Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bildskärm "klickar" vid start !!

jule

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Fujitsu Siemens ScaleoView W19-1 som kom med vid köp av Hem-PC via ett företag. Den 3 åriga supporten som följer med gick ut för en månad sen så de totalvägrade att ens svara på frågor.

Problemet jag har är att när jag startar datorn så är bildskärmen svart och powerknappen står och blinkar i takt med ett klickljud. Typ, 3 klick, tyst en sek, tre klick, tyst osv.

Efter många omstarter och urdrag av sladdar brukar de komma igång.. men det blir värre för varje gång :(

Nån som vet vad detta kan vara eller vet vart jag kan vända mig?

Tack!

//Julia

Spontan gissning: skärmen håller på att ge upp.

Fallerande part? Nätagg? Elektronik? Svårt att veta

Värt att reparerar: Nej, inte med tanke på vad en ny skärm kostar.

Slutsats: Håll ögonen öppna efter ny skärm, en ny 22" skärm kostar inte mer än 2000 kr idag. Visserligen trist att det sker så snart efter att du köpt loss (?) skärmen/efter att garantin gått ut, men jag lovar att 22" är mycket trevligare att jobba med än 19".

Enda nackdelen är väl om man ska spela spel och inte har ett grafikkort som klarar av att närma sig upplösningen på skärmen. Eller för den delen inte klarar av 16:10 formatet.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1019

Jag har modellen före denna vid en dator

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=327821

och kan inte säg annat än att jag är jekligt nöjd. Dock två saker att beakta

• Inbyggda högtalarna är skräp

• Det är en blank skärm, dvs om du sitter så att du kan få reflexer från fönster kan det störa.

• Foten är trevligt, höj och sänkbar är inte fel. Pivot, tja, det kan de flesta leva utan.

• USB-hub, USB-kontakter kan man aldrig få för många av.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Om det inte är datorns nätaggregat eller moderkort som har mer eller mindre gett upp. Det beror ju på vad du menar med

Efter många omstarter och urdrag av sladdar brukar de komma igång
Omstarter av datorn eller av bildskärmen?

Bildskärmen går inte att stänga av när den står och blinkar så. Jag brukar stänga av datorn genom att hålla inne knappen. Sen knäpper jag av strömknappen på förgreningssladden och låter den va i 1-2 min. Så det är alltså både datorn och bildskärmen som får vila.

Hej

Jag har en LCD skärm som uppför sig ungefär lika dant.Jag kom på att om jag stänger av skärmen på brytaren när datorn är avslagen så startar skärmen om jag sen slår på den strax innan eller under datastarten .

Du kan ju prova!

LARSAS

Jag vet inte om orsaken ligger hos datorn eller skärmen.Det kan man ju testa med en annan skärm som man vet är hel.

[inlägget ändrat 2009-03-08 16:15:23 av LARSAS]

Hej

Jag tänkte bara ge lite uppdateringar så jag fortfarande inte fått bukt med problemet.

Igår: Jag hade haft på datorn och bilskärmen i några dar eftersom jag inte vågat stänga av den. (Bildskärmen fungerar ju bra när den väl är igång...). Så testade jag att bara starta om datorn, det gick bra, bildskärmen hängde med. Sen testade jag att stänga av datorn helt och även bildskärmen, och efter kanske 2 min starta upp allt igen. Det gick oxå bra! Fint tänkte jag, o trodde lite att bildskärmen bara hade knäpp som var över nu.

Idag: Så fick datorn o skärmen stå av över natten. Men idag när jag skulle starta allt igen så betedde den sig likdant. Jag har fått låna en annan bildskräm (en platt vanlig 19"). Med den inkopplad fungerade allt normalt.

Jag tänkte även att jag skulle testa att koppla in den knäppa bildskärmen i en annan datorn när jag får möjlighet.

Vad tror ni? Bildskärmen det är fel på? Vad kan vara fel? Värt att laga?

//jule

• 4 months later...
mattias aspholm

hej! jag har samma problem med min bildskärm under uppstart, men när den väl är igång fungerar den jättebra. Det kan ta 5-10 minuter, ibland mer, efter det att datorn startats innan skärmen går igång. Samma sak om skärmsläckaren varit igång ett tag. Men en omstart har ingen inverkan precis som för jule.

slutsats: Så länge skärmen är "varm" fungerar den utmärkt.

Fråga: sitter det en värmare av något slag i skärmen?

Har haft en del nätstörningar i området på sista tiden. Det är ju möjligt att någon spännings peak förstört något i skärmen.

/mattias

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...