Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Flyttning av textboxar

Hagalund

Recommended Posts

Jag har ett jättestort blad med en massa textboxar på. Jag vill plocka ihop några och skriva ut dessa. Problemet är att det inte går att kopiera det jag vill ha och flytta till en ny sida för då följer inte textboxarna med., Jag har istället försökt lösa problemet som ett 15-spel där jag flyttat ihop det jag vill skriva ut i en hörna för att sedan flytta tillbaka alltsammans igen till sina platser - allt sker på samma blad i Excel. Jag trodde jag överlistat datorn men NEJ. Efter några utskrifter som går bra får jag Körfel 1004 med texten

För att inte data ska gå förlorad så kan du inte flytta celler utanför kalkylbladet i Mcrosoft Office Exel
.

Jag har brottas med detta problem i flera månader och är på väg att ge upp. Jag har t o m tömt textboxarna efter utskrift bara för att se om det gick att flytta tillbaka tomma boxar men det går inte heller.

Varför massa textboxar? Mycket bättre, normalt sett, att ha värdena i celler.

Men vill du skapa en utskrift av det hela? Testa att länka boxarna till celler!

Exempelvis, om VBA/ActiveX-kontroll, ta upp egenskaper för kontrollen och skriv för egenskapen LinkedCell

Blad2!A1

så kommer allt som skrivs i textboxen att synas på Blad2, cell A1.

Då slipper du hålla på och flytta runt, eller vad du nu gör, med dina textboxar. det är även lätt att tömma dem på värden, bara radera det som står i cell A1.

När du alla textoxar länkade kan du skapa olika mallar för olika utskrifter. En tanke som kanske passar?

Notera dock att du inte kan sätta en länk och därvid få det som står i textboxen i cellen. Istället får textboxen det som står i cellen.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Det där med länkar var nytt för mig - tack. Ditt råd löster inte mitt problem men det fick mig att tänka i andra banor. Jag kan ju skapa en särskild fast utskriftssida som har de textboxar mm som jag vill ska synas. När det är dags för utskrift kopierar jag texter, kryss mm till min utskriftsida som också innehåller textboxar mm. Typ

Sheets("Utskrift").TextBox1.Value=Sheets(Blad1).TextBox11.Value

[inlägget ändrat 2009-03-12 06:19:49 av Hagalund]

[inlägget ändrat 2009-03-12 06:20:29 av Hagalund]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...