Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation misslyckas... HJÄLP!


rigoletto

Rekommendera Poster

Har xp med servicepack 2.

Har påbörjat en ominstallation/reparation från cd-rom i windows.

 

(Kunde inte välja alternativet där datorn söker efter ev filer/uppdateringar på nätet under installationen, eftersom jag inte har en fungerande nätuppkoppling på den datorn.)

 

Efter en stund startas datorn om och installationen fortsätter.

När jag har kommit så här långt har

1. Information samlats in

2. DYnamisk uppdatering

3. INstallation förbereds

skett.

 

Nästa steg är "Windows installeras". När ca 2/3 delar av denna installation har skett, och det står att "installationen är färdig om ungefär: 34 minuter", så händer inget mer... på en hel natt.

 

Jag stänger då av datorn och startar om, men samma sak händer igen.

 

Jag stänger av igen och startar om utan CD-romskivan. Datorn startar då om installationsprogrammet, och ber mig sätta in CD-skivan. Jag trycker på "Avbryt" och får veta att ett fel har uppstått "som hindrar installationen att fortsätta." "Välj OK för att se installationsloggen".

Jag klickar på OK, och loggen säger följande:

"Fel: Fel uppstod när systemsäkerheten skulle ställas in. Det har uppstått ett utökat fel. Oåterkalleligt fel: En av de komponenter som krävs för installationsprogrammet kunde inte installeras. Åtgärden avbröts av användaren. Fel: Det gick inte att hitta katalogfilen D:\I386\SP2.CAToch användaren beslutade sig för att hoppa över filen.

 

Detta meddelande fortsätter och anger även följande filer: katalogfilen D:\I386\NT5IIS.Cat, D:\I386\MAPIMIG.Cat, D:\I386\FP4.Cat, D:\I386\IMS.Cat, D:\I386\MSMSGS.Cat, D:\I386\HPCRDP.Cat, D:\I386\MW770.Cat, D:\I386\wmerrenu.Cat, D:\I386\IASNT4.Cat, D:\I386\MSTSWEB.Cat, D:\I386\OEMBIOS.Cat, D:\I386\startoc.Cat, D:\I386\NTPRINT.Cat,

Följande fel rapporterades: 4c7

 

Sedan stängs installationsprogrammet ner och datorn startar om.

Och så fortsätter det...

 

Jag har försökt starta om datorn i felsäkert läge, men inte lyckats eftersom installationsprogrammet inte tillåter det.

 

Jag kommer alltså inte ur det påbörjade installationsprogrammet, och jag kommer inte in i windows ens via felsäkert läge. Moment 22...

 

Vad göra? Kan jag formatera hårddisken och starta om en ny installation från CD-romskivan? I så fall hur?

 

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!

 

 

 

 

Jag stänger systeminstallationsloggen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad göra? Kan jag formatera hårddisken och starta om en ny installation från CD-romskivan? I så fall hur?

 

Starta med skivan (tryck valfri tangent). Ta bort c-partitionen då jag antar att du där har Xp. Välj att installera Xp på det nu lediga utrymmet. Att allt du har på hd:n raderas!!!

 

Att installationen fortsätter utan problem kan jag inte garantera men ett sätt att minimera problemen är att ta bort all hårdvara som inte behövs för installationen. Allt utom hd:n, och grafikkortet. Och installera det du plockat bort när xp är installerat.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att starta med skivan och trycka på valfri tangent, men jag kommer inte vidare till möjligheten att formatera om och börja från början.

 

"Keyboard failure" är det meddelande jag får.

 

INstallationsprogrammet går igång som tidigare och jag kommer inte ur det...

 

Hur kommer jag runt detta?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-07 12:09:11 av rigoletto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt kan ju vara att plocka ur disken och i en annans dators diskhanterare partitionera och formatera hårddisken.

 

Sen borde du kunna starta om installationen från början och hoppas det fungerar hela vägen.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det låter som ett stort ingrepp. Vet inte om jag fixar det.

 

Glömde nämna att den interna CD-romspelaren i datorn inte hittades när jag skulle göra ominstallationen. (Trots att jag ändrade bootningsprioritet)

Däremot gick det bra när jag kopplade in en separat CD-rom via USB. Den hittades.

 

 

Skulle ett tangentbord som kopplas via USB kunna kommunicera bättre med datorn och öppna dörren till en nyinstallation?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Keyboard failure" är det meddelande jag får.

 

Då är det inte så lätt att trycka valfri tangent och starta med skivan. Märkligt att tangentbordet inte hittas. Kollat så att kontakten inte hoppat av?

 

Prova koppla bort tangentbordet, starta datorn, stäng av, koppla in tangentbordet och se om det fungerar. Dra ut strömkabeln med datorn igång, ja prova lite okonventionella metoder för ett tangentbord ska hittas direkt utan någon egentlig installation. Något har hängt sig på något sätt. Ett usb-tangentbord kan fungera det med.

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2009-03-07 16:33:02 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt med allt (tror jag) och ändå inte lyckats få igång datorn. Återstår då ditt tips om att plocka ur disken och fixa till den i en annan dator.

 

Hur gör jag?

 

"Problemdatorn" är en Dell 8200 (från 2004). Jag har tillgång till en något äldre Dell 8100, som skulle kunna hjälpa till med detta.

 

 

Phu...

 

Tack för alla goda råd för övrigt, ni som har försökt hjälpa mig!

Håll tummarna för att detta ska fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad jag kan förstå så är det en PATA/IDE ansluten disk så den passar även i 8100 an.

 

Ta ur disken och anslut den i stället för CD n i 8100 .Din hårddisk är säkert byglad som master.Sitter CDn ensam eller ytterst på den breda flatkabeln behöver du ej bygla om.,annars skall den byglas som slave dvs lika som den du kopplar ur.Finns oftast uppmärkt.Disken behöver ej monteras.

