Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort krashar vid inst. av drivrutiner


Megladon

Rekommendera Poster

Tja.

Har problem med mitt grafikkort. Det handlar om ett gammalt Nvidia Geforce 6600GT (inte ens fläkt).

Det är så att ja har haft lite problem med datorn under ett tag och ja har kommit med olika lösningar som jag tror är svar till felen men ändå så ska den hela tiden fortsätta att strula.

 

Nu är jag dock ganska säker på vad felet ligger. Det är dock jävligt skumt.

Problemet jag har är att när jag drar igång burken och kommer in i explorer så tar det inte lång tid innan datorn hänger sig i cirka ~10 sec, sen blir skärmen helt svart i nån sec och sen så startar datorn om sig.

Jag har också noterat att grafikkortet är jävligt varmt vid det här laget.

 

Jag har testat att formatera datorn, när jag då är klar och håller på att installera program och så vidare så fungerar allt felfritt. Tills dess att jag installerar drivrutiner till graffekortet. Då plötsligt får jag samma symptom som tidigare.

 

Har testat dom nyaste drivrutinerna, gamla drivrutiner som jag vet fungerat innan, men utan framgång.

 

Nån som har nån idé? :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också noterat att grafikkortet är jävligt varmt vid det här laget.

 

Om grafiken blir för varm så kan datorn hänga sig. Utan drivrutiner jobbar grafikkortet i 2D. När du installerar drivrutiner börjar även 3D att funka. Det kan hända att det är därför grafikortet inte blir varmt utan drivrutiner.

 

Har problem med mitt grafikkort. Det handlar om ett gammalt Nvidia Geforce 6600GT (inte ens fläkt).

 

Vad har du för kylning i datorlådan? Någon fläkt som har pajjat? Blir det någon skillnad om du kör med sidoplåten borta på datorn?

 

Med TechPowerUp GPU-Z v0.3.2 kan du mäta tempen på grafikkortet.

 

http://www.techpowerup.com/downloads/1333/TechPowerUp_GPU-Z_v0.3.2.html

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om grafiken blir för varm så kan datorn hänga sig. Utan drivrutiner jobbar grafikkortet i 2D. När du installerar drivrutiner börjar även 3D att funka. Det kan hända att det är därför grafikortet inte blir varmt utan drivrutiner.

Låter vettigt.

 

Vad har du för kylning i datorlådan? Någon fläkt som har pajjat? Blir det någon skillnad om du kör med sidoplåten borta på datorn?

Har en liten fläkt(80mm?) i frontpanelen som faktiskt var ur funktion såg jag nu. Men det känns inte som det kan göra så att hela datorn bryter ihop.

Utöver det har jag en större (120mm?) fläkt i bakpanelen (utblås).

Yes testat utan sidoplåt, ingen skillnad.

 

Med TechPowerUp GPU-Z v0.3.2 kan du mäta tempen på grafikkortet.

Den visade sig veta det mesta om mitt grafikkort, dock inte temperaturen :(

 

Men men har datorn vart av en bra stund och graffekortet är helt kallt så tar det ändå en stund efter man startar datorn innan det blir riktigt varmt. Men det spelar ingen roll om de inte hunnit bli varmt, den uppför sig likadant ändå.

Därför kanske det inte är just överhettning utan istället nått annat konstigt med grafikkortet :S

 

Ska se om jag har nått annat graffekort liggandes och testa va som händer om man stoppar in det.

 

[inlägget ändrat 2009-03-15 13:06:36 av Megladon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför kanske det inte är just överhettning utan istället nått annat konstigt med grafikkortet

 

Ett Nvidia Geforce 6600GT kan vara några år gammalt. När det börjar dyka upp kontiga problem med elektronik så beror det ofta på att kondensatorerna på kretskortet har börjat att "torka ut" med ändrade värden och risk för kortslutning som följd.

 

Ska se om jag har nått annat graffekort liggandes och testa va som händer om man stoppar in det.

 

Låter som en god ide.

 

Synd att inte GPU-Z funkade. Testa om Everest funkar bättre.

http://www.lavalys.com/products.php?ps=UE&lang=en&page=48

Eller SpeedFan:

http://www.almico.com/sfdownload.php

 

Mvh Thomas

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-15 13:43:57 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...