Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD brännaren ratar Fujifilms skivor. Varför??


seniorlina

Rekommendera Poster

Jag har en Dell med brännaren Pioneer K17Y.Den bränner DVD-skivor av märket TDK och HP och även Fujifilm men sedan vill den inte läsa Fujifilerna. Den spottar ut skivan och meddelar-Sätt in en skiva! Vad är det som gör skillnaden på Fujifilms DVD-skivor och de andra två märkena?? Är det inte dags att fabrikanterna märker upp skivorna så att jag slipper att felköpa? Jag har uppdaterat min firmware, men det hjälpte inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga med DVD skivor är att många skivmärken köper in sina skivor legotillverkade, köper man skivor av ett märke kan man inte alls vara säker på att det är identiska skivor nästa gång man köper till synes samma skivor.

 

Det här ser man på "media coden" men tyvärr går den oftast inte att se på förpackningen, man måste in i datorn med skivorna för att kunna kontrollera "Media coden", i tex. Neros brännarprogram under "Verktyg / Nero CD-DVD Speed" kan man kontrollera skivornas "code", där benämns de "MID" (Media ID).

 

Alla tillverkare av skivor har sin egen Code och det är "Firmwaren och Media coden" som talar om för brännaren hur skivorna ska brännas bla. annat brännhastigheter.

 

Många sajter som säljer skivor på internet har Media coden utlagd i sina annonser så där går det att se och köpa skivor man vet går bra i den individuella brännaren, om man köper i affär på orten då kan man i regel inte kontrollera det förrän man köpt skivorna

 

Det finns dock skivmärken som tillverkar sina skivor själva, det ska egentligen sk. märkesskivor göra men jag är inte säker på att alla märkesskivor alltid gör det heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...