Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAM iBook PowerPC G3


Klara Verba

Rekommendera Poster

Klara Verba

Min frus iBook som köptes 2002 har RAM-minne 256 MB. En minnesenhet på 128 är fast, en på 128 är en utbytbar modul.

 

Systemet går numera bedrövligt trögt. Vi har därför försökt byta den fria minnesmodulen (128 MB) mot en nyköpt på 512 MB.

 

Men det verkar som om systemet inte vill ta emot.

 

Behövs möjligen något programvarutillägg för att maskinen skall "svälja" mer än 128? Eller VAD kan man göra för att få rimlig fart på systemet?

 

Min fru är fackboksförfattare och behöver naturligtvis ett fungerande arbetsredskap. Men hon (som inte länge är purung) vill helt uppskjuta byte av dator. Och visst trodde man att en Apple skulle vara uppgraderbar i det här (enkla) avseendet! Och så måste det väl också vara!

 

Tacksam för all hjälp!

 

(Personligen föredrar jag förstås PC som oftast är lätt att uppgradera; men nu är det som det är: frugan är Mac-beroende...)

/Klara Verba

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Hur mycket minne stöder den här iBook modellen?

Det inhandlade 512MB minnet,

är det avsett för just den här modellen av iBook

eller är det ett standard SO-DIMM?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.crucial.com/#

 

Om man tittar i Crucials minneskonfigurator för iBook i med G3 processor

finns ett antal varianter men de aktuella skall kunna ha max 640 MB inkl. det permanenta ,Så 512 MB om den har 128 MB fast installerat verkar o.k

 

Men minnena har olika artikelnr beroende på hur snabb processorn är,Troligen är det viktigt att man väljer precis rätt minne.

 

LARSAS

 

Men om datorn fungerat bra tidigare med 256 MB minne kan man kanske

göra annat för att få fart på den.Min erfarenhet av MAC är liten och gammal så jag vet inte vad man gör!

[inlägget ändrat 2009-03-08 11:07:30 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klara Verba

Enligt tillgängliga uppgifter stöds 640 MB RAM.

 

Ingenting i 512-modulens märkning tyder egentligen på att den är SPECIELLT avsedd för iBook (eller Mac över huvud taget).

 

Det inköpta och ej fungerande minnet är märkt:

 

KVR133X64SC3L/512

 

Jag kan naturligtvis misstänka att "133" står för frekvensen (som enligt maskinen själv har en busshastighet på 100 MHz). Undrar om DETTA kan vara orsak till att systemet inte verkar godta det nyköpta minneschippet!!??

 

Men jag skulle gärna höra av dem av er som kan mer än jag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klara Verba

Jag skall tillägga att processorn är på 800 MHz

 

/Klara Verba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Den där minnestypen är bakåtkompatibel vad gäller hastighet.

 

Det är nog så att man ej kan använda ett standardminne till en IBook med

G3

 

Jag kan ej hitta något rekommenderat minne till din iBook 800 Mhz G3

varken hos kingston eller corsair.Som du säkert sett av länken du fick så har dock Crucial det.

 

Komplett.se säljer Crucial .Har dess minnesconfigurator,Kontakta dom för rådfrågning.De borde också ge garanti för att minnet fungerar annars retur.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klara Verba

Tack! Skall pröva.

 

Undrar samtidigt vad jag kan göra mer (än att "bara" utöka internminnet) för att göra iBook:en lite mindre trög.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...