Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC till LCDTV Via hdmi/dvi


Nöggan

Rekommendera Poster

Tjena, jag har några sjuka problem med att sparka igång TVn via datorn.

 

Jag har kopplat datorn till TV via DVI - Hdmi och får inte det att funka, Jag får bilden på tv att funka i korta sekunder sedan tappar den signal, sen går den igång efter några sekunder ( Varierar ) så håller den på. Jag har prövat ALLT och då menar jag allt alla upplösningar som finns pröva alla hz från 40-60 alla inställningar på TV och jag har snart läst igenom hela manualen för tv.. surfat runt på forums som ett skollat troll men utan framgång. Frustrationen bygger upp här i tv rummet efter 3 timmar pillande.

 

Så om någon har en aning vad felet kan ligga så skulle jag uppskatta några förslag..

 

Tack på förhand

 

MVH andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa grafikkort stöder inte signal ut samtidigt på alla utgångar. Kolla manualen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två olika problem när jag ansluter dator till teve med hdmi. Jag har inte provat på dvi alls dock.

 

Det ena gick ut på att grafiken ibland blev konstig med massor av artefakter. Och det andra problemet gick ut på att bilden försvann helt och hållet.

 

Det första problemet berodde antagligen på att grafikkortet förväntade sig ett kraftigare psu än vad som fanns i datorn så det fick helt enkelt inte tillräckligt med ström.

 

Det andra problemet verkade bero på glapp i en komponent i datorn.

 

Så det kanske kan vara värt att dubellkolla systemkraven för grafikkortet och kolla att allt sitter på plats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag redan undersökt och mina grejer och datorn håller kraven och mycket till, men jag ska dubbel kolla detta när jag kommer hem. glapp är mycket möjligt för jag kör med "Clicktronic Hc270" och denna kabel har en väldigt bred sockel och krockar lite med VGA kabeln från Bildskärmen, men tittar man noga så är sockeln i botten detta måste jag också titta lite närmare på.

 

Finns det nån som har ett liknande kort till Nivida EN9500GT och har kopplat datorn till TV via DVI.

 

Tack på förhand.

 

Noterade att jag även har en HDMI utgång på Grafik kortet så jag har nu lånat en Hdmi kabel för att den vägen utsluta om det är fel på sockeln,glapp lr Kabel defekter.

[inlägget ändrat 2009-03-18 12:31:31 av Nöggan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag har funnit problemet men innan jag drar några slutsatser.. Vad är minimum kraven för ett nätagg o driva ett gfx kort som e klonat med en 37tum teve.. gfx kortet minimum är 400watt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är minimum kraven för ett nätagg o driva ett gfx kort som e klonat med en 37tum teve.. gfx kortet minimum är 400watt.

Det har inte så mycket att göra med antalet skärmar som med hur datorn i övrigt är konfigurerad (däremot gör x antal grafikkort förstås en väldig inverkan). Generellt så drar grafikkort väldigt mycket – givetvis också beroende på modell – och processorn "bara mycket" effekt och sen sjunker behoven för övriga komponenter rätt brant.

 

Men nu pratar vi förstås inte "generellt sett" utan om din dator! ;-) Och jag skulle nog säga att 450W borde räcka mer än väl för 9500GT – två skärmar eller inte. Och det kan ju helt enkelt vara drivrutinen som bråkar för dig...

http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp du har helt rätt har surfat runt o läst lite threads om detta och det är utslutet men tack för svaret uppskattas.. poäng :)

 

Fick nått tips att vissa TV apparater inte tar nå viss signal och att man behövde en adapter mellan DVI sockeln och kabeln, ska forska vidare i detta :)

 

MVH Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...