Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

sökes: inspelningsbar dvd-spelare till VHS-band!


jonsson137

Rekommendera Poster

jonsson137

hej!

inte så enkelt det här med att få över sina gamla vhs-band till dvd...

köpte Magix movie saver men blev grymt besviken...

nu funderar vi på om det ändå är enklast (om man inte vill lämna bort banden förstås) att köpa en inspelningsbar dvd??

1. Skulle vara tacksam för tips o ev varningar, måste det vara en

dvd m vhs-spelare? vi har ju vår gamla vhs-spelare...eller är det enklast o säkrast med det? MEN-- den får inte kosta för mycket! med eller utan H-disk?

2. Är det möjligt att redigera sen i datorn? vi har pinnacle program.

 

Har läst att det ska gå att föra tillbaka vhs-filmerna från videospelaren till en dv-kamera om den har AV-in-uttag..?, men det hade inte vår, och då finns väl ingen lösning där, eller?

 

tacksam för svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Var ett tag sedan jag förde över från vhs till datorn. men då använda jag ett tv kort installerat i datorn och sedan sparade som vob filer med ett vidoeredigeringsprogram (Sony Vegas) men det går med Pinnacle med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att föra över analog video via DV kamera är som du själv nämner ett sätt, det går att programmera om många DV-kameror så dom får AV och DV-In, här är en länk med ett antal kameramärken där omprogrammeringen kostar 500:- har jag för mig:

http://home.swipnet.se/studiovision/

OBS att vissa kameror bara kan programmeras för DV-In, inte AV-In.

 

Jag har själv en Digital 8 som jag fick omprogrammerad för ett antal år sedan, den har både AV och DV-in, den funktionen har jag haft mycket stor nytta av och det här är nog det kvalitetsmässigt bästa sättet för överföring om man inte vill satsa på ett Video-kort med processor, dom korten är dyra.

 

Min erfarenhet är att med kameraöverföring blir bild och ljud-kvaliteten bra och filerna blir perfekt anpassade och lätthanterliga för redigeringsprogrammen i datorn.

 

Men det finns nackdelar också, om det inte går att föra över rätt igenom kameran utan måste först spelas in på ett DV-band så sliter det på kamerans veka bandmekanism om man har mycket VHS att föra över, det bästa är alltså om kameran kan föra över direkt utan mellan-inspelning på DV-band.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonsson137

Hej,

ja just det programmet är det!...

2 stora problem:

ljud o bild är dåligt "+syncade" + att filmen blir "darrig" med jämna mellanrum, typ .....xxx.....xxx......xxx.....xxx....osv.

känns meninglöst att fortsätta...

Har haft kontakt med Magix de vill jag ska köra "syschech" o sända till dom ... har kört det men sen vet jag inte hur jag ska sända tillbaka och OM jag ska...?? (Jag är inte data utbildad.) Jag har i alla fall framfört mina synpunkter på programmet! Sen har jag hittat flera på nätet med liknande problem med just detta programmet. Så då är det inte bara lilla jag...

MVH.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

Jag tycker du skall reklamera ditt MAGIX VIDEO SAVER hos återförsäljaren du köpt det hos.

 

Själv har jag använt en USB TV mottagare Pinnacle 330E för att konvertera VHS till både xvid och mpg med gott resultat.Mottagaren har möjlighet för anslutning av composit och konverteringen sköts enkelt med

TV programmet.

 

Sen finns det Hauppage mottagare som ej belastar datorn så mycket vid konvertering .Finns en tidigare tråd om det.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonsson137

jaha....ska försöka lämna tillbaka!

men det du har... hur funkar det? kostnad? krångligt? jag vill gärna kunna redigera i pinnacle programmet för det kan jag sedan tidigare...

(eller ska jag satsa på dvd-inspelaren??)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Konverterar man till mpg. så kan man redigera i Pinnacle studio 10 som medföljde som bonus

 

Men problem kan ju bero på att datorn ej orkar riktigt så ett Hauppage med s.k hårdvaruavkodning kan vara intressant.Vet inte hur det funkar men det vet nog Flora.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...