkelt att inaktivera någon genom att dubbelklicka på dem och välja "Inaktivera" i fullgardinsmenyn, likaväl som det är enkelt att starta eller stoppa dem antingen i dialogrutan som dyker upp när man dubbelklickar eller bara högerklicka på en av processerna och välja Starta, stoppa, eller starta om.

 

Fungerar det fortfarande inte, bör du överväga att försöka hitta på en annan drivrutin till din USB-kontroller (Moderkortstillverkaren, såvida du inte har ett separat USB-kort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två stycken USB-kort (Samma märke) som dummar sig ibland under olika operativsystem, och jag fick med CD-skivor med olika drivrutiner av just den anledningen. T.ex. kunde det ta flera minuter att kopiera en liten fil på någon MB på snabba USB-diskar, detekteringen var lite si och så ibland.

 

 

Men oftast kan det bli en sån där kaskad-effekt om man använder flera hub:ar. Om en enhet inte "resettas", gör inte de andra i ledet det heller.

 

Prova helst att plugga in dessa så nära datorn, om inte direkt in i den först.

Prova också att dra ur andra enheter eller flytta dessa till en hub om du märker att det kanske är någon av dessa som bråkar med USB-kontrollern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenar. Hade problem med usb-enheter på min gamla burk med XP installerat. Hel tplötsligt ville ingenting fungera, trots att det tidigare inte varit några problem. Efter en fruktansvärd massa ominstallationer och strulande med drivrutiner mm, upptäckte jag att om jag bröt strömmen, antingen dra ur sladden till nätaggregatet eller bryta med strömbrytaren om sådan finns på nätaggregatet. Testa att avinstallera enhetarna som inte fungerar, avsluta, bryt strömmen och låt den vara av en liten stund. Koppla in strömmen, starta om och koppla in enheterna en och en. Fungerar det som det ska hittar datorn enhetrna själv. Hoppas det fungerar för dig också. Hade samma symtom som du. MVH

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...