Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Går det att helt spärra ett användarkonto i XP från nätverket ?

Knetha

Recommended Posts

Jag har flera användarkonton på min XP-dator (XP Pro). Jag skulle vilja spärra ett av dem helt från att komma ut på nätet, men vill ha det att fungera på ett annat användarkonto.

Tar jag bort nätverkskortet eller nätverksanslutningen så görs samma åtgärder på det andra kontot...

Jag är däremot inte i behov av några "säkerhetsfunktioner". Om jag lyckas spärra kontot från nätet finns det ingen risk att en användare "fixar" det och då kommer ut igen. Användaren vill inte ha möjligheten.

Går det att lösa ?

Om jag lyckas spärra kontot från nätet finns det ingen risk att en användare "fixar" det och då kommer ut igen.

Den risken finns alltid där om användaren har lokala admin-rättigheter, vilket väl man måste räkna med i en hemmamiljö (utan AD, etc).

Det finns säkert ngn tredjeparts programvara som kan lösa det du är ute efter - kolla efter "parental control" etc. Här är ett exempel på sida:

http://www.sofotex.com/download/Security/Parental_Control/

Exempel på programvara som skulle kunna vara intressant:

http://www.advancedparentalcontrol.com/overview.htm

[inlägget ändrat 2009-03-11 09:26:44 av bregga]

Om du inte bryr dej om att en användare som är lokal admin på datorn kan ändra tillbaka inställningen (dvs. användaren själv väljer att inte göra det trots att den kan) och du med "nätet" menar internet..

Då är det lätt att (inloggad som användaren själv) via Internet Explorers Internetalternativ samt flik: Anslutningar välja "LAN-inställningar" välja att Markera "bock" för "Proxyserver" samt ange "127.0.0.1" som adress samt valfri port (t.ex. 80)

skall användaren komma åt delade nätverksresurser så kan du markera "Använd inte proxy för lokala adresser" och via knappen avancerat ange ipadressen till resp delad nätverksresurs som Undantag..

(Ange dock ej ev. "bredbandsDelare" äk. "router")

I.o.m. detta så kan användaren inte surfa men kan komma åt de specifika nätverksdelningarna via deras ip.adress!

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

Jag menar HELA nätverket, utanför routern iallafall. Inte ens antivirusprogrammet ska kunna komma ut och hämta uppdateringar. Så att "bara" ändra i IE hjälper mig inte fullt ut...

Det kanske inte går, men det skulle vara bra.

[inlägget ändrat 2009-03-12 09:18:07 av Knetha]

Kolla om K9 gör det som du vill. Det är ett sådant föräldrakontrollsprogram som joe skrev om.

http://www.k9webprotection.com/

Inte ens antivirusprogrammet ska kunna komma ut och hämta uppdateringar.
I mina öron så låter det ju inte så bra förstås.

Inte ens antivirusprogrammet ska kunna komma ut och hämta uppdateringar.

I mina öron så låter det ju inte så bra förstås.

Det var bara menat som en förklaring till hur "okommunicerbart" jag vill att kontot ska vara. Antiviruskoller kommer såklart att finnas på konton som får kommunicera med nätet.

Inget kommer att hämtas eller installeras på kontot. Men om MSN eller andra program, som redan ligger på datorn, får för sig att "söka kontakt" så ska det vara lika omöjligt som om datorn inte alls hade något nätverk.

Angående programmet K9 Web Protection så klarade det inte att blockera P2P-program så jag tror inte att det fyller mina krav, men jag har mailat deras support och frågat.

[inlägget ändrat 2009-03-16 18:06:50 av Knetha]

• 4 weeks later...

Har NU fått svar från K9 på mitt mail till dem (inte så snabbt...) men tyvärr funkar inte deras produkter till mitt "problem".

De skrev: "Unfortunately K9 is not built to do that. It is only a web filter that sees HTTP and HTTPS traffic. You might want to look into other types of software, or see if windows has an option to do so."

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...