Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radera vista och lägga in xp


snubbeltramp

Rekommendera Poster

snubbeltramp

Hej!

 

Har en Acer 5530g med vista, och det är så att vista är fruktansvärt dåligt på alla sätt som är möjliga. Inte bara det att min Acer laptop inte har direkt några specifikationer för att äns klara vista med bra resurser är ett skämt men även att vista är opålitligt!

 

Så Till saken är att min kära dator med vista inte gillar att man försöker lägga in andra operativ system än just skit vista!

 

Ubuntu funkade bara att installeras via vista som andrahands operativsystem men detta gillade varken vista eller acer laptopen så den började frivilligt starta om sig då och då precis som den ville!

 

Windows xp installationen är med en kul sak för då mitt i installationen via cd boot ifrån bios så vill förstås vista hindra att detta händer genom att ge mig en fin Blue Screen Of Death där det står att vista håller på skadas och avbryter min xp installation!

 

Just nu känns det som microsoft med sitt vista är i nåt liknande FBI eller Gestapo genom att totalhindra min dator på alla möjliga sätt att vista inte försvinner på denna underbart dåliga dator ifrån Acer.

 

Så nu skulle jag vilja ha hjälp med hur jag totalformaterar min dator ifrån bios/dos så att microsoft "gestapo" vista inte kan lägga sina äckliga fingrar i blöt för min plan att bli av med vista för gott!

 

Ubuntu & windows xp skivorna är ingen lösning ifrån bios boot för att få bort vista iaf så den ända lösning jag kan tänka mig just nu är att "nuka" min dator på något sätt så min dator blir totalformaterad.

 

Någon som har samma problem?

 

Ps. Skaffa aldrig Vista om du letar efter "performance" för din dator!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna trycka F12 när datorn startar och sedan kunna välja boot från CD/DVD-läsare.

 

För att bli kvitt Vista kan du starta med en Puppylinux CD

se den här tråden

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1129036

 

eftersom du vill ta bort alla spår av Vista kör du

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1024k count=10000 <enter>

det betyder att de första 10GB av hårddisken skrivs över med nollor vilket innebär att hårddiskens partitionstabeller raderas

Och då verkar disken fri från alla gamla operativsystem i fortsättningen.

 

Antagligen räcker det med count=10 för att göra jobbet men varför chansa

blir skärmen svart, tryck på shift

när dd är klar så kommer ett medelande

Efter detta bör det inte vara några problem installera Puppylinux eller Ubuntu.

Själv föredrar jag dock den äldre Kubuntu 8.04 numera 8.04.2 som verkar stabilare för mig. än 8.10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows xp installationen är med en kul sak för då mitt i installationen via cd boot ifrån bios så vill förstås vista hindra att detta händer genom att ge mig en fin Blue Screen Of Death där det står att vista håller på skadas och avbryter min xp installation!
Eftersom Vista inte ska vara igång när du installerar XP så kan förstås inte Vista skapa en BSOD utan i så fall är det XPs installationsprogram som ger en BSOD.

 

Ubuntu funkade bara att installeras via vista som andrahands operativsystem men detta gillade varken vista eller acer laptopen så den började frivilligt starta om sig då och då precis som den ville!
Om du får omstarter i Vista och du inte har ändrat standardvalet att systemfel ska göra att datorn startar om sig så kanske du har hårdvaruproblem i datorn, t ex fel på drivrutiner, hårddisk eller RAM-minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju olämpligt att radera partitionstabeller om det finns något annat än C: på hårddisken, t ex partition med diagnostiska program, återställningsprogram etc. Om man förstör de diagnostiska programmen så kan det bli svårt att få garantiservice.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snubbeltramp

Ja kanske det är xp men tror det fortfarande är vista som strular imed jag har testat 2 olika xp skivor via bios/cd boot.

 

och varför skulle det stå att installationen hindras pga att windows håller på att skadas? xp kan ju inte hålla på att skadas om jag inte äns har fått det installerat!

 

Verkar mer som datorn påstår att vista håller på skadas pga xp installationen så jag tror det är vista som gör BSOD?!?!

 

 

--------------

 

Det är inte i själva vista som omstarterna görs utan även i ubuntu.

(har tagit bort ubuntu för tillfället)

Det stod nåt med 0% på batteri m.m i menyn på ubuntu så är osäker på om drivrutinerna (för batteri&ström) för min acer 5530g i ubuntu är så stabila?

 

Vågade inte ha kvar ubuntu pga omstarterna, datorn kändes väldigt varm när den körde ubuntu med men det kan vara nåt man fått för sig?!

 

 

Men finns det inte möjlighet utan att använda linux baserat eller xp för att formatera sin c:\ partion?

