Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processorfläkten stannar


Megladon

Rekommendera Poster

Tja.

Har problem med en dator. När jag startar upp windows och kommer in till "skrivbordet" så börjar datorn fryslagga. Man kan göra nånting i ~10sec sen fryslaggar den i ~10sec och så håller den på så.

 

Öppnade burken och startade om datorn. Precis när man startar datorn går processorfläkten igång men när den når "maxvarv" så dör den plötsligt och stannar igen. Den går sedan inte igång över huvud taget mer, inte under uppstarten och inte när den är igång.

 

Någon som vet vart felet ligger?

 

Sitter för övrigt en amd athlon 3200 i om jag minns rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis när man startar datorn går processorfläkten igång men när den når "maxvarv" så dör den plötsligt och stannar igen.

 

Går det att göra detta varje gång?

 

Vad betyder "fryslagga"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att göra detta varje gång?

Göra vad? alltså när jag startar datorn så sätts ju fläkten på av sig själv. Men den förblir aldrig på utan den startar bara igång och dör sen efter några sekunder.

 

Vad betyder "fryslagga"?

"hänger sig" "hackar" "stannar" "fryser" "laggar"

you name it ;P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Verkar som jag ser det vara 2 möjligheter

Alt1. Styrningen av fläkten från moderkortet funkar inte.

Det är normalt att den går upp till full fart vid start men sedan ska den ju lägga sig på lagom hastighet, inte stanna.

Testa att koppla fläkten direkt till 12V.

 

Alt2. Fel på fläkten. Ja funkar den när du kör den direkt på 12V så bör det inte vara något fel.

 

En metod att få lite koll är att när datorns startar välja gå in i BIOS och kolla temperaturer. Den för processorn bör stiga rätt snabbt.

Du kan också se fläktvarvtal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som jag ser det vara 2 möjligheter

Alt1. Styrningen av fläkten från moderkortet funkar inte.

Det är normalt att den går upp till full fart vid start men sedan ska den ju lägga sig på lagom hastighet, inte stanna.

Testa att koppla fläkten direkt till 12V.

 

Alt2. Fel på fläkten. Ja funkar den när du kör den direkt på 12V så bör det inte vara något fel.

 

En metod att få lite koll är att när datorns startar välja gå in i BIOS och kolla temperaturer. Den för processorn bör stiga rätt snabbt.

Du kan också se fläktvarvtal.

 

Tack för tipsen. Jag började med att gå in i BIOS och kolla läget, det stämde som du sa att processorns temperatur höjdes och fläkten gick ändå inte igång. Jag tog sedan bort cpu fläkten, kopplade in den i en annan 12volts port och då funkade den fint.

Vad får vi då ut av detta? Jo det borde väl vara som du sa, att styrningen av fläkten från moderkortet inte fungerar

Frågan är då hur man skall lösa det? :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag hade inte brytt mig om att lösa problemet.

Nått håller väl på att gå åt fanders med moderkortet.

Men nu fungerar det ju som jag ser det.

Processorn får den kylning den behöver, allt väl.

 

(byggde en ny dator de 3st chassifläktarna var kopplade 2st till kontakter på moderkortet, 1 st till en matning från nätaggregatet för fläkt.

resultat: endast 1st fläkt startade.

köpte ny fläkt, den startade inte heller...

tryckte knappnålar genom sladdarna och kunde koppla in en voltmeter

moderkort 1 11Volt (fläkten startar)

moderkort 2 5 Volt

nätaggregat 4 Volt

Varför? Jo eftersom moderkortet och nätaggregatet var kalla så stod fläktarna stilla..

Åtgärd: Kopplade alla 3 fläktarna direkt till 12V, en sladd från nätaggregatet för hårddisk/CD gav 12V.

Klart.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...