Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad klarar nätverkskortet för kryptering?


~Helén~

Rekommendera Poster

Ja nu får ni ursäkta om jag kommer med dumma frågor nu, men det här är definitivt inte mitt område.

 

Jag ska sätta upp ett trådlöst nätverk hemma, men inför att jag ska bestämma mig för vilken router att köpa så behöver jag tydligen bland annat se vilka sorter av krypteringar som mina nätverk i datorerna hemma klarar av. Annars kan det ju lätt bli att jag köper en router som klarar en massa saker, som mina datorer hemma inte klarar av. Rätta mig om jag har fel...

 

Nu är bara min fråga, hur jag kan se vad mina datorer klarar (eller rättare sagt nätverkskorten i dom antar jag) ? Har kollat vad det sitter för nätverkskort i, men det säger mig just ingenting. Har googlat på nätet men hittar ingen info där heller hur man ser detta. =( Alla ställen jag hittat säger bara just det....att den kryptering man ska välja att använda i routern är den som nätverkskorten klarar. Jahapp....kul då att veta också vad de klarar *suck*. Moment 22.

 

Jag tänkte koppla 3 datorer till routern (som är planerat just nu iallafall). Nr 1 är stationär med OS XP professionell, och nätverkskorten: 1394 Net Adapter och SIS 900-based PCI Fast Ethernet Adapter.

 

Nr 2 är en bärbar med OS XP professionell, och den här har en fasa massa nätverkskort....som jag inte tror jag behöver rabbla. Den klarar säkert de flesta krypteringar, då det är min jobbdator som används med trådlöst på jobbet bland annat.

 

Nr 3 är en gammal stationär med OS Millenium, och nätverkskort Netgear FA311/FA312 PCI Adapter.

 

1. Så hur vet jag vilken/vilka krypteringar dessa klarar?

2. Dator 3 som är rätt gammal, antar jag att jag behöver skaffa en USB-Adapter som har stöd för trådlöst nätverk. Stämmer det?

3. Dator 1 som jag inte heller vet hurpass förberedd den är för trådlöst. Kan jag skippa USB-adapter för stöd för trådlöst på denna, om jag kopplar den direkt med sladd till routern som jag har tänkt?

 

 

Det var väl de frågor jag hade.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nr 1 har inget trådlöst nätverkskort för 1394 är det som brukar kallas Firewire och t ex används för att ansluta en videokamera och Ethernet är för nätverkskabel.

 

Nr 3 från vad jag får fram med Google så är det också ett nätverkskort för nätverkskabel och inte trådlöst.

 

1. Så dator 1 och 3 klarar idag inte någon kryptering alls eftersom de inte har något trådlöst nätverkskort.

 

2. Det kan vara svårt att hitta ett trådlöst nätverkskort som har drivrutiner för Windows ME.

 

3. Dator 1 (och 3) går förstås utmärkt att ansluta med nätverkskabel till routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vad jag vet så stöder alla trådlösa nätverk åtminstone WEP och WPA-Personal. WEP bör du inte använda eftersom det är för lätt att knäcka. Datorer som du ansluter med kabel går inte att kryptera på samma sätt som trådlösa anslutningar.

 

2. Usb-adapter för trådlöst nätverk eller ett Pci-kort som du sätter in i datorn. Förutsättter att du har en Pci-plats ledig. Om datorn är så gammal att den inte stöder USB version 2 så skulle jag satsa på ett PCI-nätverkskort.

http://sv.wikipedia.org/wiki/USB

 

3. Dator ett med SIS 900-based PCI Fast Ethernet Adapter måste anslutas med kabel eller utrustas enligt svaret i fråga 2.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för svar.

 

Om jag tolkar era svar rätt så kan jag koppla kabel till dator 1 precis som jag tänkt. Routern kommer ju stå precis bredvid denna så det blir nästan löjligt ifall jag inte skulle göra det. Och den påverkas sedan inte av några krypteringar, så där behöver jag inte bry mig om några problem med vad den klarar eller inte. Rätt (?)

 

Dator 3 kan jag koppla USB-adapter till precis som jag tänkt (har lediga USB-portar). Detta förutsatt om jag hittar någon USB-adapter som funkar till OS ME. Men om jag gör det så är det inte heller där några problem med vad den klarar för kryptering eller ....(?)

 

Om jag fixat detta så kan jag sedan koppla in WPA1 WPA2 eller högre, för det blir nog inga problem för dator 2 skulle jag gissa....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...