 

För xp tillåts inte alls att installeras. kommer inte äns till 0-100% installationen utan krashas innan på denna skiva! den förra xp skivan jag testade så kom jag väl till nån viss % av installationen innan en "windows håller på att skadas" BSOD!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar du datorn från CD-skivan med XP?

 

Vista:

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snubbeltramp

Ja jag startar ifrån skivan.

 

och nåt ställe för att få fram nån blåskärms dump finns där inte heller!

 

har iofs en .dmp fil i rooten men den är ju krypterad för läsning i wordpad och så...

 

 

hittade memory.dmp filen i systemroten men den filen går inte öppna utan den krashar vid 1% klar....

[inlägget ändrat 2009-03-16 14:39:33 av snubbeltramp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver väl inte öppna någon dump-fil för att läsa och skriva av den viktiga informationen.

 

men den filen går inte öppna utan den krashar vid 1% klar
Hmm, jag föreslår lite tester av din hårdvara.

 

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

http://www.ultimatebootcd.com/

Vista: http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=786

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snubbeltramp

hur går jag till väga för att läsa av blåskärms info m.m?

fanns ingen meny i start & återställ menyn, inte vad jag såg iaf?!

 

är man tvungen att bränna 2st skivor för hdd & memtest testerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Windows xp installationen är med en kul sak för då mitt i installationen via cd boot ifrån bios så vill förstås vista hindra att detta händer genom att ge mig en fin Blue Screen Of Death där det står att vista håller på skadas och avbryter min xp installation!

 

Det är inte så att du försöker installera XP till samma partition som du har Vista på? Utan att radera partitionen först, för att därefter skapa en ny!

(Då kan ju inte Vista interagera med den nya installationen!!!)

 

Passa först på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)

Alt. använd "IDE-mode" på SATA-disken, rådfråga manualen vid behov!

Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd-skiva!

 

Kör gärna även en "Kefinder" som plockar fram de registreringsnycklar du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen. Vissa visar även din officenyckel! (OBS! Denna typ av program ger varningar från ditt virusskydd!)

 

Därefter är det bästa som sagt att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..

 

Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:

 

 

[log]2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. Dessa kopplas in först när datorn är skyddad

När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *

*=beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!

**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.

Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…

 

(Datorn Startar Om)

 

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!

När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Hoppa direkt till avsnitt 3

 

3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS

BlåSkärmsLäge:

*Datorns hårdvara kontrolleras

*tryck F6 om du har SATA-hårddiskar som INTE är i IDE-mode,ha drivrutinsdisketten från moderkortstillverkaren tillgänglig

*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm blir tillfälligt svart)

- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på skärmen för att:

 

 

3.1.1 Radera Tidigare filsystem

Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)

När endast Opartitionerat utrymme visas

 

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem

Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)

När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter

 

3.1.3 Formatera det nya filsystemet

När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!)

(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *

*=beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS

Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN eller mot disketten

(Den grafiska delen av Windows installationen startas)

oSV.[/log]

 

Ovan är saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.WinGuider.se'>http://www.WinGuider.se

Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras, samtidigt som den optimala

installationen ser till att plocka ut maximal prestanda ur din dator.

Den använder du om du vill få en snabb och säker dator att använda länge, utan rensningar och problem!

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snubbeltramp

hej! jo klart jag försöker köra över xp på c:\ där vista ligger!

Men sedan win 3.1 tiden till nu så har jag aldrig haft problem att köra över befintlig partion med system på för ett nytt system förän vista dök upp i datavärden!

 

Har alltid sätt till att formatera sig själv och rensa gammalt system innan det nya systemet lagts in. men vista gillar inte detta sättet.

 

Har också fått det tipset med IDE mode på satan men inte hunnit prova än.

Och drivrutiner har jag laddat ner och brännt på skiva.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista:

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

Alltså ändra i Vista och så kör Vista tills några blåskärmar inträffar.

 

är man tvungen att bränna 2st skivor för hdd & memtest testerna?
Eller också använder man en RW-skiva och använder skivan först till ena testen och sedan till andra testen. Men för minnestest så kan du ju också läsa min länk som gällde just för Vista, men se till att ändra i testprogrammet så att minnestesten går minst 10 varv i stället för två.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också fått det tipset med IDE mode på satan men inte hunnit prova än.
Det är ju viktigt att XPs installationsprogram får tag på hårddisken på ett bra sätt, antingen genom ändringen i BIOS eller genom drivrutiner för moderkortets SATA-styrenhet på diskett eller integrerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan var idé att kolla vad Acer har till din dator för XP på Acers site.

Har sett att till en modell fanns tex ett särskilt XP Bios hos Acer, kanske för att lösa diverse problem med hårdvaran som XP annars inte klarar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ps. Skaffa aldrig Vista om du letar efter "performance" för din dator!

