Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felformatering


voxheden

Rekommendera Poster

Hej alla!

För ett litet tag sedan lyckades jag med konststycket att formatera fel hårddisk vid ominstallation av windows. Fråga inte hur jag lyckades men diskarna har samma storlek och jag var trött...

Då jag formaterat och installerat windows märkte jag mitt misstag då jag hittade inte ett utan 2 windows bland mina hårddiskar :/

Ut igen och omformatering av inte en utan 2 hårddiskar nu och ominstallation på den tilltänkte kandidaten.

Paniken kom krypande då jag märkte att den hårddisk jag formaterat av misstag innehöll alla installationsfiler jag hade behövt samt...en stor del a mina digitalfoton jag samlat på mig. Finns backup på de flesta så ingen större tragedi men senaste året kommer hamna i glömska om jag inte återfår de på något sätt.

 

Har sett att det finns program som getdataback osv. men min oro är att när jag omformaterade hårddisken alla korten fanns på tog jag bort den partitionen av nån anledning, istället för att formatera.

Jag valde alltså vid installation att "Ta Bort" partitionen för att sedan skapa en ny.

 

Finns det nån räddning för mig?

 

//Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta bort partitionen förstör ingen data på disken.

 

Getdataback ska klara det ta tillbaka data

OM du gjorde en snabb formatering...

 

körde du en Full formatering är det svårare. men prova...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med full formatering?

Jag körde den formateringen som man blir tillfrågad vid installation av win vista.

Provar getdataback och återkommer med resultat.

 

Tack för svar!

//Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Full formatering Skriver över datat på hela disken.

 

snabb formatering tömmer bara fil indexet...

 

tar du bort en partition fösvinner bara informationen om partitionen. inga filer/data ändras...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...