Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Varför man kan hata och älska samtidigt

Anjuna Moon

Recommended Posts

Anjuna Moon

Under många års diskussioner på e-forum har många anmärkt över att jag ofta tycks vara ambivalent i mina åsikter, framförallt då i de svensk-politiska diskussionerna. Jag har ofta tagit dessa anmärkningar till mig och försökt analysera min egen ambivalens och förstå vad det är som ändock får mig att stå för den.

Min slutsats har blivit att dessa diskussioner oftast slutat i ren och skär pajkastning mellan blockpolitiska argument och att jag själv, mot eget förnuft, lagt mig till att välja block.

Anledningen är att jag ansett att socialdemokratin i dagens samhälle inte längre handlar om att se det vackra i den filosofi som den ursprungligen står för, utan mer för den anti-kapitalistiskt politiska folkrörelse dess yngre försvarare vill föra fram. Detta gör mig irriterad och arg och jag väljer då tydligen att falla i den enkla fällan att bli likadan, fast som ilsk motståndare.

Jag älskar den empatiska tanken hos socialdemokratin, lika mycket som jag älskar den självförverkligande och kreativa tanken i andra läger.

I det ultimata samhället skulle jag vilja se att vi lägger ned detta antika skyttegravskrig mellan höger och vänster, inse att likheterna är fler än motsättningarna, skälla ut våra föräldrar för att de försökte få oss att tro något annat och gå vidare mot en framtid som baserar sig på dagens, hellre än gårdagens, värderingar.

Du har alldeles rätt, min vän, för samma sak har jag hävdat i flera decennier.ö Verkligheten är alldeles för komplicerad för att den ska kunna delas in i en endimensionell skala, som dessutom utarbetades för 150 år sedan.

Dagens utmaningar följer helt andra skiljelinjer än arbete vs. kapital, överklass vs. underklass eller hur man nu ska säga. Det bevisas ju t ex av att båda blocken numera håller sig med varsitt "miljöparti" med samma målsättning men vars miljöarbete går i baklås när de ska träta om vems felet är.

Fast jag är egentligen pessimist när det gäller vår generations förmåga att bryta oss ur blocktänkandet, det sitter så djupt. Jag tror att man måste ge de unga chansen och t ex göra det lättare för nya partier innan det blir någon förändring.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...