 

Starta datorn 8100.Förhoppningsvis startar den upp.

 

 

Högerklick den här datorn--hantera--- diskhantering

 

I nederkant VÄLJ RÄTT DISK högerklicka på den partitionera(ta bort gamla skapa ny) och formatera till NTFS ej snabbformatering

 

Sätt tillbaks igen och hoppas på det bästa.Se till att den är rätt byglad om den ändrats

 

Innan du går in i datorerna jorda dig stäng av dra ur kontakten.Rota ej omkring i datorn .

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-08 18:43:17 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, så gick det inte. Det är en SATA/IDE-disk.

Men jag har nu monterat in hårddisken i ett kabinett och kopplat den via USB till en annan dator. Filerna har på så sätt kunnat räddas.

 

Är nu osäker på hur jag ska göra för att förbereda disken (partitionera, formatera etc.) så att jag kan sätta tillbaka den i datorlådan och få windows-cd:n att starta upp en ny installation.

 

Är tacksam för all hjälp!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...glömde säga att när jag tittar på disken i datorhanteringen, så ser den ut att ha tre partioneringar:

Den första är 63MB FAT - EISA-konfiguration.

Den andra är 146,19 GB NTFS - aktiv

Den tredej är 2,75 GB FAT32 - okänd partition

 

Är det något jag bör ta hänsyn till, göra likadant igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
rigoletto skrev:

...glömde säga att när jag tittar på disken i datorhanteringen, så ser den ut att ha tre partioneringar:

Den första är 63MB FAT - EISA-konfiguration.

Den andra är 146,19 GB NTFS - aktiv

Den tredej är 2,75 GB FAT32 - okänd partition

 

Är det något jag bör ta hänsyn till, göra likadant igen?

 

 

Skulle tro att du kan formatera och installera om på den andra partitionen som är aktiv. Formatera då endast. Installationen av systemet får du fixa när disken är monterad i datorn igen.

 

Den första är säkert där ominstallationsfilerna ligger.

Märkestillverkare brukar lägga det där istället för att skicka med en CD t ex.

 

Tredje partitionen är jag osäker på.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ska testa detta. Vad ska jag ange för volymetikett?

I "värddatorns" diskhanterare heter den H:

Kan jag ändra till C: utan att det ställer till problem i värddatorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Den tredje partitionen kan vara en recoverypartition,Så ser det ut i en äldre IBM med recoverypartion jag har ,den är 2,75 Gb men jag har ingen FAT-EISA partition.

 

Om det stämmer kan du kanske om du läser i manualen ominstallera med hjälp av den.Brukar vara en eller två tangenter man trycker på vid start.

 

OM du vill testa ändra ingenting nu.

 

LARSAS

 

PS Kul att du kunde rädda filer DS

 

[inlägget ändrat 2009-03-09 19:15:44 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
rigoletto skrev:

Tack, ska testa detta. Vad ska jag ange för volymetikett?

I "värddatorns" diskhanterare heter den H:

Kan jag ändra till C: utan att det ställer till problem i värddatorn?

 

För att inte utsätta dig för fler problem, så skulle jag ge den samma volymetikett som den var från början.

 

BIOS tilldelar enhetsbokstäver automatiskt.

C är reserverat för systempartition. Eftersom den blir H i värddatorn beror säkert på att du har fler enheter installerade där. Monterar du sedan in disken i datorn igen där den hör hemma tror jag att den kommer att bli C igen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, tack! Detta borde jag givetvis ha kollat själv...

Hur som helst,

nu har jag formaterat den andra partitionen - som tidigare nämnt + satt tillbaka disken i ursprungsdatorn.

 

Startade med CD-skivan och fick följande meddelande:

 

"Loading PBR for descriptor 2 ... done

NTCDR saknas

Tryck ned Ctrl + Alt +Del

för omstart"

 

Jag har prövat CD:n i både den interna CD-romen och i den externa (USB) med samma resultat. Har också prövat trycka ned en och två tangenter vid start, utan att komma någon vart.

 

Har nu - efteråt... - tittat på Dells instruktioner och känner väl att jag borde ha kollat där först. Ska göra ett nytt försök och se om Dell själv kan reda ut problemen...

 

Tack så länge (det är guld att kunna få hjälp i IDG-forumet!)

Återkommer nog snart... , )

 

-------

 

Återkom snabbt! Tusen tack för all hjälp! LÄnken till Dell avgjorde det hela till slut, men jag har lärt mig en del på vägen: Monterat ur och i hårddisken ett antal gånger, köpt ett kabinett för att kunna ansluta till annan dator (enormt bra uppfinning!), fått ett mycket stort förtroende för IDG:s medlemmar och deras kunskap, osv, osv!

 

Hur gjorde jag då? Jo instruktionen från Dell var att trycka Ctrl + F11 vid start (ingen windows-skiva behövs). Då kommer man till en gömd del på hårddisken som består av ett "restore-verktyg". (Förklarar de mystiska partitionerna) Datorn återställdes på nolltid till ursprungligt skick på mindre än tio minuter. Det var en himla tur att jag inte formaterade om hela hårddisken, utan bara den aktiva mellanpartitionen.

 

Happy, happy! (Förlåt Dell, att jag har svurit så över er!)

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-09 22:04:21 av rigoletto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde jag då? Jo instruktionen från Dell var att trycka Ctrl + F11 vid start

 

Detta kunde jag talat om för dig om min hjärna fungerat som den skulle. ;) Min brorsdotters Dell-dator krånglade och jag hittade handboken att ladda ner och där stod just detta Ctrl + F11 för att återställa datorn.

 

Missade nog att du har en Dell... bra att det löste sig!

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...