Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router


Deestyle

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt en trådlös router som heter Dir-615.

Jag har bredband 100/10 mb via stadsnätet och en hub som jag kopplar 3 datorer till. Min fråga är. Kan jag koppa den nya routern till huben eller måste den gå rakt in i bredbandsuttaget?

 

Alternativt:

 

Om jag ersätter routern med hubben och kopplar 2 av datorerna via nätverkskaben och den tredje trådlöst. Skulle routern funka som en hub då? Samma hastighet eller blir det långsammare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kan jag koppa den nya routern till huben eller måste den gå rakt in i bredbandsuttaget?

 

Jag skulle koppla routern mellan internet och hubben. Routern har ju till uppgift att skicka ut IP-adresser till datorerna samtidigt, så att dom kan komma ut på nätet. Hubben sedan kopplar du till routerns nätverksuttag. Lär säkert fungera.

 

Om jag ersätter routern med hubben och kopplar 2 av datorerna via nätverkskaben och den tredje trådlöst. Skulle routern funka som en hub då? Samma hastighet eller blir det långsammare?

 

Det skulle säkert fungera det också. Tänk på att datorn får ju inte ha för stort avstånd till routern när du kör trådlöst. Hastigheten sjunker med avståndet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken hastighet får du ut i dag? Är du säker på att det är en hubb (= låter som en gammal grej i mina öron) och inte en switch? Om det är så att du idag får ut dina 100 Mbit på alla tre datorer kommer du att bli besviken om du kopplar in denna router först i kedjan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...