Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

rippa dvd till datorn


filipagirl

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har typ 1000 dvd filmer och har tänkt i mån av att spara utrymme på väggarna försöka få in alla dessa på datorn istället då, så kan jag kolla via datorn istället.

har skaffat ett program dvd shrink, men denna vill bara bränna över på en annan skiva efter jag encodat eller vad det kallas.

så då undrar jag hur jag får filmerna till en enstaka fil där även extra material och subtitlar hänger med, eller om det ens är möjligt?

tacksam för hjälp!

mvyh

sandra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD Clone skulle jag använt...

+ några rejäla diskar...

 

edit: CloneDVD menar jag...

[inlägget ändrat 2009-03-16 15:49:34 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det gratis program för detta? såg att det kosta pengar med just det programmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag antar att det är fråga om DVDer som ligger i en VIDEO_TS mapp Xvid divx eller MPG är väl bara att kopiera klistra in.

 

Du kan ju testa att skapa en imagefil med hjälp av gratisprogrammet IMG BURN.

 

Imagefilen kan spelas upp i en virtuell spelare Magic disc eller Daemon tools båda gratis.Värt att testa tycker jag.ex.

 

Tror även att exmpelvis Nero Show time direkt kan spela upp imagefiler

 

Från en imagefil kan man även bränna en skiva.

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-16 19:40:07 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMG-burn är ett utmärkt brännarprogram och den skapar ju även en image-fil av hela dvd,n..

 

Däremot så kan den, vad jag vet, inte skala bort bonusmatr., språk osv från filmen..

 

trådskaparen kan kontakta mig via min e-post...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen har inte begärt det att materialet skall "skalas"

 

Det är knappast enligt FORUMETS regler att fortsätta tråden privat.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag hade tänkt lite åt deamon hållet, men den kan väl inte mounta upp till så många imeage filer.

den jag har "deamon tools" tar bara 5 st, och jag har ju lite mer filmer än så. =)

och sen så vill jag inte ta bort nåt från skivorna heller, alltså bonus material etc. så skalning behövs nog ej.

Det jag mest är ute efter är ett gratisprogram om nån vet ett sådant, som sparar filmerna som filer på datan då, och enstaka filer inte 10 st.

på dvd shrink så fick jag då typ 10 st filer som inte ens gick att spela upp korrekt.

eller skulle vilja ha möjligheten att välja språk då på filmerna, vilket blir lite svårt när det delar upp sig så.

hoppas ni hänger med =)=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser ju knappast på mer än en fil åt gången?

 

Använd img-burn för att göra imagefiler.

Använd daemon tool eller motsvarande för att mounta den fil du avser att se för tillfället

Använd sedan din favoritspelare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha, man sparar alltså bara imagefilen och då mountar gång för gång eller, är det så ni menar :)

fasiken där sa ni nåt =)=)

jo ska kanske prova, ska bara hitta programmet och lära mig att förstå mig på det. så får vi se hur det funkar sedan.

men då får man endast en fil eller? inte typ 10 st?

och den funkar som en vanlig dvd, alltså att man kan gå in i menyer etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp EN fil med img-burn

andra som ex. Alcohol120% skapar två filer (men bara en behövs)

och den funkar som en vanlig dvd, alltså att man kan gå in i menyer etc

Min erfarenhet av program som ex. VLC m.fl. som kan kolla direkt på en imagefil- INTE klarar detta så bra alla gånger..

Mountar man filen så fungerar det alltid...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad bra!

tackar så mycket för hjälpen, nu är man bara ute och spejar efter programmet =)=) får se om jag hittar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knappast enligt FORUMETS regler att fortsätta tråden privat.
Hmm, IDG kan knappast förbjuda att folk skickar mejl till varandra efter att ha fått kontakt på Eforum, även om det är önskvärt att information blir allmänt tillgänglig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så du, nu har jag laddat ner IMG burn, så får vi se hur det funkar sen =)

men det var så länge sedan jag gjorde detta, det är väl bara att dubbelklicka img filen efter mountningen va? alltså för att starta denna.

och sedan tänkte jag även fråga, går det att dra img filer från spel också? för hur jag kunnat mounta mina spel är genom nerladdning av falska filer om man säger så och bytt ut dom andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, bara att dubbelklicka...

 

IMG-burn gör en ISO (default) eller en IMG

 

Det beror ju på vilket program du associerat dessa filer med, vilket som startas...

 

Ja, du kan göra imagefiler av dina lagliga spel men de kommer inte att kunna spelas utan dina falska filer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej!

 

nu har jag en följdfråga om detta går för sig =)

visst att jag har mycket utrymme och sådant på datan, men 7 GB för en film på 2 timmar, det är ju nästan larvigt, eller har jag fel?

går det att krympa ner detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en till fråga =)

skivan jag stoppa in nu är kopierings skyddad och img burn vill inte ta den, hur gör man då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

he he..i mitt inlägg 07:57 så hade jag en sådan tanke...

 

men ska du behålla DVD kvalitet så får du räkna med ca 4.6 - 4.7 Gb per film

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl klart du får :)

annars kan du väl härstamma mig till ledtrådarna =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...