Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud drivrutin


Deestyle

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett moderkort someter Asus p4p800. Nu är det så att ljudet är borta. Har gått in på asus hemsida och laddat ner Soundmax till moderkort men när jag installerar det så får jag meddelandet att det inte finns nån drivrutin. Vad är det för drivrutin jag behöver? Till ljudkortet eller?

"Ljudstyrenheten för multimedia" är förresten markerad med ett gult frågetechen.

 

[inlägget ändrat 2009-03-11 10:52:15 av Deestyle]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver kanske installera Chipset-drivrutinerna som du hittar under rubriken Utilities bland drivrutinerna, se till att ta senaste versionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, men datorn kan ju söka själv när man ska installera drivrutiner. Varför måste man då själv ange Utilites-sökvägen etc? (Var är förresten hela sökvägen dit).

 

En annan variant är ju att godkänna att datorn går ut på nätet och söker själv. Det dröjde så länge nyss att jag hann inte vänta in resultat.

Nu sitter jag inte vid burken hemma men kanske kan ta råden med mig hem, om det finns några, alltså:

 

Hur får man igång ljudet igen när felmedelandet lyder ungefär så här.

1/ Annan enhet kanske används, stäng den och prova igen

2/ Drivrutinerna saknas, installera dom igen (enligtg ovan, låt datorn söka själv)

Jag får inget liv i burken och tror inte att hårdvaran gått sönder. Det brukar aldrig vara felet på ljudet.

 

Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, det var precis vad som behövdes. Nu funkar ljudet igen. Tack! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deestyle:

Det var roligt att! :thumbsup:

 

JBear:

Utilities syftade på en rubrik på webbsidan för drivrutiner till Asus-moderkortet.

 

När man trycker på Uppdatera drivrutin i Enhetshanteraren och väljer att den får gå ut på nätet så det enda ställen datorn kollar på är Windows Update, så vitt jag vet. Det är långt ifrån alla drivrutiner som finns där, särskilt är det så för XP, och de som finns där kan vara gamla. Därför är det oftast mycket bättre att själv söka upp drivrutinerna hos tillverkaren och ladda hem och installera dem själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

FROSSLUNDHEJ, de Utilities jag skrev om syftade på en rubrik på webbsidan med drivrutiner för moderkortet Asus p4p800. Är du på den webbsidan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FROSSLUNDHEJ

Cecilia, jag är inne på asus hemsida men hittar inget. Mitt moderkort heter p5vd2-x. Jag har exakt samma problem som han beskrev där uppe, men jag hittar inga chipsets.

 

 

 

Edit: Hur kollar jag vad mitt ljudkort heter? det ligger i moderkortet och jag hittar inte någonstans där det står.

[inlägget ändrat 2009-06-05 03:17:49 av FROSSLUNDHEJ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur du gör men jag ser både en rubrik Utilities och Audio för ditt moderkort och Windows XP. Under Utilities finns ett program Asus Update som väl kan se till att uppdatera alla drivrutiner för moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...