Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda Mercury


Ablim

Rekommendera Poster

Jag undrar helt enkelt om det går att använda Mercury över Internet. Alltså ha en egen mail-server. För vad jag har hört går det bara lokalt. Tanken är att jag ska kunna skicka mail via ett php-script från min egna web-server, och behöver då ha en SMTP-server där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack. Men hur gör jag då för att sätta upp den så att den funderar över nätet. De guider som jag hittat handlar bara om hur man installerar och använder lokalt. Länk till nån guide vore uppskattad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nu förstår jag inte vad du menar.

 

Jag menar att du ska använda den mailserver du använder för din vanliga mail, tex ditt webhotell eller vad du nu har.

 

PHP struntar fullständigt i om mailservern är lokal eller på andra sidan jordklotet.

 

Eller har jag totalt missuppfattat vad du vill göra?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog missuppfattat lite...

 

Det jag undrar är om det går att sätta upp en egen mailserver på min privata webbserver som jag har hemma. Jag har alltså inget webbhotell. Om jag skulle ha ett webbhotell så finns där ju redan en fungerande SMTPserver, men jag vill alltså sätta upp en privat server, och undrar om det fungerar eller inte. Det känns nämligen som om det inte går, för att folk ska tjäna pengar på sina tjänster.

 

Tack iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är du som missuppfattat.

 

Din php på din egna server hemma kan använda exakt samma smtp-server som du använder när du skickar mail hemifrån. Normalt sett tillhandahåller bredbandsleverantören en sådan.

Du måste alltså inte ha smtp-servern själv.

 

Edit: Om du prompt vill kan du naturligtvis sätta upp en egen smtp-server också, fast den i sin tur kommer förmodligen att behöva relaya till din ISP:s mailserver så det blir bara ett onödigt extrasteg för att göra samma sak.

[inlägget ändrat 2009-03-19 18:35:53 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har bara en hotmail.

 

Men säg, för formens skull, att jag har en mailtjänst från min isp, hur kommer jag då åt den?

 

Dessutom verkar detta ändå bekräfta att det inte går att sätta upp en egen oberoende smtpserver. Utan att man ändå måset koppla ihop sig med nån annan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men säg, för formens skull, att jag har en mailtjänst från min isp, hur kommer jag då åt den?

Det är inte en mailtjänst du behöver, du behöver få använda din ISPs mailserver.

Eftersom nästan alla ISP:ar idag spärrar utgående trafik på port 25 mot andra servrar än sin egen (något de började med för att utrota problemet med att kunderna fick trojaner installerade som blev spam-reläer) så får man vanligtvis alltid gå den vägen, det är lixom ett måste även om man har sin mail någon annanstans så länge man inte vill vara förvisad till ett webb-gränssnitt.

 

Här finns en lista på de största operatörernas relay-servrar:

http://www.ports.net/support/smtp.asp

 

Och i PHP-manualen står hur man konfigurerar sin PHP så att den pratar med rätt server:

http://se.php.net/manual/en/mail.setup.php

 

Edit: Kör du inte windows så är det nog sendmail-wrappern du ska konfigurera om. Jag har min egen mailserver så jag har inte funderat på hur man gör det.

 

[inlägget ändrat 2009-03-19 22:44:32 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Dessutom verkar detta ändå bekräfta att det inte går att sätta upp en egen oberoende smtpserver

 

Fel. Det ända som krävs är i princip en äkta IP-adress, om du vill kunna ta emot mail. För att bara skicka mail, kan du installera vilken SMTP-server du vill. Och det kommer fungera.

 

Jag körde så i flera år, tills jag kom på att det är både bättre och billigare att använda ett webhotell...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom verkar detta ändå bekräfta att det inte går att sätta upp en egen oberoende smtpserver. Utan att man ändå måset koppla ihop sig med nån annan

Och precis som Mr Andersson skriver är det ingen som bekräftat det där... Varsågod och kör egen mailserver. Enda skillnaden blir förmodligen att det är den som får prata med din ISP istället för att PHP gör det.

 

Om Mercury fungerar vet jag inte, förmodligen. Senast jag körde en mailserver med namn Mercury var 1992 och den hade fungerat (nåja, det fanns inte php då men SMTP fanns) men jag vet inte om det är samma programvara du referrerar till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Om Mercury fungerar vet jag inte, förmodligen. Senast jag körde en mailserver med namn Mercury var 1992 och den hade fungerat

 

Ok, då har du kört den senare än mig. Då jag körde den, använde den två olika protokoll, ett internt och ett externt. Obs! På den tiden var Internet ingen självklarhet, tvärtom, "ska vi verkligen ha internet, klarar vi oss inte utan?"...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl ingen självklarhet när jag körde den heller direkt och ska jag vara helt ärlig vet jag inte om den pratade smtp åt bägge hållen. Men den tog helt uppenbart emot mail utifrån och leverarade internt samt skickade iväg mail till resten av världen så jag är ganska säker på det.

Internt har jag för mig att både den och Pegasus Mail pratade något mailköigt i Netware men det var så länge sen att jag förträngt det :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

haha! Rätt, externt pratade den snygg SMTP, men internt var det Netwares eget idiotprotpkoll. Styrelsen på jobbet ville att vi skulle använda det, men jag hävdade att internet kommer bli framtiden och att ett system som inte funkar med Internet är dödsdömt. Detta är en av få gånger jag hade tvär-rätt OCH att man lyssnade på mig. Men ingen minns mig för det :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kunde göra en lista med saker man inte trodde att man någonsin skulle diskutera igen så tror jag att Mercury på Netware anno tidigt 90-tal skulle hamna förbaskat högt upp för mig, om man ens kom ihåg att skriva upp det.

 

Eforum är rätt underligt ibland.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Om man kunde göra en lista med saker man inte trodde att man någonsin skulle diskutera igen så tror jag att Mercury på Netware anno tidigt 90-tal skulle hamna förbaskat högt upp för mig

 

För mig med. Senast jag använde uttrycket var sommaren 1995 om jag minns rätt. Men jag hoppas verkligen att frågeställaren har HELT andra prefernser än oss...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...