Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med installation av windows XP


Jonaswe35

Rekommendera Poster

Hej, har problem med att installera operativsystemet Windows XP

på min dator.

 

Problemet är att datorn startar och vill boota med xp-skivan, efter att formateringen är klar och datorn har startat om så vill den boota igen från xp-skivan och då måste jag formatera igen, det här problemet bara upprepas hela tiden.

Kommer aldrig till själva installationen av windows.

 

Vad ska jag göra?

 

Problemet sitter inte i "boot sekvensen" alltså den ska, efter det att den bootat från cd, så ska den sedan välja HDD, men som sakt där är problemet den väljer inte HDD utan CD-ROM.

 

Hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du kontrollerat i BIOS att BIOS identifierar hårddisken korrekt.. (Rätt märke, modell & storlek etc)??

 

Om det är en SATA-disk, använder du då en drivrutinsdiskett för SATA-stödet?

 

 

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ta ut cdn efter att hdd är omformaterad och alla filer är kopierade. Alltså när den startar om. Då borde det inte vara några problem med att den försöker läsa från cdn igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag plockar ut skivan efter formateringen så står det "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" och då måste jag ju stoppa i skivan igen och då vill den bara formatera om igen.

 

I BIOS hittar datorn rätt hårddisk, använder bara en som jag satt på MASTER och den fungerar, de står hårddiskens namn i BIOS som de ska göra. Så jag förstår inte vad problemet kan vara då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ska välja vilken partition den ska installeras på har du provat att ta bort alla där och skapa en ny?

 

vad väljer du när du får frågan om du vill formatera om hårddisken?

 

Får du nått felmeddelande under tiden den håller på att formater?

Eftersom efter den har formaterat om hårddisken så ska den börja kopiera över filer från cd och efter det bootar den om.

 

Det är inte så att du får massor med felmeddelande när du formaterar om hårddisken om att den tex inte kan läsa på disken eller nått och därför vill den boota om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...