Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Litet grafikkort...


Gnilsrof

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska införskaffa ett nytt grafikkort och nätagg och processor till en HP DX2300. Det är ett mini tower och jag undrar därför om ni vet vad det finns för kralliga grafikkort som kan få plats i ett så litet chassi. HP själva säger att man kan stoppa i ett X1300 med det befintliga nätagget, så jag antar att alla kort med ~samma storlek ska få plats.

 

Har ni några sökra tips?

 

Mvh //Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Om du behöver ett lågprofil grafikkort så kan du titta på följande lista från prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=k=s35795655

Av dessa skulle jag satsa på ett Radeon HD4550. Det kan mycket väl klara sig på ditt nätaggregat, men bered dig på att uppgradera nätaggregatet också.

 

Är du säker på att du behöver ett lågprofil kort? Det finns inte så många roliga kort att få tag på om man begränsar sig till det.

 

Vad använder du/vill du använda datorn till och vilka andra uppgraderingar har du tänkt dig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag gjort faktiskt, prisjakt är fantastiskt! (:

 

Men precis som du säger är dom lite klena. Jag är inte alls säker på om det behövs ett lågprofilskort, det är därför jag kastar ut frågan här. Jag skulle vilja ha ett Gigabyte GeForce 9600GT TF Heatpipe Dual-DVI 512MB (http://prisjakt.nu/produkt.php?p=289696) men jag har inte än aning om det är tillräckligt litet.

 

Jag använder främst datorn till musik skapande, men vill ha ett kraftfullt grafikkort då jag då och då får lite spelsug (:

 

I övrigt så ska jag köpa en E2180 propp idag och jag har också stoppat i 4gb ram och en 640gb HD i den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades inte hämta ner manualen från HP's hemsida igår, men du ser snabbt på baksidan av datorn om det krävs ett lågprofilkort. Det sitter avlånga metallbrickor för kortplatser som inte används. Försök uppskatta längden på en av dessa brickor. Har inte de exakta måtten, men runt 8cm så krävs det ett lågprofilkort, 12cm så går det med ett vanligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stoppa i ett fläskigt 8800gts 320mb OC kort igår så det finns mer utrymme än jag trott (: Så nu ska vi se vad jag ska köpa för ngt...

 

//jahfor

 

Btw. jag har ju den gammla PCI-e sorten, kommer dom nya korten som har stöd för nya standarden att strypas mycket av det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du något av de snabbare korten idag så kommer strypningen att vara märkbar vid en jämförelse, men håller du dig till mainstream segmentet så ska det inte vara några problem. Funderar du på ett 9600GT så är strypningen försumbar.

Ett kort som jag tycker har svårslaget pris/prestanda förhållande är Radeons HD4670. Vill du ha lite mer prestanda så kanske 8800GT/9800GT kan vara intressant. En välbeprövad krets som har hållt förvånandsvärt bra tycker jag.

[inlägget ändrat 2009-03-17 09:15:50 av gip]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

 

Där har jag spenderat allt för många timmar (: Det är en utmärkt guide!

Det blir iaf svårt att välja med mina krav ): Det ska vara tyst, snabbt och svalt och ha stöd för både win/os x... puh

 

Ser ut som ett allvarligt I-lands problem (:

 

//jahfor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...