Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Separat box vs tv'n:s inbygda!?


Sebbe88

Rekommendera Poster

Jag undrar om jag ska välja att skaffa en av Comhems boxar (ska flytta till en comhem-lägenhet) eller köra med den i tv:n inbygda. Tv:n är en Sony KDL40V4000

Det jag är orolig för med de enklare boxarna är att de kopplas med Scart, känns som att det blir en flaskhals för bildkvaliteten.

Och för att få en box med HDMI är det HD-box som gäller och då pratar vi ca 3000:- Vill man sen ha en med hårddisk också så är vi säkert runt 5000:- gissningsvis(!?)

Sen vill jag även kunna använda mitt hemmabioljud så optisk alternativt koax ljud utgång är också en spec jag vill ha på boxen.

 

Om jag väljer att köra tv:n's inbygda:

Blir bildkvalitet lika bra som med HDMI från box till tv:n då?

Blir ljudkvalitet lika bra om jag kör optisk ut från tv:n till förstärkaren som med optisk från box till förstärkare?

-Det jag i så fall vinner med en box är att jag kan spela in. Men jag får nog ta mig en funderare på om det är värt dom tusenlapparna. Kanske finns en bättre lösning för att spela in tv!?!?!?

 

Vill bara få mina tankar bekrfäftade så jag inte tror jag vet hur det ligger till och det sen visar sig att jag är helt ute och cyklar

Tackar på förhand!

Sebastian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det första du ska tänka på, är att det finns tre olika digital-TV-standarder - Kabel (DVB-C (Canal Digital mfl)), Marksänd (DVB-T (Boxer)) och satellit (DVB-S (Viasat)).

 

Comhems nät sänder på DVB-C och det är väldigt få inbyggda mottagare som kan ta emot det, de flesta inbyggda kan bara ta emot DVB-T (tex Boxer), men undantag finns.

 

Men oavsett vad, du får aldrig HD-kvalitet via en SCART-kontakt, det krävs (minst) HDMI för det. Men om din TV's mottagare klarar DVB-C och Comhem sänder HDTV, så är det bara att lyfta på hatten och grattulera!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra redogörelse. Det redde ut en del frågetecken.

Enligt försäljaren på SIBA så var detta en sån inbygd box för comhem. Så om det visar sig inte fungera så ska han allt få höra ett och annat :P

 

Men i det fall det fungerar, så behöver jag alltså inte vara orolig för att bild och ljud hade blivit bättre med en separat box kopplad med hdmi till tv:n och med optiskt ljud till förstärkaren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Enligt försäljaren på SIBA så var detta en sån inbygd box för comhem. Så om det visar sig inte fungera så ska han allt få höra ett och annat :P

 

Det hoppas jag verkligen. Jag har råkat ut för många "säljare", som inte har en susning om vad dom säljer, som vill bara få iväg så många som möjligt till kassan, så fort som möjligt.

 

Om man på något sätt visar att man vet mer än dom, så vill dom helst skicka ut en genom nödutgången, utan att passera kassan :)

 

 

Men i det fall det fungerar, så behöver jag alltså inte vara orolig för att bild och ljud hade blivit bättre med en separat box kopplad med hdmi till tv:n och med optiskt ljud till förstärkaren?

 

Korrekt. Om den inbyggda boxen faktiskt fungerar med Comhem (OCH klarar HD, OCH om Comhem sänder HD) så kommer du får glasklar bild.

Men jag är tveksam till att Comhem sänder HD och jag är ännu mer tveksam till att en inbyggd mottagare klarar "riktigt HD", speciellt när det gäller DVB-T/C.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag känner precis igen vad du talar om ang säljare som borde vara någon annan stans.

 

Enligt vad jag förstår så erbjuder Comhem idag några HD-kanaler. Men sålänge man kör digitalt så blir ju bilden i mina ögon helt okej. Vad nu den nivån har för beteckning vet jag ej men kanske kunde vara kul att veta. =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Ok. Jag känner precis igen vad du talar om ang säljare som borde vara någon annan stans.

 

Trevligt att jag inte är ensam om mina erfarenheter... Eller, trevligt och trevligt.... :)

 

 

Enligt vad jag förstår så erbjuder Comhem idag några HD-kanaler. Men sålänge man kör digitalt så blir ju bilden i mina ögon helt okej. Vad nu den nivån har för beteckning vet jag ej men kanske kunde vara kul att veta. =)

 

Bildkvaliteten på vanlig digital-TV är bra i mina ögon. Det är lika stor skillnad på VHS--Vanlig TV som Vanlig TV--Digital-TV. Jag har helt ärligt inte sett HDTV i verkligheten, bara i affärer och liknande, alltså inte suttit och sett en bra film i lugn och ro, och kan inte säga om filmen blev bättre eller sämre med HDTV. Men i min villa som jag bygger om 13,8 år, så vet jag. Men då är väl HDTV ute, då är det väl VUHDV som gäller :D

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis. Frågan jag ställde var lite om det finns någon beteckning på bildkvaliteten för "vanlig digita-tv"?

 

Jag har kollat på ett par Blu-rayfilmer genom PS3 på fullHD-tv och jag såg faktiskt skillnad. Det var finare bild.

Men om det var värt den pengen extra en bluray-dvd kallas är definitivt diskuterbart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

I normala fall, kan du räkna med att vanlig digital-tv är som bra analog-tv. Digital-TV är tänkt att ersätta vanlig TV, inget annat. Skillnaden mellan digital-TV och vanlig-TV är, att antingen så har du bra bild eller så har ingen bild alls, eller en masssa gröna fyrkanter som vandrar över bilden.

 

Om du kör "direktsänd"-TV (tex DV-band) analogt till en TV och även digitalt till en TV, så är man från Jupiter om man kan se skillnad på dessa. Men om bilden passerat X antal länkstationer och man bor i skogen, så är det klart att det är skillnad.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ComHem, inbyggd digitalmottagare och HDTV är ett krångligt kapitel. För att du ska kunna ta emot HDTV via en i TVn inbyggd digital mottagare gäller följande

 

1: Mottagaren ska klara av HDTV, MPEG4

2: Den ska klara CA-modul av absolut senaste snittet, CI+

3: Detta för att det MÅSTE gå att para ihop TV-kortet med CA-modulen.

 

Det senare är det ytterst få TV-apparater, om någon, som klarar av idag.

 

Se denna tråd hos MinHembio (där jag ser att du även postat denna fråga):

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=213409

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej nu tror jag att jag har grepp om det hela. Det man missar med den inbygda boxen är att jag inte kan köra HD-kanaler. Men det hade jag i vilket fall inte tänkt göra till att börja med.

Så då kör jag med den inbygda boxen tills vidare och kopplar ljudet via optiskt ut ifrån tv:n till förstärkaren och skaffar en extern box senare, när HDTV börjar ta över.

Tack alla för bra svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...