Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela filer i hemnätverk


zazza

Rekommendera Poster

Vad gör jag för fel? Jag kan dela filer till andra datorer i mitt hemnätverk om jag lägger dem i mappen Delat, men inte om jag vill dela filer eller mappar från befintlig plats.

 

Jag högerklickar på filen eller mappen, klickar på Dela, sedan kommer bara min egen dator upp som "Personer att dela med".

 

Datorerna tillhör samma arbetsgrupp.

 

Jag hade inga problem med detta med min gamla XP dator. Hur får jag det att fungera nu när jag har två Vista datorer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

I Vista så måste du även ange vem som är behörig att använda mappen. Klicka på "Lägg Till" för att lägga till användare.

 

Se bifogad bild.

 

I mappen som jag har delat ut finns två användare. Mediadatorn som är ägare av mappen + Everyone som jag har gjort till medägare.

 

Mvh Thomas

 

 

 

[bild bifogad 2009-03-12 20:00:02 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2009-03-12 20:02:29 av Thomas1]

1128770_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men... jag lyckas ju inte lägga in den andra datorn som behörig att använda mappen. När jag försöker, skapas bara ett nytt användarkonto på min egen dator. Hur gör jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i "Nätverks- och delningscenter" att:

 

Nätverksidentifiering är PÅ

Fildelning är PÅ

Delning av delade mappar är PÅ

Lösenordsskyddad delning är AV

 

Se bifogad bild.

 

Mvh Thomas

 

[bild bifogad 2009-03-12 21:01:43 av Thomas1]

1128780_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är inställt som du skriver. Jag fattar inte vad det kan vara.

 

Hmm, ser att trots att jag kryssat för "Tillåt delning med alla i samma nätverk som den här datorn" har inställningen under "Konfigurera en trådlös router eller åtkomstpunkt: Välj alternativ för fil- och skrivardelning" gått tillbaka till "Tillåt delning med alla som har ett användarkonto och lösenord för datorn". Detta hade hänt sist jag kollade också. ??? Varför lyckas jag inte välja det alternativet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...