Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En hårddisk borta ur Windows men kvar i bios


Plaincollar

Rekommendera Poster

Plaincollar

En av mina 2 hårddiskar har försvunnit ur Windows men ligger kvar i bios (se bifogad bild). Channel device three och four har samma nummer (0). Datorn stannar vid rullbandet när båda diskarna är i men kopplar jag ur den som inte syns i Windows och endast har kvar den första där också sytempartitionen ligger fungerar allt. Problemet började när jag körde Partition Magic men gick ur utan att ändra något. Måste jag döpa om Channel device four tillbaka till 1 (som blivit 0) och hur gör jag det i sådana fall? Eller?

 

Tacksam för hjälp// Pc

 

[bild bifogad 2009-03-08 14:43:24 av Plaincollar]

1127837_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Måste jag döpa om Channel device four tillbaka till 1 (som blivit 0) och hur gör jag det i sådana fall?

 

Nej, det behövs inte. 0 visar bara att det är första disken på den kanalen (4:e i ditt fall).

 

Det är inte så att du råkat markera disken som bootbar (bootable) i PM?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Partition table error #120

 

#120 The logical drive chain is incompatible

This error occurs under some operating systems when logical partitions are not chained together in the expected order. DOS, OS/2, Windows 95, Windows 98, and Windows NT require that logical partitions be chained together in ascending order. Some other operating systems do not require this. For example, some versions of the Linux FDISK utility chain logical partitions together in the order they are created. This error message identifies a very dangerous situation; using the DOS FDISK in this situation can cause loss of one or more partitions.

 

For solutions to this problem, see the instructions in Resolving partition table errors. If you decide to back up your data and recreate your partitions, you may have to use the same partitioning program that you used to create the partitions in order to delete them. Norton recommends recreating the partitions with DOS FDISK or PartitionMagic.

 

Lösning hos PM support är att tömma disken och köra om, en disk med uteslutande 200 GB installerade program. Kan man inte komma runt problemet på annat sätt??

 

Häls Pc

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag vet inget enkelt sätt att åtgärda det på.

 

Jag har program där man kan se exakt vad som finns på hårddisken och även göra ändringar, men om man inte är insatt i hur filsystem och partitioner är uppbyggda, så är risken att man gör det ännu värre. Jag har även ett mer manuellt FDISK-program än FDISK, men även här måste man veta vad man gör.

 

Vill du prova så säg till så skickar jag programmen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Ja tack. Vore suveränt. Värt att prova i alla fall.

Norton PM lösning är primärt att ta en backup på disken för att sen formatera om etc. Frågan är hur man gör en backup när datorn inte kommer åt disken??? Via Erd Commander kanske? Eller dina program kanske löser den frågan?

 

Tack på förhand // Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

"As you can see, we've had our eye on you for some time now, Mr. Anderson"

Vart tog programmen vägen?

 

Häls Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Tackar och bockar. Återkommer med feedback.

Ha' de' //Pc:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Plaincollar

Jag ger upp. Omöjligt att identifiiera den andra hårddisken i Windows. Om man nu följer Partition Magics råd att tömma disken och formatera om den på nytt; hur skall jag gå till väga "när den inte finns" annat än i bios? I diskhanteraren syns den inte och Partition Magic hänvisar till error #120 (se tidigare inlägg). Vad göra????

 

Moment 22/Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Hittade en länk på forumet:

 

http://support.microsoft.com/kb/289022/sv#appliesto

 

från Microsoft som skrev så här:

 

[log]Följande är ett exempel på en standard-Boot.ini-fil från en dator med Windows XP Professional:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

 

 

Detta är ett exempel på Boot.ini-filen som visas ovan i en tidigare installation av Windows 2000 på en separat partition.

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect[/log]

 

Min dator startar ju inte när båda mina hårddiskar är inkopplade utan bara när endast disken med systempartitionen är i. Vidare så ligger systempartitionen C: som partition 2 av 3 på disk 0.

OM det nu är min Boot-fil som spökar (som inte riktigt ser ut som en sund boot-fil...sanslös :-/ ), hur skall den skrivas i förhållande till ovan exempel två som bara har 1 disk med 2 partitioner emedan jag har 2 diskar med 5 partitioner.

 

Stort tacksam för synpunkter. //Pc

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Hej

Boot.ini-filen var det inget fel på.

Har nu bootat datorn med Windows installationsskivan och tryckt R för att reparera Windows med hjälp av återställningskonsolen. Jag har fått rådet att trycka 1 för att logga in på min Windows installation när jag skall välja. Nu har jag tre val:

 

1: K:\MiniNT

2: K:\I386

3: C:\SYSTEM

 

Vet inte vad K står för men är det 1 jag skall trycka på???

 

Hjälp! //Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, borde inte Windows ligga i en mapp som heter Windows? Eller är det något särskilt med din dator.

 

Vad har du tänkt att göra i återställningskonsolen (reparationskonsolen)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Hej!

Jo, min dator är lite speciell. Den är besatt och helt störd.... Recoverypartitionen ligger som "Okänd Partition" i disk 0 i diskhanteraren och är inte åtkomlig så den kan man glömma. Har en XP Pro skiva men också installationsdiskarna från HP som bygger på XP Home Edition vilket jag kör på i den stationära.

 

Jag har gort allt? en amatör kan göra. Datorn fungerar felfritt med Disk 0 men om jag även ansluter den andra disken 1 och startar så stannar allt upp efter setup-fönstret.

Nu bryr jag mig inte lägre om innehället på disk 1 utan vill bara komma åt den. Så länge som den inte existerar i Windows (dock i bios) är det svårt att göra något. Disk 0 däremot vill jag ogärna tömma. [På disk 0 (som jag nu kör på) har jag tre partitioner: 0 Recovery 1 System 2 Applications. Disk 1 har två partitione: 0 Swap 1 Media]. Uppenbarligen stör disk 1 disk 0 eftersom datorn bara bootar när 0 disken är ansluten. Hur skall man göra för att få disk 1 synlig???

 

Häls Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recoverypartitionen ligger som "Okänd Partition" i disk 0 i diskhanteraren
Låter väl i och för sig normalt. Man ska ju inte komma åt den från Windows utan BIOS ska starta något där för att göra återställningen.

 

Jag föreslår att du testar båda hårddiskarna med Seagates testprogram SeaTools for DOS (ej varianten for Windows) som du lägger på en CD eller en diskett som du startar datorn från. Förhoppningsvis så kan du få igång testprogrammet med båda hårddiskarna i datorn.

http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Hej

Nu har jag kört Seatools för Dos enligt konstens alla regler. Kom upp några skärndumpar (se bild) men när avtalet dök upp så frös programmet och gick inte att godkänna eller skrolla etc. Stendött. Finns ett avsnit som beskrivar varför det kan bli så men allt det var som det skulle. Lär väll inte göra någon skillnad om jag skapar en bootbar cd istället för diskett.

Ett ord som kommer upp är "TURBODSK 2.1" men det ordet finns inte på hela Seagate's domän. D: berörs också där Recoverypartitionen ligger/legat?. När jag trycker ctrl alt del för att komma loss från det frysta Licence agreement-bilden blir jag uppmanad att att skriva Copy *.Log B: Tydligen förväntar dem sig att man har två floppy divare..?

 

Nä seatool verkar inte fungera. Men du har säkert ett annat förslag :-)?

 

Häls Pc

 

[bild bifogad 2009-04-03 20:08:41 av Plaincollar]

1133692_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så mcket i datorn som används när det testprogrammet ska dras igång, men RAM-minnet används. Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86, från CD eller diskett:

http://www.memtest.org/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...