Just nu i M3-nätverket
Jump to content

InDesign?!

mariaandersson

Recommended Posts

mariaandersson

många frågetecken blir det...<P>Finns det någon på denna planet som skulle råda mig eller avråda mig från InDesign 1.5?!<br><br>Är InDesign, som jag har läst, en värdig medspelare till quarken...<br><br>:)<br><br>många frågetecken blir det...</P>

Jag svarar ett bestämt NEJ på den frågan.

Läs gärna nya MacPressen (som kommer nästa vecka tror jag) där de har ett temanummer om bland annat InDesign och vad folk tycker om den. Jag har uttryckt några åsikter där för övrigt.

/Petra

Vilka är dinga huvudsakliga invändningar mot Indesign? Jag tar inte programmet i försvar, jag är bara intresserad eftersom jag är van Quarkare och bara provat Indesign nån gång. (Har tänkt lära mig Indesign litegrann men det har inte blivit av.)

För diskussionens skull nämner jag några fördelar med Indesign:

Quark-import

Spara direkt i PDF

Preflight-funktionen

Jag kör InDesign 1.5 (inte Indesign) och är nöjd med programmet. Dess gränsnitt passar mig bra, eftersom jag använder andra Adobe-program också. Dessutom trivs jag med dess arbetssätt. Programmet har fördelar i form av starkt PDF-stöd som förbättrats i 1.5. Funktionsmässigt ligger Quark XPress och InDesign relativt lika, även om det finns saker (som t.ex lager, preflight m.m) som är XTensions till XPress.

En fördel med XPress är att programmet är snabbare och kan köras på långsammare datorer. Dock har jag kört ID 1.0 på Power Mac 8500/120 med 96 Mb RAM med hyfsade prestanda. Har man en G4 som jag har nu går det snabbt att arbeta, men slår man på fullupplösningsvisning av monterade bilder (30 Mb och större) går det långsammare.

Tittar man på funktionerna är ID och XP i princip lika. Dock anser jag att det svenska XPress-priset är hysteriskt och skulle aldrig betala så mycket. Istället rekommenderar jag USA-köp av Quarks program. I detta land kostar de båda programmen i stort sett lika mycket, vilket betyder att man ska välja det man trivs med och har lösningar för (databaskopplingar etc).

I Sverige finns ett starkt prismässigt argument för ID, men det är inte det viktigaste. Snarare anser jag att man inte ska välja ID för att det är billigare. Istället ska man välja ett BRA program och det är InDesign i mina ögon. Quark XPress är superbt, men köp det i USA tills man inser att dessa ohemula prispåslag som finns i Sverige är oacceptabla.

Läs MacPressen... jag har vid tidigare tillfällen uttryckt min åsikt om InDesign här på eForum och jag känner inte för att upprepa mig... men så mycket kan jag säga att InDesign är säkert bra, i version 3.0. Den har långt kvar ännu innan den kan konkurrera ut QuarkXPress.

/Petra

Min enda rekommendation till alla som vill ha XPress: köp det från USA, så får ni programmet till ett mycket bättre pris än i Sverige. För samma pris som ID har XPress mycket stark konkurrenskraft.

Med det svenska ockerpriset är det tyvärr inte lika solklar seger, så köp från USA, som sagt.

• 2 weeks later...
Per Augustsson

Hej.

Ska du ägna dig ät trycksaksframställning, så rekommenderar jag INTE Indesign. Det är tungt, bökigt att rippa från, överhuvudtaget är det ett väldigt segt och tungrott program. Quark är bäst!

Pelle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...