Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hubb hänger sig, måste startas om hela tiden


Shabbadang

Rekommendera Poster

Shabbadang

Vi har några datorer hemma som delar på en ComHem anslutning. Först har vi en Netgear router och från den tar vi ut en dator direkt och sedan en kabel till ett annat rum där vi har två datorer som sitter på en liten Linksys-hubb av modellen PSUS4. Tyvärr hakar anslutningen där ofta upp sig, för det mesta när bägge datorerna på hubben är igång, men även när man bara kör en kan det hända. Det hjälper då (kortvarigt) att starta om hubben (ibland krävs att man kör en reparation av anslutningen i Windows), men snart kommer felet tillbaka och man måste upprepa proceduren. Hur kan detta komma sig, jag trodde hubbar var "dumma"? Kan det vara hårdvarufel, alltså på hubben?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

två datorer som sitter på en liten Linksys-hubb av modellen PSUS4.

 

Är en vanlig switch - inte en hub.

 

Tyvärr hakar anslutningen där ofta upp sig

 

Hur då "hakar upp sig"? Kan du pinga din router? Fasta IP-adresser eller DHCP?

 

Kan det vara hårdvarufel, alltså på hubben?

 

Visst kan det vara det. Mer sannolikt är dock port/speed/duplex-fel alternativt kabelfel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shabbadang
Är en vanlig switch - inte en hub.

I så fall vet jag tydligen inte skillnaden. Får ta reda på det.

Edit: har kollat upp definitionerna och jag har det klarare för mig nu. Men tror att vi hade en vanlig hubb förut och i praktiken är det väl ingen skillnad?

 

Hur då "hakar upp sig"? Kan du pinga din router? Fasta IP-adresser eller DHCP?

Internetanslutningen slutar fungera. vid en omstart så lossnar det, om än ibland bara tillfälligt. Routern kan jag nå vanligtvis, jag ska kolla om det går även om Internetanslutningen går ner.

 

Visst kan det vara det. Mer sannolikt är dock port/speed/duplex-fel alternativt kabelfel.

Jag har funderat på kabelfel, jag gissar att det finns blandat raka och korskopplade kablar. Hur stor betydelse har det? Och duplex, det är en inställning i nätverkskortet har jag för mig. Vad ska det stå på? Och vad är det jag ska kolla när det gäller portarna?

 

[inlägget ändrat 2009-03-07 20:22:18 av Shabbadang]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i praktiken är det väl ingen skillnad?

 

Nej, inte direkt. Switchen är modernare o "smartare". Men i praktiken skall du inte se ngn radikal skillnad.

 

Internetanslutningen slutar fungera. vid en omstart så lossnar det, om än ibland bara tillfälligt. Routern kan jag nå vanligtvis, jag ska kolla om det går även om Internetanslutningen går ner.

 

På varje PC öppna ett antal kommandopromptar där du drar igång kontinuerliga pingar (ping x.x.x.x -t). En mot din GW (routern) o en mot varje annan PC. På så viss kan du se vad (om ngt) du kan kommunicera med inom ditt nät när Internet "slutar fungera" på den enskilda (eller alla) PCn.

 

Jag har funderat på kabelfel, jag gissar att det finns blandat raka och korskopplade kablar. Hur stor betydelse har det? Och duplex, det är en inställning i nätverkskortet har jag för mig. Vad ska det stå på? Och vad är det jag ska kolla när det gäller portarna?

 

Dina kort skall normalt stå på auto/auto. O när de förhandlat klart bör de köra 100Mbit Full Duplex. Ev kan du se det även via ngra lampor på switchen. När problemet dyker upp - kolla så att länken är "uppe" både ur PCn o switchens synvinkel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...