Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hitta dator?...

snygg423

Recommended Posts

Glömde min dator på bussen för 2 dagar sedan. Vasttrafik hade inte fått in den igår, och idag hann jag inte ringa innan dom stängde.

Men i alla fall till saken. Jag har ett spel som heter WarcraftIII-the-frozen-throne på datorn och för er som inte vet, när man köper det spelet så lägger man in en key och kan därefter göra hur många accounts som helst på den keyn man har.

Så tänkte om man kunde ha tur att han går in och spelar warcraft som har datorn och kan då få tag på vilken IP adress han spelar på då genom Blizzard eller något, och på så sätt få reda på var han/(hon, hehe) bor.

Jävligt långsökt men det enda jag kommer på i nuläget.

Ska ringa vasttrafik igen på måndag när dom öppnar. Datorn var förövrigt helt ny och hade ett värde på 5.5 tusen.

/tack

Om inte vederbörande kopplar in sig på ett trådlöst, vilket som helst, då lär det nog bli så gott som omöjligt att hitta tyvärr.

Även om jag förstår hur du tänker, kanske kan fungera i teorin, men är svårt i praktiken.

Du får nog hoppas på turen att någon ärlig har hittat den och lämnat in den, i alla fall göra en vanlig polisanmälan, för övrigt blir det nog svårt, det handlar ju om en pryl som är mycket stöldbegärligt.

Så tänkte om man kunde ha tur att han går in och spelar warcraft som har datorn och kan då få tag på vilken IP adress han spelar på då genom Blizzard eller något, och på så sätt få reda på var han/(hon, hehe) bor.
Jag tror inte att Blizzard lämnar ut IP-adresser till vem som helst. En IP-adress räcker inte för dig för att få tag på en adress till personen i fråga, möjligen att du kan få fram vilken stad det är, utan det är bara polisen som kan få reda på vilken person och adress som finns bakom en viss IP-adress.

Har du gjort polisanmälan?

Har du kollat på Polisens hittegodsexpedition (om det finns nån sån nuförtiden)?

Har du nån information i datorn som visar att det är din dator?

(Hittade en plånbok i en buss, via golfklubbmedlemskortet kunde jag spåra ägaren, och skicka iväg den till honom med posten)

Vad för dator är det?

Fabrikat?

Modell?

Serienummer?

Andra kännetecken?

Den som hittat den kanske försöker spåra dig via nån site på internet just nu.

Annars kan det bli att skaffa en ny dator...

vilket kostar...

lite billigare låna på biblioteket om du har tid

Clifford Stoll En hacker i systemet (på engelska The Cuckoo's Egg)

http://en.wikipedia.org/wiki/Clifford_Stoll

inte för boken hjälper dig men jag gillade den själv

och den ger ju en idé om hur svårt det kan vara

Datorn låg i en väska som jag också hade papper på med mitt namn i. Det är en Toshiba dator... ligger också massa dokument i datorn som det står mitt namn på.

Gjorde en anmälan på Internet precis. Hittegodsexpeditionen har jag inte ringt än.

/danke

[inlägget ändrat 2009-03-14 12:54:20 av snygg423]

Okej, jo du har nog rätt. Knappt så dom vågar göra sånna saker själva tydligen, vad jag har hört.

/danke

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...