Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Konstigt startproblem, aldirg sätt nått liknande...

rundberg88

Recommended Posts

Hej. Jag har åkt på ett väldigt konstigt problem med min bärbara dator. Allt fungerade riktigt för nån vecka sen, men helt plötsligt hängde sig hela datorn. Gick inte att röra musen eller göra något annat. Jag stängde asv och startade om daton med strlmbrytaren, och det var här problemen började. Känns som ett väldigt udda problem men skall försöka förklara så bra som möjligt.

När jag trycker på datorn så kan två olika saker hände, varav de senare är vad som händer största delken av gångerna jag slår på datorn.

1. Den vanliga bootskärmen kommer igång, fast man ser att det är konstiga stäck och lite skillnader i färger än det "vanliga". Låter man datorn stå och tugga lite får man fram en svartskärm fylld med dubbel nollor. Alltså hela skärmen fylls med 00 00 00 00 o.s.v. sen händer det inte så mycket mer. När den bootar så här kan man trycka sig in i felsäkert läge men inte mycket mer än så.

2. Detta händer nästan varje gång jag försöker starta datorn. Skärmen är helt svart, men efter ett tag börjar man se att vissa av pixlarna sakta men säkert byter färg till vitt. Så håller den på tills hela skärmen helt övergått till den vita färgen. Sen slocknar skärmen igen för att börja om på nytt. Jag har märkt att datorn tillslut lyckas boota win XP om den får stå på ett tag, men även då är större delen av skärmen svart, med en liten blå ruta (tror detta är lite av windows inloggningen man ser) med en muspekare i. Rör man på musen så slocknar skärmen för att sedan tändas igen med muspekaren på nån annan del av skärmen. Fortfarande är det bara en liten blå ruta man ser.

Jag har vart inne i felsäkert läge och updaterat drivrutinerna till grafikkortet utan större framgång (Geforce go 7400) och jag har även startad med windows skivan i (när datorn startar på det första sättet) och reparerat windows. Även här utan framgång. Att tilläga här är att ungefär var tredje bokstav är utbytt mot ett annat tecken, så det är en gissningslek för att lyckas se vilka knappar o.s.v. man skall trycka på för att t ex reparera windows. Därför vågar jag inte ge mig på att formatera hårddisken för att installera om xp från grunden, då jag inte kan se vad som står.

Är det någon som har nån lösning eller iaf säga vad som kan vara problemet? Ni får ursäkta för ett långt inlägg, men var en del att förklara...

Jag kan försöka ta bilder på det hela om ni tror att det kan hjälpa.

mvh Fredrik

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...