Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

trådlöst


jalipur

Rekommendera Poster

hej

har 2 st datorer , en bärbar och en stationär.

har använt trådlöst internet till den bärbara ett tag nu. med usb dongle zyxel g- 202, har funkat utmärkt.

så jag beslutade för att skaffa en likadan till min laptop, en asus a3000.

men den vägrar att ansluta. den håller på och ansluter var tredje sekund och sen stängs den av.

datorn för trådlöst internet i högra hörnan får ett rött kors över sig. sen försöker den ansluta igen.

så här håller den på hela tiden.

har uppdaterat drivrutiner m.m till donglen men det hjälpte inte.

även installerat service pack 3 på datorn. men det hjälpte inte.

 

ngt tips eller vet vad jag ska göra.

 

har snackat med bredbandsbolaget men dom fick inte rätt på det. det enda dom sa åt mig var att uppdatera usb portarna. vilket jag inte har ngn aning om hur man gör.

dessutom så har jag 2 st trådlösa nätverk. ett som alltid inte är ansluten och den andra som kommer upp när jag stoppar i usb donglen.

 

skall även nämna att jag prövat båda usb donglarna till den bärbara och till den stationära. bara den bärbara som strular.

 

väldigt tacksam för hjälp.

 

/anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Det är inte så att det är antivirusprogram eller intern brandvägg som blockerar?

 

Jag hade samma problem i fredags när jag satte upp nätverk (trådbundet) mellan två datorer (bärbara). Det var bara en bärbar som ville koppla upp sig på internet, men inte den andra (bärbara).

 

Så efter mycket felsökande visade det sig vara antivirusprogrammet (Avast) på den bärbara, som vägrade koppla upp sig mot internet. När jag stängde av antivirusprogrammet på den bärbara datorn så fungerade nätverket perfekt, och även den bärbara datorn fick internetanslutning.

 

Nu kan båda bärbara datorerna ansluta sig mot internet utan problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok jag testar att stänga v norton.

men då blir ju datorn helt utan skydd, ngt jag bör göra innan?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jalipur skrev:

ok jag testar att stänga v norton.

men då blir ju datorn helt utan skydd, ngt jag bör göra innan?

 

Om det är t ex antivirusprogrammet kanske du kan söka efter ett annat som fungerar bättre.

 

I min router jag meckade med i fredags finns inbyggd brandvägg och båda datorerna i nätverket har mjukvarubrandväggar. Men jag ska hitta ett annat antivirusprogram än Avast. Det har strulat för mig förr. Avast alltså.

 

Du har ju trådlöst så du bör ju även tänka på kryptering också vidare, så att du inte får in snyltgäster på nätverket.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dessutom så har jag 2 st trådlösa nätverk. ett som alltid inte är ansluten och den andra som kommer upp när jag stoppar i usb donglen.

 

Det är inte så att den har ett inbyggt trådlöst nätverks redan? Om så, kan jag tänka mig att det blir ngt strul med ett sekundärt. Testa isf att konfigurera det inbyggda i första hand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...