Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med boot... ibland?


Roger Lindholm

Rekommendera Poster

Roger Lindholm

Jag har ett mysko problem med min dator. Då jag slår på den brukar den inte vilja boot de 2 - 3 första gångerna jag försöker. Men efter ett antal försök brukar den spinna igång och allt fungerar alldeles utmärkt. Det verkar som om den behöver 2 - 3 minuter på sig att bli uppvärmd. Jag har nyligen satt i en extra 128 megabatare å jag är inte riktigt säker på om den är av samma sort som de andra minnena, skulle detta kunna vara problemet?

 

Detta har jag:

 

PII 300

Asus P2BX

224 meg ram, kanske av olika sorter.

 

Hur kan jag se om mina minnnen är av olika sort? Har iof inte kollat så noga, så om jag bara lyfter på locket så borde jag kunna se av vilken typ mina minnen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Hade du problem med att boota upp datorn innan du stoppad dom extra 128Mb också?

Vad är det som händer när datorn inte vill starta upp? Piper det mer än 1gång, långa pip eller korta pip eller piper det inte alls?

Vad har du för BIOS Award, AMI, osv?

Har du kollat så att du har tryckt dit minnet så att det sitter fast ordentligt så att minnet inte sitter löst i sockeln?

Om det nu är så att det inte piper alls när din dator vägra starta upp så kan det vara fel på kraftaggregatet till din dator men det kan även vara andra saker som felar...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Det är Award bios på kortet.

 

Det piper ingenting, har även kontrollerat att alla minnen sitter fast ordentligt. Men som du säger, det började nog efter att jag slängde in mitt nya minne. Tror jag iaf...

 

Här finns iaf specen på mitt moderkort.

http://www.asus.com/products/Specs/MB/p2b-Spec.asp

 

Får väl pröva att ut mitt nya minne å se ifall det hjälper. Borde iof fungera ändå, i alla fall enligt manualen för moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske låter flummigt, men jag hadde samma problem en gång. Lösningen var ett nytt chassi. (Nätagg.)

 

Tror det hela hadde med taskig jordning..

Hur allt detta kan triggas av dåligt minne vet jag inte, men jag brukar inte tillverka moderkort på fritiden. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Som sagt det kan vara många saker som spökar.

Om det är minnena som det är fel på så brukar det pipa lite annorlunda vid uppstart.

Men det kan ju vara minnena som det är fel på, men det kan också vara moderkortet som det är fel på, eller kraftaggregatet.

När du monterade minnena så kanske du stötte till lådan så pass att säkringen inne i kraftaggregatet lossnade eller glappade lite.

Nu kan du ju om du är modig öppna kraftagget och mäta spänningen i agget och kolla att allt är som det ska men du ska veta att om du öppnar agget så gäller inte garantin.

Kraftaggen brukar vara plomberade med små klistermärken..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...