Cirka 15500 poäng i 3DMark06 respektive 9939 i 3DMark Vantage är en "performance" som i alla fall gör mig nöjd. :P

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=10347978

http://service.futuremark.com/compare?3dmv=876236

 

Det är inte väl inte Vista det är fel på bara för att folk envisas med att köra det på alldeles för långsamma datorer.

 

[inlägget ändrat 2009-03-16 17:45:11 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte väl inte Vista det är fel på bara för att folk envisas med att köra det på alldeles för långsamma datorer.
Fast en Acer 5530g verkar ha AMD Turion X2 RM-70 och 4 GB minne så det borde väl inte vara för dåligt för Vista, samt tydligen Mobility Radeon HD 3470XT.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=317206

http://www.dustinhome.se/pd_5010154010.aspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en Acer 5530g verkar ha AMD Turion X2 RM-70 och 4 GB minne så det borde väl inte vara för dåligt för Vista...

Nej i så fall är det inte alls för dåligt. Och hårddisken var enligt vad jag fick fram på 7200RPM istället för det klassiska 5400RPM i bärbara...

 

Men då förmodar jag att installationen av Vista saknade service pack och/eller dylika uppdateringar(?) Jag har SP 2 RC men fick ändå ungefär samma poäng i höstas med SP 1...

 

...samt tydligen Mobility Radeon HD 3470XT.

Det däremot, gör ju att datorn absolut inte är någon spelmaskin i alla fall, Vista eller inte Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det är inget fel på Vista. Det är faktiskt användarens fel i det är fallet.

 

Det går alltid att installera ett nytt operativsystem på en hårddisk, fastän det ligger ett där redan. Vista är INTE igång när du trycker på valfri tangent efter biosen för att starta XP-installationen. Har du den senaste XP skivan med SP3 så går det som smort.

 

Vi har faktiskt kommit hem till folk som har hållt på att försöka installera om deras datorer och sedan gett upp... Har aldrig varit datorns fel. Oftast skivan eller användaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snubbeltramp

vista kan ju tolkas om det är fel på?!

 

Många har ju klagat på det pga att det är långsammare och kräver mer resurser än alla andra operativsstem tillängliga!

 

Mac os x, win xp och linux baserade operativ sstem är ju mycket snabbare och stabilare! vista är ju 6sec långsammare än sin föregångare xp i genomsnitt på olika arbetsområden i operativsystemet. Visst vista funkar och så men vill man ha ett långsamt operativsystem med ständiga popup fönster trots att man stänger av det så är det väl ok.

 

Ni kan ju kolla efter ubuntu, xp och vista testet som jag inte kommer ihåg länken till men där har dem samma fil som packas upp i vardera operativsystem. där vista har 12min, xp 2min och ubuntu 2sec! vill man stå ut med långsamt filsystem så är väl det också ok.

 

Men för oss som använder mycket filer och belastar datorn mer än aftonbladet läsning och hotmail då och då så tycker jag inte vista är så mycket dugligt överhuvudtaget.

 

Och det där med att det bara är fel på användaren och inte datorn så kan jag medela att Acer kör operativsystem baserat BIOS, alltså ett BIOS som är enbart anpassat för just windows vista!

 

Så slusatsen är att annat än vista inte går att lägga in på min laptop imed denna dator bara är anpassad för vista just nu.

 

Så det är en tolkningsfråga om det kan vara fel på vista eller datorn när det ska bytas operativsystem! i detta fallet är det både datorn och vista som är mitt problem. jag har tagit hjälp av acer support och andras men det är ingen mening med byte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snubbeltramp

imed att det finns drivrutiner till windows xp till denna dator men ett anpassat BIOS för vista så funkar inte datorn som den ska när man lägger in xp!

 

Men vill man försöka så kan man ladda ner drivrutinerna och sedan ställa om till "IDE native" i bios och sedan formatera partionerna i xp installationen men datorn kommer troligtvis inte gå 100% med xp.

 

Man får helt enkelt vänta tills windows 7 börjar säljas och hoppas på att acer ger support för det bytet i framtiden för deras gamla modeller.

 

Dem ger iaf inget stöd för "nergradering"till xp som det kallas ( i mina öron borde det heta "uppgradering")

 

så det är väl en tidsfråga ifall dem vill ge stöd för vista/win7 byten.

 

Antar det är billigast för datormärken att bara köpa upp ett avtal för enbart ett operativsystem och ge support för enbart detta.

 

Men inget vidare bra för kunden ifall dem vill ha val för vilket operativsystem som ska va på datorn. Första och sista gången jag kommer köpa just en märkesdator!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...