Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta program från en hårddisk till en annan i samma dator, hur gör jag?


Huldo

Rekommendera Poster

Vår dator kunde inte starta upp windows, lämnade in den och fick en ny hårddisk installerad. Gamla finns kvar och vi får den att fungera nu, de sa att den kunde paja igen när som helst. Och rekommenderade oss att flytta över till den nya. Filer och dokument gick bra. Men hur flyttar man över program??

 

Måste man ha skivorna? Vi behöver tex Microsoft office och vårat faktureringprogram till nya hårddisken.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program går nästan aldrig att flytta. Undantag är såna som aldrig behöver installeras, utan körs direkt, s k standalone eller U3.

 

Om du hade kunnat starta med den gamla disken, hade du kunnat läsa ut en del produkt-/licensnycklar med gratisprogrammet Aida32:

 

http://aumha.org/freeware/freeware.htm

 

Licenserna hittar du här:

 

Mjukvara > Licenser

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan starta den gamla disken. Jag ska erkänna att jag är totalt lost när det gäller detta. Så ursäkta dumma frågor men utan dem lär man sig aldrig =)

 

produkt-/licensnycklar ska jag ha till?? När jag återinstallerar med skivorna??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att klona en disk till en annan går ju bra men då flyttas ju allt inklusive ev. fel på filerna i den gamla.

 

Det fanns en gång i tiden ett program som hette Norton Clean Sweep.

Med det gick det utmärkt att flytta installerade program till annan disk/plats.

 

Tycker att det idag, 10 år senare, borde finnas andra sådana program...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har installationsskiva för ett Windows eller ett program, men tappat bort produkt-/licensnyckeln kan du få ut dessa med Aida32.

 

Du måste alltså boota från den gamla disken, det räcker inte med att den sitter i datorn som slav/extradisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...