Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från VOB till WMN


cat80

Rekommendera Poster

De filmer jag tagit med min Sony digitalkamera har jag regelbundet redigerat med hjälp av Windows Media Maker. Jag har därefter sparat filmerna på datorns inbyggda hårddisk i det format som redigeringsprogrammet arbetar med ( = wmv). Därutöver har jag med hjälp av Gear Video 8.20 lagrat varje film även i mpg-format.

 

Nästa steg i min filmhantering har varit att bränna de mpg-lagrade filmerna på DVD. Tyvärr har jag gjort misstaget att därefter ta bort filerna från min dator, både dem jag lagrat i format wmv och dem jag lagrat i format mpg.

 

En del av dem skulle jag velat ha haft kvar i datorn för att antingen sända dem till vänner eller för att omredigera dem. Den chansen har jag försuttit eftersom jag inte lyckats återföra filmerna från DVD-lagring till lagring i datorn.

 

Frågor:

a) Hur gör jag för att ladda in de filmer jag har på DVD i min dator så att de återfår det ursprungliga formatet wmv (= det format som underlättar/möjliggör redigering med hjälp av Windows Movie Maker)?

 

B) Filerna på DVD tycks vara lagrade i formatet vob. Här har tydligen skett

en successiv omvandling (wmv -> mpg -> vob), varav den första initierats av mig.

Hur kommer det sig att vob dyker upp? Finns ingen standardisering, ingen kompabilitet?

 

/CAT80

[inlägget ändrat 2009-03-09 11:22:43 av cat80]

 

 

Flyttas till Film- & Videoredigering

 

Jonas_Bo, moderator

 

[inlägget ändrat 2009-03-09 11:50:33 av Jonas_Bo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VOB är i själva verket en variant av MPEG-2.

 

Jag vill rekommendera följande site för all sorts hjälp som rör videofiler. http://www.videohelp.com/

 

Tyvärr verkar det inte finns någon info om att konvertera till wmn, men kanske du kan hitta någon guide för att konvertera till ett format som du sedan kan importera i ditt program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjärtligt tack

för upplysningar och tips.

 

Jag ska anlita min son om med hans hjälp försöka följa dina råd.

 

/CAT80

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

B) Filerna på DVD tycks vara lagrade i formatet vob. Här har tydligen skett

en successiv omvandling (wmv -> mpg -> vob), varav den första initierats av mig.

Hur kommer det sig att vob dyker upp? Finns ingen standardisering, ingen kompabilitet?

 

VOB är som gip skriver en variant av "MPEG 2" men vob är i egentlig mening inget format.

 

När brännarprogrammet konverterar filerna till "Legal DVD-Video" då döps filerna till VOB, IFO mm och läggs i en huvudmapp som heter Video TS.

Det här är DVD-Video standad som alla TV anslutna DVD spelare förstår och kan läsa men själva filmfilerna har formatet MPEG 2 dock med några begränsningar, det är alltså inte vilka MPEG 2 filer som helst.

 

 

a) Hur gör jag för att ladda in de filmer jag har på DVD i min dator så att de återfår det ursprungliga formatet wmv (= det format som underlättar/möjliggör redigering med hjälp av Windows Movie Maker)?

 

Om man konverterar fram och tillbaka så är risken för kvalitetsförsämringar ganska stor, det går att konvertera från MPEG till DV med Nero dock som jag sa med risk för sämre bildkvalitet i slutresultatet, DV kan importeras och redigeras i Movie Maker.

 

Normalt importerar man film från DV kamera till datorn med Movie Maker i formatet DV (DV-AVI) det är samma format som ligger på kamerabandet, ska man bränna Legal DVD-Video då exporterar man den färdiga filmen till hårddisken också i DV format , man behåller alltså samma format tills man konverterar till DVD.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningarna.

Jag har gjort som du beskriver. Men nu inträffade det fallet att jag ville redigera om en film som jag fört till en skiva (DVD). Det var bl a fråga om att ändra i felstavad text som jag fogat till filmen.

 

Jag har nu sökt på Internet och hittat ett antal Video Converters. De jag nu använt klarar av överföring från VOB (MPG) till wmv men missar att föra över den sista snutten av filmen det är just där de felstavade orden finns.

 

Finns det någon som känner till någon helsäker Converter?

 

/CAT80

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De jag nu använt klarar av överföring från VOB (MPG) till wmv men missar att föra över den sista snutten av filmen det är just där de felstavade orden finns.

 

Det måste finnas någon anledning till varför inte den sista snutten överförs, kanske den finns i en annan fil i "Video TS mappen", filmer brukar delas upp i fler filer när dom konverteras till DVD-Video.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga stora problem att gå från wmv till mpg. Fungerande program finns. Att gå andra vägen tycks vara betydligt svårare. Det kanske kan förklaras av att återvägen inte är särskilt eftertraktad. Det är inte mycket att vinna på att skapa hjälpmedel för att klara av den uppgiften.

 

Vad jag förstår finns ingen slutgiltig standardisering inom datavärlden. Det är en ung industri. Det är långt till vägs ände. Nyhet följer på nyhet. Mycket nytt och bra utvecklas men det är svårt för oss konsumenter, amatörer att hinna med och så förblir det säker så länge utvecklingen är så snabb och dynamisk som nu.

 

Jag tackaR alla som kommit med råd. Jag har insett var problemen finns men inte hur de ska lösas. En regel står i alla fall klar för mig:

 

RADERA INGET FÖRRÄN DU ÄR BOMSÄKER PÅ ATT INTE LÄNGRE BEHÖVA DET DU TÄNKT RADERA.

 

/CAT80

 

[inlägget ändrat 2009-03-11 20:22:30 av cat80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...